امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

میزبانی موزه مردم شناسی نجف آباد از اشیاء باستانی قبل از اسلام

نمایشگاه دهها شیئ باستانی مربوط به دوران پیش از اسلام که به مناسبت 28 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی کار خود را در محل اولین موزه مردم شناسی نجف آباد با همکاری دو نفر از مجموعه داران شخصی آغاز کرده تا چهارمین روز خرداد ماه به کار خود ادامه خواهد داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری در این نمایشگاه دهها اثر مانند انواع شِکِل(سکه) هخامنشی،گردن آویز و وزنه های مفرغی و ظرف طرح دار دوران هخامنشی،حلقه مخصوص بستن ریش،گوشواره،دستبند،انگشتر و گیره سر عصر ساسانی، ظروف مربوط به دوران ایلام باستان،پیکره زئوس،پیکان و خنجر اشکانی،آیینه دوران مادها و دهها سکه از جنس های مختلف مربوط به دوران هخامنشی،اشکانی و ساسانی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.


همزمان با آخرین روز این نمایشگاه در دوشنبه چهارم خرداد ماه نیز از ساعت هشت و نیم شب مراسمی با حضور مدیران ارشد شهرداری،شورای شهر و دیگر ارگان ها به همراه تعدادی از نخبگان و علاقه مندان عرصه میراث فرهنگی به میزبانی خانه تاریخی مهرپرور برگزار می شود که در آن ویژه برنامه های مختلفی از جمله تبیین مراحل تملک، مرمت و تجهیز خانه تاریخی مهرپرور در کنار اهداف و کارکردهای تأسیس موزه مردم شناسی و تجلیل از فعالین و پیش کسوتان این عرصه دیده شده است.

لازم به ذکر است که در دوازدهمین مجمع عمومی كمیته ی بین المللی موزه ها ایكوم (ICOM) كه در بیست و هشتمین روز ماه مه 1977 میلادی به میزبانی شهر مسکو برپا شد، روز 18 مه برابر با 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام و از آن سال تاکنون این مناسبت در کشورهای مختلف جهان با برگزاری ویژه برنامه های مختلفی گرامی داشته می شود.
از اصلی ترین اهداف موزه مردم شناسی نجف آباد، نگهداری آثار گذشتگان، نمایش و انتقال آنها به آیندگان، قیاس میان پدیدارهای تاریخی، صنعتی و هنری ِگذشته و حال شهر و نهایتاً اعتلای میزان دانش پژوهشگران این حوزه و جلوگیری از انهدام فرهنگ بومی به شمار می آید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
۱ دیدگاه
 
ir
عباسی | ۸ سال پیش
سلام. موزه ی بسیار زیبا و مناسبی شده است. من فارغ التحصیل رشته آکادمیک مردم شناسی هستم از دانشگاه یزد. خواستم اعلام آمادگی برای همکاری نمایم . با تشکر
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.