امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

گرامیداشت سالروز رحلت آیت‌اللّه مجتهد نجف‌آبادی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد، دوم اسفندماه 1399 مسئولین شهری و شهرستان نجف آباد بمناسبت سالروز رحلت آیت‌اللّه میر سید علی مجتهد نجف‌آبادی با حضور بر سر مزارایشان در تخت فولاد ، با قرائت فاتحه، یاد و خاطره این فقیه و عالم وارسته را گرامی داشت.

30 بهمن سالروز رحلت آیت‌اللّه میر سید علی مجتهد نجف‌آبادی(۱۲۸۷-۱۳۶۲ق/۱۲۴۷-۱۳۲۱ش)، آیت‌اللّه میرسید علی آیت نجف‌آبادی از علمای نجف‌آباد اصفهان در قرن چهاردهم هجری قمری می باشد.
مجتهدنجف‌آبادی تحصیلات علوم دینی را در اصفهان و نجف فرا گرفت و در اصفهان ساکن شده و به تدریس و تربیت شاگردان علوم دینی تا آخر عمر اهتمام داشت.
در 22 رشته علم متبحر بود،هر سال در ماه مبارک رمضان در مدرسه صدر اصفهان تفسیر قرآن میگفتند، جمعیت زیادی بود چنانکه مجبور می شدند بخاطر که از منبر سخنرانی ایشان استفاده کنند بر روی پشت بام مدرسه بنشینند، غوغایی میشد ، یک آیه را ایشان میخواندند از سوره مورد نظری آنهم در شب اول ماه مبارک رمضان و پیرامون  تفسیر همین آیه اول تا یکماه بحث فلسفی میکرد،که اصلا به آیه بعد نمیرسید ،از بس ایشان پر بودند و احاطه کامل داشتند، مجتهدی به تمام معنا جامع و کامل بودند، آن زمان آقای اول اصفهان بودند ،اعلم علمای زمان خودش بود با زعیم و مرجع عالیقدر حوزه نجف در آنزمان مرحوم آیه الله العظمی آقاآسیدابوالحسن مدیسه ای  اصفهانی در حوزه اصفهان و نجف هم حجره و هم مباحثه بودند،سالها در نجف باهم رفاقت و دوستی داشتند، به مرحوم آسیدابوالحسن گفته بود حیف که نجف نماندم وگرنه نمیگذاشتم اعلم مرجعیت را برداری.
حاج سید علی نجف آبادی بحرى بود بی پايان، و گنجى بود ذخّار، و داراى سعه صدر و فهم و ذكاء بسيار. كمتر كسى در مراتب علم ودانش با او برابرى می كرد. از مطالب معقول وفلسفه آگاهى كامل داشت.
سید محمدعلی مبارکه ای: حاج سید علی نجف آبادی علاوه بر فقه و اصول در حکمت الهی نیز مستنبطی بود بی نظیر، ولی بواسطه زهد وبی اعتنایی به مرسومات ریاست، مقامی که باید در انظار عموم حائز شود برایش حاصل نشد.

در صبح روز جمعه ۱۳ ماه صفر ۱۳۶۲ قمری قلب تپنده عالمی بزرگ، و فقیهی وارسته،در سن ۷۵ سالگی از کار ایستاد.

تدوین زندگی‌نامه 50عالم سرشناس نجف‌آباد
شهردار نجف‌آباد، در سخنانی به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای احیاء خانه علم در نجف‌آباد پرداخت و گفت: این خانه متعلق به عالم مشهور دین آیت الله آیت نجف آبادی بوده که دارای دو حیاط مستطیل و مربع شکل می باشد  و میزبان جلسات مشروطه نیز بوده  است.

در این خانه قدیمی که در جهت موزه علم و تجمع و میزبانی نشستهای علمی و آموزشی تملک شده ، رفع خطرهای اولیه آن با نصب تعدادی داربست انجام شد وسپس مناقصه تعیین پیمانکار برگزار و پس از آن مرحله اجرایی مرمت و بهسازی و بازسازی شروع گردیده است .
محمد مغزی مرحوم آیت‌الله آیت نجف‌آبادی را از چهره‌های مشهور حوزه‌های علمیه کشور و استاد بسیاری از چهره‌های مشهور حوزه از جمله بانو مجتهده امین برشمرد و افزود:تدوین زندگی‌نامه و شناسایی حداقل 50عالم سرشناس نجف‌آباد به کمک تعدادی از محققان حوزه‌علمیه، از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا محسوب می‌شود که خروجی این‌کار در بهسازی و تجهیز خانه علم نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پیش از این هم، خانه‌های تاریخی مهرپرور، نوریان و کبیرزاده توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر نجف‌آباد تملک، بهسازی و تجهیز شده و به جمع جاذبه‌های گردشگری شهرستان اضافه شده بودند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.