امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مائده شجاعی

روابط عمومی؛ همدلی و همزبانی

از همان زمان كه انسان در اين كره خاكي پاي به عرصه وجود نهاد، برقراري ارتباط با همنوعان و ديگر جلوه هاي زندگي، نياز ابتدايي و اوليه انسان بوده و تا به امروز نيز، اين امر همواره با تكنيك هاي مدرن و جديد، به روز شده و تعالي يافته است تا آنجا كه هنر برقراري ارتباط با ديگران در قالب علمي نوين و دانشي تخصصي به نام "روابط عمومي" شكل گرفته و امروز در معتبرترين دانشگاه هاي جهان، اصول برقراري ارتباط و تاثير گذاري بر افراد و نهادهاي پيرامون بشر در شمايل "هنر هشتم" يا همان "روابط عمومي" تدريس مي شود. به كار بردن تعبير زيباي " هنر" براي اين دانش بشري، نشان دهنده اوج نگاه زيبايي شناسانه ايست كه پيرامون آن وجود دارد و اين نگاه، سرشار از ظرايف و دقايق لطيفي است كه فعالين عرصه روابط عمومي بايد به زيور جزئي ترين آن آراسته باشند و در عمل نيز اين نكته هاي ارزشمند و كاربردي را به منظور ارتقاء سطح كارايي خود و برقراري ارتباط موثر و دو سويه با مخاطبين درون و برون سازمان به كار گيرند.
"دولت و مردم، همدلي و همزباني" عبارتي است كه از طرف مقام معظم رهبري به عنوان شعار سال 94 اعلام شده است. شعاري كه براي ورود به متن و لايه هاي زيرين جامعه و تبديل شدن به يك جريان تاثير گذار، نيازمند تلاش هاي تاثير گذار بخش هاي مختلف جامعه و ايفاي نقش از طرف آنهاست. يكي از اين بخش هاي تاثير گذار در تبيين شعار سال و تبديل آن به يك گفتمان عمومي، روابط عمومي است.
روابط عمومی ها به عنوان افسران فرهنگی و سربازان صف مقدم میدان اطلاع رسانی، با عملکرد جهادی و حرفه ای می توانند موجبات دوستی و برادری بیش از پیش بین مردم و مسئولان را فراهم آورند.
روابط عمومي ها از دو جهت، نقش پر رنگ تري در تبيين، تشريح و ترويج شعار امسال بر عهده دارند. جهت اول به توانايي هايي كه روابط عمومي ها در روشنگري، اطلاع رساني، ارتباط گري، افكار سنجي، برجسته سازي و همچنين بهره مندي از فناوري هاي ارتباطي دارند، مربوط مي شود و جهت دوم را مي توان واژگان خاصي دانست كه در درون شعار امسال جاي گرفته اند. همدلي، يكي از اين واژگان است فردي كه همدلي را با طرف مقابل مي پذيرد و در اين فرآيند وارد مي گردد در واقع به يك جريان منطقي و محاسبه شده وارد مي شود. اگر مردم بخواهند با دولت همدلي كنند و همچنين دولت نيز بخواهد با مردم همدل شود در واقع بايد يك «شناخت متقابل» رخ دهد در همين نقطه یعنی شناخت متقابل مردم از دولت و دولت از مردم، پاي روابط عمومي ها به ميان مي آيد. روابط عمومي ها اين توان را دارند تا زمينه برقراري ارتباط موثر بين دولت با مردم و مردم با دولت را فراهم نمايند كه اين ارتباط مي تواند موجب شناخت آنان از يكديگر شود تا در پی تحقق "همدلي" همزباني نیز محقق شود. لذا روابط عمومی ها و رسانه ها به عنوان دو بال عرصه اطلاع رسانی و پل ارتباطی میان دولت و ملت می توانند نقش مهمی در دستیابی به این هدف بزرگ داشته باشند و با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح می توانند به ایجاد همدلی میان دولت و ملت کمک کنند و از اين فرصت بسيار طلايي كه مقام معظم رهبري در پيش روي دولت نهاده اند و جامعه را به همدلي متقابل دولت و مردم دعوت نموده اند چالش هاي پيش روي دولت را تسهيل نمايند و زمينه هاي پيشرفت كشور را محقق سازند و چشم انداز مثبتي در پيش روي همگان بگشايندتا به کمال برسند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.