امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
محمدرسول زمانی

زندگی براساس قرآن و آموزه دینی...

زندگی براساس قرآن و آموزه دینی ضامن سعادت انسان و سربلندی جامعه است


 قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت بوده و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است و سرلوحه قرار دادن این کتاب آسمانی در زندگی، هدایت و سربلندی در جامعه را به ارمغان خواهد آورد.
وی افزود: اگر انسان در زندگی فردی و اجتماعی اش قرآنی عمل کند، سعادت دنیا و آخرت او تضمین شده است.
مسلمانان و بویژه شیعیان بهترین شاخص یعنی قرآن کریم را برای الگو قرار دادن در زندگی خویش دارند، اظهار کرد: قرآن کامل ترین و جامع ترین الگویی است که والدین می توانند برای دستیابی فرزندان خود به سعادت دنیوی و اخروی، همچنین جلوگیری از لغزش آنها معرفی کنند.
همچنین بر گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد این شهرستان تأکید کرد و گفت: فعالیت در حوزه و حیطه قرآنی در مساجد موجب تقویت معنویات و اعتقادات جوانان و نوجوانان می‌شود و مفهوم و معنای قرآن را در دل و جان جوانان جای خواهد داد.
معارف و آموزه‌های ناب قرآن کریم، سیره اندیشه و رفتاری معصومین(ع)، مهم ترین منابع دستیابی به سبک زندگی اسلامی به‌شمار می‌روند.
بهترین شیوه برای زندگی فردی و اجتماعی و دستیابی به اهداف مشروع دنیوی و اخروی از سوی اسلام و قرآن کریم برای انسان ها ترسیم شده است، گفت: معارف و آموزه‌های ناب قرآن کریم، سیره اندیشه و رفتاری معصومین(ع)، مهم ترین منابع دستیابی به سبک زندگی اسلامی به‌شمار می روند.
وی با بیان اینکه آموزه‌های اصیل اسلامی ضامن رسیدن به خوشبختی در دنیا و سعادت ابدی هستند، افزود: دین مبین اسلام از مکارم اخلاقی، احکام الهی و اعتقادات توحیدمحور در سطوح مختلف شکل گرفته که راه صحیح زندگی را برای همه افراد جامعه بشری ارائه کرده است.
 امروزه تقویت اعتقادات اسلامی به معنای یاری رسانی به روند نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی در جامعه است و در میان آموزه‌های دینی، اصل امربه معروف و نهی از منکر از اثرگذاری بالایی در جهت تقویت سبک زندگی اسلامی در جامعه برخوردار است.
علل بروز مشکلات فرهنگی ظهور عرفا‌ن‌ های کاذب، اعتقادات انحرافی و مکاتب دروغین را از مهم ترین عوامل ایجاد سبک های ناصحیح و خسارت بار زندگی در دنیای امروز عنوان کرد و گفت: قانون گریزی و پایبند نبودن به رعایت آداب، سنن و فرهنگ های صحیح از علل بروز بخش دیگری از مشکلات فرهنگی هستند.
برای نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی به اراده ملی و عمومی و مشارکت همه مردم و دستگاه‌های مختلف اجرایی نیاز است، خانواده‌ها، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها همگی اجزای یک پازل هستند که می‌توان اصلاح سبک زندگی را آز آنها شروع کرد، برای اصلاح سبک زندگی در جامعه باید دقت کرد که اجرای آن نباید به صورت دستورالعملی باشد، بلکه باید در جهت تثبیت تفکر متعالی و ناب که همان اسلام است گام برداریم و شخص را به سمتی هدایت کنیم که خودش عاقلانه و عاشقانه سبک زندگی اسلامی را انتخاب کنیم.
مقام معظم رهبری فرمایشات بسیار کاملی درباره تمدن اسلامی و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند که اگر آنچه مد نظر ایشان است در جامعه ایجاد شود، ایران الگویی نه تنها برای کشورهای اسلامی بلکه برای همه انسان های جهان خواهد شد.
خانواده امروز از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته و در عمل مروج الگوی غربی است، یادآور شد: سیره نبوی بهترین الگو برای ترویج سبک زندگی اسلامی در خانواده های ایرانی است بقای قرآن به واسطه عظمت و بزرگی مقام حضرت زهرا ( س ) است
بقای قرآن به واسطه عظمت و بزرگی مقام حضرت زهرا ( س ) است و پیامبر بارها در بین مردم نسبت به مقام این بانوی بزرگوار اظهار ارادت نمودند.
قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیدا است، مطالب شگفت آور قرآن را تمام ناشدنی و اسرار نهفته اش را پایان ناپذیر عنوان کرد و گفت: قرآن مجید سرمنشأ اغلب علوم و هنرهای اسلامی است و وسیع ترین و عظیم ترین فرهنگی است که در عامه مردم و زندگی روزمره مسلمانان نفوذ دارد.
وی با یادآوری اهمیت آموزش افزود: امروز از آموزش و یادگیری به‌عنوان یک رویداد فرهنگی، آن هم از نوع پیچیده یاد می‌شود و آموزش و یادگیری در بستری از باورهای فرهنگی اتفاق می افتد و نتیجه ای هم که ارائه می‌کند، خود یک رخداد فرهنگی است.
حداقل دانش و معارف در تمام حوزه های علمی و معرفتی را برای عموم مردم لازم دانست و قرآنی و نسبتی که عموم مردم با قرآن کریم باید آشنا شوند و این حداقل همان آموزش قرآن کریم است که در خانه های قرآن باید مورد توجه قرار گیرد و دارای چهار مهارت است: مهارت توانایی خواندن قرآن کریم، مهارت درک معنای آیات و عبارات ساده و پرکاربرد قرآن کریم، مهارت تدبیر در آیات و روایات قابل فهم قرآن کریم با دو هدف مهارت تفکر در مورد آیات و آموزه ی تربیتی و مهارت انس روزانه با قرآن کریم که این شرط لازم و هدف اصلی آموزش قرآن است در منطق قرآن هر کسی که از پدر و مادر متولد شود «اهل» آن خانواده به شمار نمی آید
همانطوری که در باره فرزند نوح علیه السلام می فرماید: يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ (نوح:46) و از عموی ابراهیم علیه السلام در آیاتی(مریم 42؛ انبیاء: 52) به «اب» تعبیر نموده است .
خانواده به كسي گفته مي شود كه ارتباط ديني يا آييني با فرد دارد و به هر زن و شوهري در فرهنگ قرآن خانواده گفته نمي شود؛ لذا گاهی از هم کیشان به برادر تعبیر نموده است: قَالَ ادْخُلُواْ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّن الْجِنِّ وَالإِنسِ فِي النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّي إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لأُولاَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلاء أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِن لاَّ تَعْلَمُونَ؛ (اعراف:38) [2]؛ همچنانکه «اخ» علاوه بر اینکه به فرزند پدر و مادر انسان اطلاق می شود[3] به هموطن (و به اصطلاح امروزي يا همشهري) نيز اطلاق مي گردد، همانطوري كه به عاد (اعراف: 65)، صالح (اعراف: 73) ، شعیب (اعراف: 85) و نوح علیه السلام (شعراء: 106) اطلاق گرديده است که به عنوان برادری به سوی قوم خود مبعوث گشته اند. سبك زندگي اصطلاحی که از سوی مقام معظم رهبری يعني رفتار اجتماعي و شيوه‌ي زيستن که آشنایی با آن از دو جهت معنوی (برای رسیدن به هدف اصلی انسان یعنی رستگاري، فلاح و نجاح) و مادی (زندگي راحت و برخوردار از امنيت رواني و اخلاقي) برای انسان ضرورت دارد؛ علاوه بر اینکه شرط رسیدن به تمدن اسلاميِ نوين می باشد و ایمان لنگرگاه اصلی انتخاب سبک زندگی خواهد شد. مصادیق متعددی نیز از سوی مقام معظم رهبری برای سبک زندگی شمرده شده که تقریبا همه جنبه های زندگی انسان را در بر می گیرد از نحوه رفتار با همسر و فرزندان در خانواده گرفته تا مسأله‌ نوع مسكن، نوع لباس، نوع خوراك، نوع آشپزي، تفريحات و مسأله خط، زبان، كسب و كار، و نوع رفتار با دوست و دشمن که بخش¬هاي اصلي تمدن بوده و متن زندگي انسان است. نگاه کلی به آیات نشان می دهد خانواده هاي زيادي در قرآن مورد اشاره قرار گرفته اند ولي آنچه اهميت دارد خانواده¬هايي هستند كه سبك زندگي ارائه مي كنند سبك زندگي بر مبناي تسليم در برابر اوامر الهي.
