امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

خانه کبیرزاده / فیلم

خانه تاریخی کبیرزاده از بناهای اواخر قاجار و اوائل پهلوی اول، در همجواری با خانه تاریخی مهرپرور(خيابان امام(ره) -كوچه شهيد باستاني) و وسعت حدودی 400 مترمربع گسترش یافته است.

در این خانه که به سبک تیرپوش در دو جبهه شمال و ضلع شرقی بنا شده، تزیینات و ویژگی هایی چون کتبه کاشی معرق منقوش به  "بسم الله الرحمن الرحیم"  در پیشانی اتاق اصلی، قواره بری و شیشه های الوان، ستون های سنگی با سطح مقطع مربع، ازاره های خشتی از جنس سنگ پاکتراش و قرنیزهای کاشی ابر و باد قجری به چشم می خورد.
به منظور پاسداشت مقام و منزلت علما، فرهیختگان، دانشمندان، بزرگان و مفاخر، شناخت قدمت و پیشینه شهر، همچنین بررسی ساختارهای اجتماعی، تاریخی، هنری، ادبی و گردشگری شهر، شهرداری نجف آباد برآن شد در جهت شناسایی، تحقیق، جذب و ایجاد یک نظام قانونمند در شناخت، بررسی، تحلیل و به روز آوری کلیه مطالعات، و حضور فعال به عنوان یک مرکز تخصصی و همچنین پشتیبانی محققین، مطلعین و فعالان این حوزه اقدام به دایر نمودن موزه تاریخ و مفاخر نجف آباد در قالب تالارهای  مختلف به شرح ذیل نماید.

در تالار "نجف آباد شناسی" به منظور انجام فعالیت هایی در حوزه تاریخ، شناخت قدمت و پیشینه و به روز آوری کلیه مطالعات، در جهت شناساندن هرچه بیشتر و بهتر شهر نجف آباد تلاش می گردد.
نجف آباد با دارا بودن هنرمندان عرصه های گوناگون، نویسندگان، شعرا، بازیگران و.. از دیرباز تا اکنون زبانزد خاص و عام بوده است.  این مرکز می کوشد تمامی اسناد و مدارک شامل عکس ها، تصاویر، فیلم ها، خاطرات و.. در "تالار فرهیختگان" ثبت و به عنوان سندی افتخارآمیز برای نسل های آینده نگهداری نماید.

 در وصف عالمان دین و ایثارگران این شهر همین بس که مقام معظم رهبری (مدظله)  فرمودند: نجف آباد شهر عالمان دین و ایستاده بر قله ایثار و شهادت است. از این رو "تالار علم و ایثار" به معرفی و نمایش علما، ایثارگران و شهدای نامی نجف آباد می پردازد. برای تشکیل برپايي نشست هاي علمي- تاریخی با حضور انديشمندان، اجراي دوره هاي تخصصی نجف آباد شناسي و مکانی برای جلسات تخصصی در حوزه موزه تاریخ و مفاخر نیز "تالار گفتگو" تعریف شده است.

البته با توجه به اهداف کلی موزه و ضمن جمع آوری و تهیه منابع و مآخذ تماشاخانه به منظور دریافت، ضبط و آرشیو تاریخ و میراث شفاهی "تماشاخانه" به عنوان پایگاه دائمی در این حوزه در نظر گرفته شده است.

"نگارخانه" با مرور بصری به تصاویر آثار تاریخی، شخصیت ها، آداب و رسوم و بطور کلی گذشته شهر، علما، نمایشگاه های هنری، و سایر رسانه های استفاده شده در سایر بخش های موزه،  امکان برگزاری نمایشگاه های مرتبط با این مرکز را ممکن می سازد.

 این خانه در تاریخ ١٩/٦/٩٩ باحضور دکتر جمالی نژاد معاون وزیر و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و مسئولین استانی، شهری و شهرستان به بهره برداری رسید.

لینک آپارات :https://www.aparat.com/najafabadm



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.