امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

تهیه طرح مرمت برج‌های دوقلو نجف‌آباد

تهیه طرح مرمت برج‌های دوقلو نجف‌آباد

شهردار نجف‌آباد گفت: به دنبال تملک حدود نیمی از مجموعه تاریخی برج‌های دوقلوی صفا در نجف‌آباد با همت شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری، طرح مرمت و احیا این اثر ارزشمند در چندین مرحله در حال مطالعه و تهیه است.

محمد مغزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اخذ نظر کارشناسی رسمی دادگستری و انجام پیگیری‌های لازم برای خرید و تملک مابقی این اثر تاریخی دوران صفویه اظهار کرد: در هفته‌های گذشته با چندین نفر از مسئولان استان و شهرستان هم‌چون معاون مدیر کل میراث فرهنگی استان از این اثر بازدید کرده و جلسات متعدد کارشناسی داشته و در کنار آن گروهی از اساتید دانشگاهی و کارشناسان مرمت آثار تاریخی، کار مطالعات مراحل اولیه تدوین طرح را شروع کرده‌اند.

وی معرفی بهتر از این بنای تاریخی، مقایسه آن با دیگر آثار مشابه در کشور و جهان، بررسی کاربری‌های مختلف بنا و نقشه‌برداری دقیق به منظور سه‌بعدی سازی این اثر را از دیگر اقدامات در خصوص ساماندهی برج‌های صفا برشمرد و عنوان کرد: با انجام این اقدامات و در اولین مرحله، طرح مرمت فوری برخی از بخش‌های آسیب دیده پروژه تهیه و اجرا خواهد شد و در مراحل بعد کل بنا بهسازی خواهد شد

شهردار نجف‌آباد افزود: از اولین روزهای تملک بنا، کار خروج نخاله‌های حاصل از تخریب قسمت‌هایی از بنا با احتیاط زیاد شروع شده و دقت می‌شود در این‌کار آسیبی بر بخش‌های ارزشمند بنا وارد نشود.

مغزی با بیان اینکه امیدواریم طرح مرمت این اثر هر چه زودتر تهیه و برنامه‌های مدیریت شهری نجف‌آباد برای تبدیل این شهر به یکی از مقاصد گردشگری به نتیجه برسد، عنوان کرد: با تصویب و اجرای کامل این طرح، مجموعه تاریخی برج‌های دوقلو صفا به عنوان اثری جذاب و متفاوت در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایمنا، برج‌های دوقلوی صفا، بخش از بافت تاریخی مجموعه صفا شامل حمام، مسجد و خانه‌های تاریخی است که در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۴۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.