امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حسن مطوری

گازطبیعی خطرات آن

گاز طبيعي
ميليونها سال قبل، باقيمانده‌هاي گياهان و جانوران فاسد شدند و در لايه‌هاي ضخيم شكل گرفتند. اين مادة فاسد شده از گياهان و جانوران مادة آلي ناميده مي‌شود كه روزگاري زنده بودند. در طول زمان، گل و خاك به سنگريزه تغيير ماهيت مي‌يابند و مادة آلي را پوشانده و در زير سنگ محبوس مي‌كند. حرارت و فشار بعضي از اين مواد آلي را به ذغال و برخي ديگر را به نفت و برخي را به گاز طبيعي تبديل مي‌كند. محصول اصلي گاز طبيعي بصورت متان است كه گازي متشكل از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن است. گاز طبیعی در بین سوخت های فسیلی یکی از ایمن ترین سوخت هاست و به طور طبیعی بی رنگ و بی بوست . اما برای امنیت بیشتر کمی بو به آن افزوده می شود ، بویی شبیه به تخم مرغ گندیده یا سولفور تا به هنگام نشت گاز به راحتی بتوان آن را تشخیص داد . گاز طبیعی به هیچ وجه سمی نیست اما در صورتی که به مقدار زیاد در فضایی بسته جمع شود اکسیژن هوا را از بین برده و موجب بی هوشی می شود . گاز طبیعی و یا همان شهری در صورت که در فضای بسته به نسبت 5 الی 15 درصد با هوا ترکیب شود و در همان زمان جرقه یا شعله یی در همان مکان ایجاد شود انفجار رخ میدهد انفجاری که در بعضی موارد خسارات جانی و مالی زیادی بهمراه خواهد داشت.
◄بوی گاز . اقدامات اولیه
اگر در محل کار یا منزلتان بوی گاز را احساس کردید بلافاصله شیر اصلی گاز را ببندید. از خاموش یا روشن کردن لامپ ها و یا وسایل برقی جدا خودداری نمایید. به هیچ عنوان برای خروج گاز از محل، از کولر و یا پنکه یا هود آشپزخانه استفاده نکنید. چنانچه کنتور برق خارج از محل نشت می باشد آنرا قطع نمایید. به دلیل دارا بودن الکتریسیته ساکن در بدن انسان که ممکن است در صورت لمس دستگیره پنجره ایجاد جرقه شود، بهتر است پارچه ی مرطوبی کف دست قرار داده و سپس پنجره ها را باز کنید و با چرخاندن یک حوله یا پارچه خیس در فضا گاز را از محل خارج نمایید سپس به نزدیکترین مرکز شرکت گاز یا فوریت های آتش نشانی زنگ بزنید اگر بوی بسیار شدید گاز را حس کردید و یا صدای نشت گاز را شنیدید و یا متوجه ترکیدگی و یا شکستگی یک لوله گاز شدید فوراً محل را ترک نمایید و از نزدیکترین باجه تلفن یا تلفن همراه به آتش نشانی زنگ بزنید .

روابط عمومی سازمان آتش نشانی و
خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.