امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جای خالی توریسم غذا در گلپایگان؛

كباب گلپايگان چرا بين المللي نمي شود؟!

خبرگزاری ایمنا: شهرستان گلپایگان به خاطر کباب معروف و خوش طعم از مناطقی است که ظرفیت بالایی برای رونق صنعت توریسم غذا دارد که البته تحقق این امر همت مسوولان را برای زمینه سازی حضور گردشگر و همچنین رشد فرهنگی مردم را برای لذت بردن از گردشگری داخلی، می طلبد.
 

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانی‌تر شد، این امر نیز بیشتر ممکن شد.
اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. به طور مثال برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت.
اما امروز گردشگری سازمان‌یافته یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است و کشورهای بسیاری با برنامه ریزی منسجم و خلاقانه و با جذب گردشگران اقصی نقاط دنیا درآمدزایی بسیار مطلوبی را برای خود ایجاد کرده اند امری که در کشورما علی‌رغم تمدن غنی، طبیعت بی نظیر، غذاهای متنوع و خاص و ظرفیت های بسیار دیگر هنوز به خوبی جا نیفتاده است.
در واقع در کشور هنوز هدف گذاری و برنامه ریزی دقیقی برای جذب بیشتر گردشگران نشده که البته تفاوت های فرهنگی و تبلیغات سوء کشورهای بیگانه نیز در این امر بی تاثیر نبوده است اما به عنوان مثال در کشوری مانند اسپانیا با ظرفیت گردشگری بسیار کمتر از ایران به دلیل این برنامه ریزی و عملکرد خوب درآمد توریسم به چند برابر درآمد نفتی ما می رسد که مبحثی قابل تامل است.
در سال های اخیر مسافرت و گردشگری در بین مردم کشور هم افزایش یافته اما همین افزایش سفرها به جای درآمدزایی و فراهم سازی موقعیت اشتغال در کشور به دلیل نبود برنامه ریزی و عدم معرفی درست جاذبه های داخلی، منجر به افزایش سفرهای خارجی و خروج ارز از کشور شده است در حالی که مکان هایی در کشور وجود ندارد که مشابه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی شود اما هموطنان ما قبل از تجربه این زیبایی های منحصر به فرد سعی می کنند به خارج از کشور و جاهایی که نامش را بارها شنیده اند و از وجود امکانات رفاهی در آن اطمینان دارند سفر کنند.
امروز صنعت توریسم در بخش های مختلفی مانند گردشگری تفریحی، زمستانی، مذهبی و ... مورد بررسی قرار می گیرد اما یکی از مهمترین موارد در بحث گردشگری " توریسم غذا " (Food turism )است که در کشور ما با وجود تنوع غذایی بالا مغفول مانده در حالی که می توان با توجه به این بخش مهم گردشگران داخلی و یا حتی خارجی را نه تنها به شهرهای بزرگ و نام آشنا بلکه به شهرستان ها و روستاهای کوچک سوق داد.

شهرستان گلپایگان به خاطر کباب معروف و خوشمزه و لبنیات مرغوب از جمله مناطقی است که می تواند در بخش توریسم غذایی بسترهای بسیار خوبی ایجاد کرد چنان که اکنون هم بسیاری از مسافران در سفر به نقاط مختلف کشور حتی شده با توقفی کوتاه برای تجربه طعم منحصر به فرد کباب گلپایگان و خرید لبنیات به عنوان سوغاتی سالم و خوشمزه گذری به این منطقه دارند.
اما آیا این گذر کوتاه آن هم فقط در فصول سفر کافی است؟ آیا نمی توان با رشد سایر مولفه ها در کنار این ظرفیت  با رونق " گردشگری کباب" و جذب توریسم غذا این منطقه زیبا را به قطبی گردشگری آن هم در استانی که جزء پرترددترین مناطق کشور از نظر جذب گردشگر قرار دارد، تبدیل کرد.
به طور قطع نمی توان انتظار داشت گردشگری منطقه با حضور گردشگران آن هم تنها برای خوردن یک وعده کباب، متحول شود چرا که جذب و طولانی کردن زمان توقف گردشگران در شهرستان مولفه های دیگری همچون وجود جاذبه های شناخته شده و وجود امکانات عالی مانند هتل ها و اماکن اقامتی ویژه دارد.

