امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
محمد مغزی نجف آبادی شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

قطار شهری نجف‌آباد؛ گامی بلند برای توسعه

قطار شهری نجف‌آباد؛ گامی بلند برای توسعه
محمد مغزی نجف آبادی شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد گفت : با توجه به پتانسیل‌های خاص نجف‌آباد، از جمله مراکز متعدد دانشگاهی، صنعتی و درمانی و فاصلۀ نزدیک این شهر تا مرکز استان، از چند سال پیش طرح اجرای قطار حومه‌ای نجف‌آباد به اصفهان در دستور کار مسئولان ارشد شهرستان قرار گرفته است.
در حال حاضر، آخرین تغییرات مربوط به مسیر این طرح، در شورای عالی ترافیک استان اصفهان تصویب شده و با توجه به آزادسازی عمدۀ مسیر، بعد از انجام برخی دیگر از مقدمات قانونی و اداری، این طرح وارد مرحلۀ کلنگ‌زنی خواهد شد.

در طراحی اولیه مسیر قرار بود ده‌ها هکتار از باغات جنوب نجف‌آباد به دپوی اصلی این قطار اختصاص پیدا کند که این موضوع علاوه بر آثار مخرب زیست‌محیطی، مستلزم صرف وقت و هزینۀ زیادی بود ولی با همکاری دانشگاه آزاد و اختصاص حدود 37 هکتار از اراضی این مجموعه به دپوی اصلی، این محدودیت برطرف شده است.
هم‌چنین پیش از این، مسیر این قطار حدفاصل میدان شهدای دانشجو تا دانشگاه پیام‌نور قرار بود به صورت روگذر و در قالب یک پل اجرا شود ولی در طرح جدید به منظور پیشگری از نازیبایی مسیر، این محدوده در زیر زمین ساخته خواهد شد.
آزادسازی مسیر قطار
مطابق آخرین مطالعات، مسیر قطار از دپوی 37‌هکتاری دانشگاه آزاد نجف‌آباد که شامل دو ایستگاه است، شروع شده و بعد از عبور از بلوار آیت‌الله آیت نجف‌آبادی و میدان بسیج، در بلوارآیت الله طالقانی به سمت دانشگاه پیام نور و محل سابق میدان میوه و تره‌بار رفته و از آن‌جا موازی با کانال زهکش موجود، به سمت اصفهان ادامۀ مسیر می‌دهد.
مسیر این قطار که بیش از 20کیلومتر طول خواهد داشت، قرار است بعد از محدودۀ شهر کوشک، وارد بلوار الغدیر در جادۀ اصلی نجف‌آباد به اصفهان شده و در شهر اصفهان، به طرح متروی اصفهان متصل گردد.
در همین راستا و طی سال‌های اخیر با اجرای طرح‌هایی مانند میدان میوه و تره‌بار جدید نجف‌آباد و فاز دوم پایانه مسافربری نجف‌آباد در قالب یک ساختمان 5طبقه، زمینۀ انتقال میدان میوۀ سابق و سازمان اتوبوسرانی فراهم شده و دو قسمت مهم از مسیر این قطار، آزادسازی شده‌اند.
یکی دیگر از آزادسازی‌های مهم مربوط به این طرح، حریم کانال زهکش است که نزدیک به یک‌سوم از مسیر را شامل می‌شود. در همین راستا و طی رایزنی‌ها و جلسات متعدد که با همکاری و تعامل سازندۀ آب‌منطقه‌ای نیز همراه شد، تمامی این مسیر در حال حاضر به‌طور کامل آزادسازی شده است.
تکمیل تدریجی پیش‌نیازهای قطار حومه‌ای
با توجه به درگیر بودن شهرهای نجف‌آباد، اصفهان، خمینی‌شهر، گلدشت، کهریزسنگ، کوشک و درچه به همراه دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در این طرح، طی ماه‌های اخیر تشکیل شرکتی با حضور شهرداری شهرهای مشارکت‌کننده در این پروژه، در دستور کار قرار گرفته است.
هم‌چنین جلسه‌ای با عنوان سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و تبیین ساختار اجرایی قطار حومه‌ای نجف‌آباد به میزبانی استانداری اصفهان نیز برگزار شده که طی آن مقرر گردید، مستندات مربوط به سهم مشارکت نهایی هر کدام از شهرهای درگیر در پروژه به همراه اطلاعات فنی آن شامل نقشه‌های مصوب مسیر، به طور رسمی به معاونت عمرانی استانداری اعلام گردد.
هم‌زمان با پیگیری مسئولان ارشد شهرستان و مدیریت شهری، جلساتی با مدیران راه‌آهن، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و دیگر مجموعه‌های مرتبط با این پروژه برگزار شده تا آخرین موانع پیش‌روی آغاز عملیات اجرایی این طرح، برداشته شود.
در کنار نجف‌آباد، نقاطی مانند شاهین‌شهر، بهارستان و فولادشهر نیز در صدد اجرای طرح‌های مشابه هستند که پیش‌بینی می‌شود با تکمیل آن‌ها، از تردد روانۀ حداقل 10هزار اتوبوس به داخل اصفهان جلوگیری شود.

 

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.