امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش ایمنا علی‌رغم تمامی مشکلات و عقب ماندگی‌ها؛

تصاحب سهم ۱۵درصدی از گردشگری استان

 خبرگزاری ایمنا:نجف آباد علی‌رغم تمامی مشکلات و عقب ماندگی هایی که طی سال‌های نه چندان دور به دلایل مختلف داشته، در یکی دو سال اخیر به لطف تعامل سازنده مدیران ارشد خود توانسته گام های موثری را در مسیر پیشرفت بردارد و در این میان با توجه ویژه به صنعت گردشگری، افق جذب 15درصد از گردشگران استان را برای خود ترسیم کرده است.
 به گزارش خبرنگار ایمنا از نجف آباد، این امر در نوروز امسال نمود بسیار خوبی داشت و با رونمایی از آثاری همچون اولین موزه مردم شناسی این شهر در خانه تاریخی مهرپرور، خانه تاریخی لطفی به عنوان خانه صنایع دستی شهرستان، ارگ تاریخی هفت برج خارون در کنار برپایی تور گردشگری یک روزه ویژه مسافران و شهروندان توانست پتانسیل های موجود در این بخش را به خوبی اثبات کند. 

در این میان می توان به عقد خواهر خواندگی نجف آباد با نجف اشرف به عنوان شاخص ترین و تازه ترین اتفاق روی داده در این زمینه اشاره کرد که با توجه به پتانسیل های این شهر در زمینه های علمی، پزشکی و تاریخی می تواند تعداد زیادی از گردشگران کشور عراق را با محوریت شهر نجف اشرف به سمت خود جذب کند. 

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در همین خصوص با اشاره به فعالیت نزدیک به ۲۵درصد صنایع استان در نجف آباد اضافه کرد: در کنار پتانسیل های کم نظیری که صنایعی چون پیشرو دیزل، اصفهان چدن و گازسوزان برای توسعه صادرات به کشور عراق ایجاد کرده اند، با توجه به تحصیل بیش از 40 هزار دانشجو در مراکز مختلف دانشگاهی این شهر و پیش بینی خالی شدن بخشی از ظرفیت فعلی در سال‌های آینده، امکان خوبی برای پذیرش دانشجویان عراقی در رشته های مختلف علمی موجود با امضاء موافقتنامه این خواهر خواندگی وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی و بیمارستانی متعدد در کنار کادر متخصص فعال در آنها دیگر ظرفیت فرا استانی و ملی نجف آباد به شمار می آید که با توجه به آن می توان امکانات مناسبی را به منظور توسعه توریسم درمانی ایجاد کرد که در همین راستا بیمارستان خصوصی ۱۶۲ تختخوابی بهارستان با 2 هزار و 500 متر مربع مساحت در اولین فاز، بیمارستان دانشگاه آزاد که قرار است به صورت هتل- بیمارستان تکمیل شود و مجموعه هایی مانند مرکز دیالیز خیریه قمر بنی هاشم، مرکز پیوند مغز استخوان زیتون و مجموعه درمانی خیریه دیابت جنان که در آینده راه اندازی خواهند شد می توانند به تحقق اهداف پیش بینی شده کمک کنند. 
جاذبه های گردشگری نجف آباد در رقابت تصاحب سهمیه استان از گردشگری
در میان مجموعه اقدامات صورت گرفته برای رسیدن به چشم انداز جذب ۱۵درصد از گردشگران استان به سمت این شهر می توان بیشترین و مهمترین نقش را متعلق به شهرداری دانست که این ادعا را نوروز امسال با جذب هزاران نفر از مسافرانی که سالهای قبل از نجف آباد تنها به عنوان یک اقامتگاه شبانه استفاده می کردند، به اثبات رساند. 
مسعود منتظری در این خصوص با تشریح اقدامات انجام شده برای ساخت و تجهیز اولین موزه مردم شناسی شهر در خانه تاریخی مهر پرور و احیاء مجدد ارگ تاریخی هفت برج خارون در کنار زیباسازی محیط شهر می گوید: در حال حاضر حمام تاریخی اخوت که حدود یک سال پیش توسط مالک خیر آن آقای کاظمی به شرکت توسعه گردشگری واگذار شده بود براساس یک تفاهم نامه در اختیار شهرداری قرار گرفته تا پس از مرمت و بازسازی با ایجاد زیرساخت های مناسب، جهت حضور علاقه مندان در آن آماده شود که این امر به میزان قابل توجهی ظرفیت های گردشگری نجف آباد را طی سال آینده افزایش خواهد داد.

