امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

شهید سید‌حسن آیت

حسن آیت که در خانواده‌ای عالم‌پرور به دنیا آمده بود، از کودکی با نهضت اسلامی و مبارزات انقلابی آشنا شد و سال37 موفق به کسب مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از دانشسرای عالی تربیت‌معلم تهران شد. 3سال بعد، کارشناسی ارشد خود را در رشتۀ جامعه‌شناسی دانشگاه تهران اخذ کرد و چند سال بعد در رشته حقوق نیز موفق به کسب مدرک کارشناسی گردید.

آیت که به دلیل مبارزات انقلابی‌اش، از بسیاری امتیازهای تحصیلی  محروم شده بود، علاوه بر گذراندن دوره روزنامه‌نگاری در موسسه‌اطلاعات، کار تدریس را در مدارس فریدن شروع کرد و مدتی بعد به مدت چهار سال به دامغان تبعید شد.
با پیروزی انقلاب، به عنوان دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد و به عنوان منتخب مردم به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کرد. در جریان تدوین قانون‌اساسی، نقش مهمی در گنجاندن اصل ولایت‌فقیه ایفا کرد و در اولین دوره انتخابات مجلس، نماینده مردم تهران شد. آیت که نقش مهمی در افشای ماهیت منافقان و غرب‌گرایان داشت، به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری نیز مطرح بود ولی با فشار امثال بنی‌صدر، کنار گذاشته شد.

دکتر سید‌حسن آیت 14مرداد60 در شرایطی که قصد افشاگری بر علیه برخی چهره‌ها را داشت، با شلیک ده‌ها گلوله در 43سالگی به شهادت رسید.

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.