هم ترین بایسته های اعتقادی خانواده متعالی در سبک زندگی را می توان به شرح زیر عنوان نمود:
1-همراهی و همدلی اعضای خانوده برای رسیدن به زندگی مطلوب الهی و کمال حقیقی : پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نيامرزى و رحمت خود را شامل حال ما نكنى، از زيانكاران خواهيم بود: قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ (اعراف: 23)
دعای آدم و حوا در کنار همدیگر و آگاهی مشترک آنها به اغواگری شیطان بیانگر همراهی و همدلی زن و شوهر برای رسیدن به زندگی مطلوب و کمال نهایی هستند و می توانند به عنوان خانواده ای متعالی در رسیدن به اهداف خانواده باشند.
2-امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اعتقاد:حضرت ابراهیم علیه السلام به سرنوشت فرزندان و نوادگانش بسیار اهمیت داده و لذا به آنها وصیت می کند که تا آخرین لحظه عمر تسلیم اوامر الهی باشند: وَوَصَّي بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَي لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ (بقره: 132)؛ ابراهيم و يعقوب پسران خود را به همان [آيين] سفارش كردند [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند] اى پسران من خداوند براى شما اين دين را برگزيد پس البته نبايد جز مسلمان بميريدسرچشمه همه نواقص جامعه از مأنوس نبودن با معارف قرآنی است و
سرچشمه همه نواقص جامعه از مأنوس نبودن با معارف قرآنی است
انس و آشنایی هر چه زیادتر با قرآن باعث نورانیت بیشتر می‌شود، گفت: همه نواقص جامعه از مأنوس ‌نبودن با قرآن و معارف قرآنی سرچشمه می‌گیرد.
قرآن کریم را برترین و آخرین پیام خداوند و بزرگترین گوهر گرانبهای به جای مانده از پیامبر گرامی اسلام(ص) و سرچشمه جوشان معارف اسلامی و اقیانوس بیکران حقایق دانست و گفت: یکی از ابعاد قرآن، بیان احکام و قوانینی است که در سایه عمل کردن به آن، مردم از زندگی سالم برخوردار می‌شوند.
قرآن کریم را کتاب زندگی، قانون و عمل است و انس گرفتن انسان با قرآن کریم دارای برکات معنوی و تأثیرات ارزشمندی در جامعه اسلامی است و زمینه‌ساز رشد و تعالی افراد جامعه می‌شود، خداوند متعال براساس شناخت کامل از ظرفیت‌ها و استعدادهای آدمی و کمالات وی، بهترین و درست‌ترین روش‌های تربیتی را در لابه‌لای آیه‌های قرآن برای رسیدن انسان به کمال قرار داده است.
مهمترین مسئله را در حوزه معارف دینی بهره‌ گرفتن از قرآن کریم است که ناب‌ترین معارف، معارف قرآن کریم است که در آن خطا و لغزش وجود ندارد، افزود: انس و آشنایی هر چه زیادتر با قرآن باعث نورانیت بیشتر می‌شود و همه نواقص جامعه از مأنوس ‌نبودن با قرآن و معارف قرآنی سرچشمه می‌گیرد، هر چه انس جامعه با معارف قرآن کریم بیشتر باشد، جامعه موفق‌تر و دارای نواقص کمتری خواهد بود، بنابراین تنها راه نجات، بازگشت به تعالیم قرآن و بهره‌گرفتن از رهنمودهای اخلاقی و اصولی تربیتی قرآن است.
قرآن کریم کلام بی‌نظیر خداوند است
تهذیب نفس و آراستگی باطن را در به کارگیری معارف قرآن در زندگی اجتماعی مؤثر خواند و قرآن را کتاب زندگی است و : میزان برقراری ارتباط با قرآن با افزایش معنویت انسان رابطه مستقیم و انکارناپذیر دارد. قرآن کریم کلام بی‌نظیر خداوند است و در بین این همه موجودات مخاطب او انسان است، انسانی که دارای روحی الهی است، دارای قلبی برای فهمیدن و دلی برای ادراک کردن، در اعتبار و ارزش قرآن، همین بس که سخن بی‌مانند خدا است و در اعتبار و ارزش انسان همین بس که هم‌سخن و مخاطب خداوند برای وحی انسان است.
باید آموزه‌های خود را از هر دو ناحیه قرآن و اهل بیت(ع) توأمان دریافت کنیم و به تکمیل معارف دینی بپردازیم، یادآور شد: باید شخصیت فرزندان را براساس عشق به قرآن خواندن، حفظ و بهره‌بردن از آیه‌های نورانی آن در تمامی عرصه‌های زندگی بنا کنیم تا نسلی نو و دوستدار قرآن و عمل‌کننده به دستورات این کتاب الهی داشته باشیم.
.

.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.