امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مائده شجاعی

بیداری اسلامی

به نام خدا


مقدمه
هم اينک گروه هاي اسلامي، فعال ترين جريان هاي سياسي جهان اند. علت اين فعاليت که جدي و فراگير است، آگاه شدن مسلمانان از عقب ماندگي ها، توسعه نيافتگي ها و کاستي هاي موجود در جهان اسلام است. اين آگاهي ها، آنان را به جنبش و تلاش بيشتر در يک صدساله اخير، واداشت. اين تلاش، پديده ايي است که جنبش بيداري اسلامي نام دارد.
مفهوم بیداری اسلامی
معنای بیداری اسلامی این است که ملت های مسلمان ، به این باور مهم برسند که تنها اســـلام و ارزشهای والای آن می تواند آنها را از یوغ استعمار و استبداد برهاند و هویت از دست رفته ی آنها را باز گرداند. از این روی انقلاب اسلامی ایران به دلیل دارا بودن شاخص های دینی و مکتبی بـه عنــوان الگويي براي تلاش هاي ايدئولوژيک در ميان ساير ملل اسلامي مورد ملاحظه قرار گرفت و موجب شد تحولي عميق در راهبرد يا شيوه ي عمل و چگونگي تعيين اهداف آنها صورت بگيرد. حرکت اسلامــي در ايران، زمينه ي اين ذهنيت را فراهم آورد که هنوز توان تصور آرماني فراتر از آنچه در گذشته ساير حرکت ها در پيش گرفته بودند و امکان دگرگوني و بازگشت به آنچه «دوران طلايي اسلام» گفته مي شود، وجود دارد و شايد اعتقاد به همين توانمندي بود که روحيه ي ديگر جنبش هاي اسلامي متأثر از انقلاب اسلامي را فزوني بخشيد.
بیداری اسلامی فرآیندی است که در طول سالیان متمادی به نتیجه رسیده است و خود همین امر تأکیدی بر اهمیت شناخت هر چه بیشتر آن و حفظ و حراست از آن می باشد.


ادامه در فایل PDF ...


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.