ساخت و تجهیز موزه ها نقش مهمی در جذب گردشگران دارد

منتظری همچنین با تاکید بر به میدان آمدن تمامی توان مالی و اداری شهرداری جهت حفظ و مرمت آثاری چون برج های دو قلو مسجد صفا و عصارخانه بی نظیر اخلاقی اضافه کرد: به دنبال تخصیص اعتبارات لازم در بودجه سال آینده و در صورت تصویب شورای شهر امیدواریم امکان آغاز عملیات اجرایی دو فاز از مراحل چهار گانه محور تفریحی بوستان زندگی که با طول ۲۵ کیلومتر از نزدیکی محل فعلی کارخانه ریسندگی و بافندگی تا گلزار شهدا ادامه خواهد داشت، فراهم شود. 
وی ادامه داد: ساخت و تجهیز موزه های مختلف نیز از دیگر زیرساخت‌هایی است که می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد و در همین راستا شهرداری آماده هر گونه همکاری و ساخت فضای فیزیکی لازم در مورد موزه حیات وحش و طبیعت با همکاری آموزش و پرورش و محیط زیست و موزه پایداری طی یک تعامل سازنده با بنیاد شهید،کنگره سرداران و ۲۵۰۰ شهید و دیگر دستگاه های مرتبط است. 

منتظری گفت: نجف آباد در سال‌های انقلاب و دفاع مقدس همواره به عنوان یکی از شهرهای پیشرو کشور در زمینه جهاد و شهادت مطرح بوده و در طول سالهای اخیر کارهای خوبی نیز برای نمایش این افتخارات صورت گرفته که اوج آن را در اجلاسیه کشوری شهدا شاهد بودیم ولی به دلیل نبود فضای ثابت بسیاری از زحمات صورت گرفته با بازدهی کامل روبه رو نبوده اند.
شکوفایی گردشگری نجف آباد به شرط ورود بخش خصوصی
محمد معین مسوول دفتر نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری در نجف آباد گفت: با توجه به وجود آثار تاریخی متعدد در نقاط مختلف این شهر و وضعیت نامناسب بودجه های دولتی در سالهای اخیر، ورود قوی بخش خصوصی تنها گزینه ای خواهد بود که امکان شکوفایی پتانسیل های موجود در این عرصه را ایجاد خواهد کرد. 
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال با همکاری خوب شهرداری، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و دیگر علاقه مندان این بخش شاهد اتفاقات خوبی در زمینه گردشگری و معرفی صنایع دستی و دیگر توانمندی های شهر به مسافران نوروزی هستیم که از شاخص ترین آنها می توان به برگزاری تور گردشگری یک روزه ویژه گردشگران و دیگر شهروندان اشاره کرد.

معین همچنین با اشاره به معرفی آثاری همچون پنگ خانه باغ نو، مجموعه هفت برج خارون، خانه تاریخی مهرپرور و اولین موزه مردم شناسی شهر، صنایع دستی، غذاهای و شیرینی های سنتی به همراه خانه تاریخی لطفی به عنوان پایگاه اصلی صنایع دستی شهر به مسافران و دیگر شهروندان در طی تور یکروزه گردشگری اضافه کرد: در خارج از محدوده مرکزی نجف آباد نیز آثاری مانند آثار باقی مانده در قلعه سفید،برج کبوترخانه و مسجد جوزدان، کاروانسراهای هسنیجه و جلوگیر بخش مهردشت و مسجد جامع دهق از جمله آثاری به شمار می آیند که می توانند به عنوان جاذبه های گردشگری معرفی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار غذاهای سنتی مانند گُندی، قیمه ریزه و کوفته و شیرینی های سنتی مانند اگردگ، صنایع دستی چون لوده بافی، قفل سازی، کلاه مالی، گیوه دوزی و چاقو سازی از قدمت و پتانسیل بسیار خوبی در سطح شهر برخوردار هستند که امیدواریم با مجموعه اقدمات صورت گرفته در این بخش شاهد رونق بیش از پیش آنها در آینده باشیم.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.