حسین فراست فرماندار گلپایگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: شهرستانی مانند گلپایگان با این سابقه فرهنگی و تاریخی، آب و هوایی سالم و طبیعتی زیبا به ویژه اکنون که سد دوم هم در حال آبگیری است، می تواند به یک منطقه توریستی عالی تبدیل شود، علاوه بر اینکه قطب کشاورزی و دامداری است و محصولات آن می تواند بسیاری افراد را به خود جذب کند.
وی ادامه داد: اگر به مناسبت های مختلف نمایشگاهی برای معرفی استان دایر شود و هر شهرستان نیز غرفه ای اختصاصی جهت شناسایی برای گردشگران در اختیار داشته باشد به طور قطع می تواند این ظرفیت عظیم را شکوفا کند.
فرماندار گلپایگان خاطرنشان کرد: البته در شهرستانی مانند گلپایگان که تنها هتل جهانگردی و هتل ارگ گوگد را برای اقامت دارد، امکانات اقامتی زیاد نیست اما با ورود گردشگران قطعا جذب سرمایه گذار و ایجاد مراکز توریستی هم امکان پذیر می شود.

سید محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار نیز در این رابطه بیان داشت: شهرستان گپایگان به دلیل قرار گرفتن در نقطه تلاقی 3 استان از موقعیت ویژه ای برخوردار است که با کمی تلاش و دقت نظر می تواند به قطب گردشگری و منطقه اقتصادی تبدیل شود.
وی با اشاره به تاسیس شرکت توسعه و عمران شهرستان اظهار کرد: با وجود این مرکز و در صورت همدلی و مشارکت مردم در ایجاد شهرک تفریحی گردشگری در کنار سد جدید، به طور قطع شرایط حضور گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه فراهم می شود.
امروز به هر شهری که سفر می کنیم رستوران های بسیاری را می بینیم که با استفاده از برند کباب گلپایگان سعی در جذب مشتری و افزایش درآمد خود دارند در حالی که به واقع هیچ جای ایران به جز گلپایگان نمی توان طعم این کباب را تجربه کرد حتی اگر آشپزها گلپایگانی باشند.
حیدرعلی گل محمدی مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان دلیل این مسئله را نوع گوشت مصرفی در طبخ کباب عنوان کرد و گفت: جدا از فوت و فن پخت کباب گلپایگان، آنچه طعم این غذای لذیذ را در شهرستان با سایر نقاط متمایز می کند نوع دام و تغذیه آنها است. علوفه ای مرغوب که به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه، منجر به تولید گوشت قرمزی باکیفیت و طعم متفاوت می شود.

وی بیان کرد: از طرفی گاو گلپایگان از جمله 5 نژاد اصلی کشور است و این مسئله به همراه تغذیه خوب دام ها، تولید لبنیات باکیفیت و مرغوب را در پی دارد و ادعای تولید این لبنیات در سایر نقاط کشور مانند طبخ کباب گلپایگانی، بی اساس و تنها برای جذب مشتری است.
به گزارش ایمنا، آخر هفته ها هر نقطه ای از شهرستان که صفی طولانی از خودورهای پارک شده در کنار خیابان می بینیم یقین داریم که پس از آن بوی مطبوع کباب به مشام خواهد رسید و رستورانی که با حضور مسافران در آن جای سوزن انداختن نیست.
اما ای کاش قدر این ظرفیت ها را بیشتر بدانیم و کمی امروزی و علمی فکر کنیم تا مردم به جای سرازیر شدن به آنتالیا و کوش آداسی و سبقت گرفتن برای خوردن غذاهای چینی! از وجود زیبایی های کشور خودمان هم بهره مند شوند و از طعم فوق العاده غذاهای سنتی ایرانی لذت ببرند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.