امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

شهرداری نجف آباد اثر تاریخی برج‌های دوقلوی صفا را تملک کرد

شهرداری نجف آباد اثر تاریخی برج‌های دوقلوی صفا را تملک کرد

 اصفهان - ایرنا - اثر تاریخی برج‌های دوقلوی صفا نجف آباد که  قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد به تملک شهرداری این خطه درآمد.

شهردار نجف آباد روز پنجشنبه به ایرنا گفت که برج‌ دوقلوی صفا یکی از زیباترین آثار باستانی  این خطه و ثبت شده در فهرست میراث ملی است و بر این اساس شورای شهر و شهرداری برای حفظ و نگهداری آن باتوافق  با مالکان،  این اثر را به تملک خود درآوردند.

محمد مغزی تاکید کرد که اقدامات لازم برای تعمیرات، بازسازی و زیباسازی این ۲ برج تاریخی آغاز خواهد شد.

برج‌های دوقلوی صفا ازآن دسته ساختمان‌های خشتی و بلند است که برای نگهداری کبوترهاو تامین کود زمین‌های کشاورزی از فضولات این پرندگان ساخته شده است. 

این برج‌ها  با پلان‌های مستطیل شکل و الگوی شکل گیری و پلان متقارن از لحاظ معماری دارای ظاهری متمایز بین برج‌های کبوتر کشور است؛ در قسمت شرق بنا خانه‌ای با دیرینگی دوران صفویه وجود دارد که از معدود خانه‌های باقیمانده آن دوران با ستون‌های چوبی، پنجره‌های ارسی و تزیینات گره چینی و قواره بری است.

برج‌ها دوقلوی صفا  جزء مجموعه بافت تاریخی  صفا شامل حمام ،مسجد وخانه‌های تاریخی است که در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ۳۴۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

«کبوترخانه» یا «کبوترخان» حدود ۴۰۰ سال پیش و در اوایل دوره‌ صفوی در اصفهان و یزد رواج پیدا کرد و علاوه بر محلی برای نگهداری از پرندگان، از فضولات آن برای مصارف کشاورزی ، صنعت دباغی در چرم‌سازی و ساخت باروت نیز استفاده می‌شد.

شاه‌عباس صفوی نیز خراج نسبتا سنگیی بر این بناهای با ارزش آن دوره بسته بود. دست‌کم از اواسط دوره‌ قاجار، به‌واسطه‌ روی کار آمدن شغل‌ها و منابع درآمدی جدید، به کبوترخانه‌ها بی‌توجهی شد و بناهایی در گذشته حتی مالیات پرداخت می‌کردند به تدریج رو به ویرانی نهادند.

گفته می شود از میان هزاران برج کبوتر در گوشه وکنار استان اصفهان حدود سه هزار بنا هنوز سرپاست و این آثار با وجود ارزش گرانبهای معماری ، تاریخی و گردشگری امروزه در بسیاری از شهرهای اصفهان و میان زمین های کشاورزی به حال خود رها شده و زیر فرسایش مداوم طبیعت و صدمات انسانی در حال ویران شدن هستند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.