امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سهراب بیگدلی

استراتژی جمع آوری پسماند..

استراتژی جمع آوری پسماندهای بازیافتی نجف آباد

چکیده :

تقریباً می توان گفت مهم ترین و کلیدی ترین مسئولیت در قانون مدیریت پسماند , مدیریت اجرایی پسماند می باشد .شرکت مدیریت پسماند شهری نجف آباد اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماندها را در سال 1382 با همکاری شهرهای تیران – رضوان شهر – کوشک – کهریزسنگ – گلدشت و نجف آباد ( به جز نواحی ) آغاز کرد . البته بر اساس اقدامات انجام شده در طی چند سال , شرکت با موارد قابل توجهی روبه رو بوده که اجرای مناسب طرح را تحت تأثیر قرار داده که از آن جمله به اختصار می توان به موارد زیر اشاره کرد :
مشارکت کم مردمی به علت اینکه جمع آوری پسماندهای خشک بازیافتی در روز های جمعه صورت می گرفت ؛ تجمع پسماند های خشک بازیافتی در منازل به دلیل عدم حضور شهروند در منزل به هنگام مراجعه مأموران بازیافت ؛ عدم وجود وسایل مناسب جمع آوری پسماندهای خشک بازیافتی و. . .
با مطالعات تئوریک و آماری و نظرسنجی های انجام شده شرکت مدیریت پسماند بر آن شد تا بر روی روش های جاری , بازنگری لازم را اعمال نماید در نتیجه تغییراتی را ایجاد کرده که باعث موفقیت و پیشبرد بهتر طرح شد که برخی از این تغییرات به قرار زیر می باشد :
تغییر زمان جمع آوری پسماند های خشک بازیافتی از روز های جمعه به دیگر ایام هفته , همراهی نمودن کارشناسان آموزش با خودروهای جمع – آوری , آموزش مستمر چهره به چهره شهروندان در اقشار مختلف ,ایجاد ارتباط دو سویه بین شرکت و شهروندان با استفاده از وسایل ارتباطی ,ارائه تقویم مراجعه هفتگی مأموران ,توزیع گسترده کیسه و سبد های بازیافت و . . .
همچنین شرکت پیشنهادات و راهکارهای عملی برای افزایش بازده پسماندهای خشک بازیافتی برای آینده در نظر گرفته که به صورت اجمالی به آن اشاره می شود :
- استفاده از خودروهایی به عنوان ایستگاه ثابت در روز های جمعه
- ساخت ساختمانهایی به عنوان ایستگاههای ثابت چند منظوره
- به دلیل اهمیت آموزش چهره به چهره علاوه بر کارشناسان آموزش خود از دانش آموزان , رابطان بهداشت , گروههای دوستدار محیط زیست و ... نیز استفاده خواهد کرد .
کلمات کلیدی : پسماند های خشک بازیافتی – تفکیک از مبدأ – ایستگاه های ثابت

مشاهده و دانلود مقاله


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
۱ دیدگاه
 
ir
مریم | ۹ سال پیش
چرا تقویم جمع اوری زباله های بازیافتی رادرج نکردد
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.