امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

جزئیات خورشید گرفتگی حلقوی پنجم دی ماه

 خورشید گرفتگی حلقوی 5 دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی از شرق شبه جزیره عربستان آغاز شد و ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای زیبا را در افق جنوب شرقی کشور رقم  زد.

خورشید گرفتگی پنجم دیماه نجف آباد :

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، خورشید گرفتگی حلقوی پنج شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی (گرینویچ) از شرق شبه جزیره عربستان آغاز شد و با گذشتن از کشورهای قطر، امارات و عمان، وارد اقیانوس هند گردید، جنوب شبه قاره هند و سریلانکا در ادامه مسیر خورشید گرفتگی قرار دارند؛ سپس مسیر نوار گرفتگی وارد کشور مالزی شد و طولانی‌ترین خورشید گرفتگی حلقوی به مدت 3 دقیقه و ۳۹ ثانیه در این کشور رخ داد.

در ادامه مسیر، نوار گرفت وارد کشورهای اندونزی، فیلیپین و گوام شده و در نهایت ساعت ۰۸:۰۵  به وقت جهانی (گرینویچ) در اقیانوس آرام از سطح زمین خارج گردید، کشور ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای بسیار زیبا را در افق جنوب شرقی رقم  زد، در محدوده غرب ایران اوج گرفت جزئی دیده نشد و خورشید پس از طلوع، رو به باز شدن رفت، تمامی انواع کسوف‌ها از جمله خورشید گرفتگی پیش رو وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارند.

لازم به ذکر است که این خورشید گرفتگی در ایران به صورت جزئی دیده شد و البته میزان گرفتگی در مناطق مختلف کشور متفاوت بود؛ به گونه‌ای که هرچه به سمت جنوب و جنوب غربی حرکت کنیم، مساحت گرفتگی بیش‌تر می‌شود و هر چه به سمت شمال غرب روانه شویم، مساحت گرفت کاهش می‌یابد.

برای خواندن نماز، از زمان اعلام شده برای طلوع خورشید، چند دقیقه‌ای (حدود چهار دقیقه) صبر بفرمایید تا قرص خورشید به طور کامل از افق خارج شود و آنگاه مشغول خواندن نماز آیات شوید و رعایت دو دقیقه احتیاط را نسبت به زمان پایان گرفتگی و قضا شدن نماز، ترک نفرمایید.

* نکات علمی برای مردم در زمان کسوف

    از نگاه مستقیم و بدون فیلتر به خورشید حتی در زمان خورشید گرفتگی، جدا اجتناب کنید.
    برای رصد کسوف از فیلترهای مخصوص از جمله فیلتر مایلار آلمانی، یک شیشه جوشکاری با تیرگی شماره ۱۴ و یا دو عدد با تیرگی شماره ۹ استفاده شود.
    در رصد خورشید، نگاه چند ثانیه‌ای داشته باشید و از نگاه پیوسته و طولانی به خورشید پرهیز کنید.

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.