امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
رئیس نظام پرستاری نجف آباد و شهرستان های تابعه

کمبود 1600 پرستار در شهرستان های غرب استان

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری نجف آباد و شهرستان های تابعه با اشاره به تشکیل این سازمان در نجف آباد گفت: پس از تشکیل سازمان نظام پرستاری کشور در سال 1382 بلافاصله دفتر نجف آباد نیز با تشکیل هیات مدیره کار خود را آغاز کرد. وی افزود : این دفتر به امور پرستاران در شهرستان های نجف آباد، تیران و کرون، فریدن، فریدونشهر، گلپایگان، خوانسار، چادگان وبوئین ومیاندشت رسیدگی می کند. محمد رضا بی ریائی با اشاره به نسبت کادر پرستاری به سرانه جمعیتی و تعداد تخت های بیمارستان ها اظهارداشت: در دنیا با توجه به تعریفی که از نسبت کادر پرستاری دارند بدین گونه است به ازای هر شهروند در اروپا و آمریکا شش تا 10 نفر کادر پرستاری شامل پرستار، تکنسین اتاق عمل، تکنسین بیهوشی، بهیار و کمک بهیار وجود دارد و یا به تعریفی دیگر به ازای هر تخت سه پرستار وجود دارد، این در حالی است در کشور ما که در حال توسعه هستیم و باید به این استانداردها برسیم تفاوت بسیار زیادی داریم. وی اضافه کرد: بر اساس تعریفی که در کشورمان شده باید به ازای هر 1000 نفر چهار پرستار باشد و اگر بخواهیم همین تعریف را به نجف آباد تعمیم بدهیم با احتساب جمعیت 300 هزار نفری شهرستان نجف آباد 1200 نفر کادر پرستاری مورد نیاز است در حالی که 450 پرستاربار سایرین به دوش می کشند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری نجف آباد و شهرستان های غرب استان به تعداد مراکز درمانی شهرستان غرب استان اشاره ای کرد و گفت: بیمارستان های شریف محمد منتظری و فاطمه الزهرا(س) و کلینیک های نبی اکرم (س)، امین ، جابر، فرهنگیان، خانواده،حکیم، الزهرا(س) گلدشت، دهق و ویلاشهر در شهرستان نجف آباد، بیمارستان های بهنیادرتیران ، شهید رجائی داران، حضرت رسول فریدون شهر، فاطمیه خوانسار و امام حسین گلپایگان در حال حاضر به بیماران خدمات رسانی می کنند که هرکدام مشکلات و مسائل خاص خود رادر زمینه کادر پرستاری دارند وی افزود: در این مراکز درمانی مجموعا"800 نفر کادر پرستاری به بیماران خدمت می کنند و در کل می توان با یک حساب سر انگشتی نسبت به جمعیت شهرستان غرب استان گفت: در این شهرستان ها پیش از 1600 نفر کادر پرستاری مورد نیاز است . بی ریائی اضافه کرد جالب تر این که برخی کلینک های شهرستان های نجف آباد تخت بستری ندارند و بیماران خود را به دو بیمارستان موجود در نجف آباد ارجاع می دهند که با این وضعیت می توان دریافت چه فشار و کاری و مشکلاتی برای پرستاران به وجود می آید رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری و شهرستان های غرب استان با اشاره به یکصد مین سال پرستاری در ایران اظهار کرد اگر فقط 36 سال جمهوری اسلامی را در نظر بگریم و مقایسه ای بین ورودی و خروجی پرستاران داشته باشیم می بینیم که به ازای هر چند پرستار باز نشسته شده فقط یک نفر وارد مجموعه درمانی شده است.

وی در ادامه نا متناسب بودن جنسیت پرستاران را از دیگر مشکلات پرستاری عنوان و تصریح کرد نسبت پرستاران زن و مرد 80 به 20 است که خود مشکلات عدیده ای را به دنبال داشته است.، به طور مثال می توان گفت از مجموع حدودسیصد هفتاد پرستار در بیمارستان های شهید محممد منتظری و فاطمه الزهرا (س) نجف آباد تنها 40 پرستار مرد وجود دارد محمد رضا بی ریائی افزود: اخیرا با توجه به پیگیری و رای زنی های صورت گرفته پذیرش دانشجو در رشته های پرستاری 60 به 40 شده، در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد نیز سومین ترم از که دانشجوی مرد پذیرش شده که در آینده می تواند برخی از مشکلات نبود پرستار مرد را رفع کند . وی یاد آور شد تا سال گذشته به جای معاونت پرستاری تنها دفتر نظام پرستاری در وزارت خانه دایر بود که قادر نبود بسیاری از مشکلات را پی گیری و حل کنند. خوشبختانه با تشکیل معاونت پرستاری در همین مدت کوتاه اقدامات خوبی صورت گرفته و باید گفت تازه ابتدای راه هستیم اما خوشبین و امید داریم بتوانیم حق و حقوق این قشر شریف و زحمت کش جامعه را پی گیری کنیم، زیرا همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند" بی اهمیتی به حرفه پرستاری بی اهمیتی به سلامت جامعه است" .

رئیس هئیت مدیره نظام پرستاری نجف آباد در شهرستان های غرب استان به میانگین سنی پرستاران نیزاشاره و خاطر نشان کرد با توجه به اینکه در قانون ارتقای بهره وری ، پرستاری در ردیف مشاغل سخت و زیان آور است که متاسفانه این قانون اجرا نمی شود و اغلب پرستاران ما باید باز نشسته شوند. وی با انتقاد از عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: بیش از هفت سال است این قانون مسبب شده اما هنوز اجرایی نشده که با اجرای آن دولت، پرستاران و مردم سود می برند. بی ریائی به سایر فعالیت های عمرانی، فرهنگی و خدمات دفترنظام پرستاری نجف آباد و شهرستان های تابعه نیز اشاره کرد و گفت: ساخت مجتمع فرهنگی و هنری و خدماتی ثامن الجج (ع) در زمینی به مساحت 450 متر مربع، خرید و بازسازی یک منزل مسکونی جهت ساختمان اداری نظام پرستاری را ازجمله اقدامات عمرانی انجام شده اعلاک کرد و افزود برای خرید، بازسازی و تجهیز این مراکز بیش از شش میلیارد ریال هزینه شده که بخشی از آن از طریق فروش سهام به پرستاران تامین شده است وی در پایان به برگزاری دوره های آموزشی کمک بهیاری ، کمک های اولیه، نسخه خوانی اشاره کرد و اظهار داشت در این آموزش ها بیش از 600 نفر از مردم با اصول اولیه پرستاری آشنا شدن و در پایان گواهی آموزشی برای آنها صادر شده است .


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.