امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به همت دانشجويان پزشكي واحد نجف آباد برگزار شد:

پویش آگاه سازی درباره بیماری هپاتیت

به گزارش روابط عمومی واحد نجف آباد پویش آگاه سازی و مبارزه با بیماری هپاتیت به همت انجمن بین المللی دانشجویان پزشکی شاخه دانشکده پزشکی واحد نجف آباد با شعار آگاهی امروز، سلامتی فردا در سطح شهر نجف آباد برگزار شد.

اعضای انجمن بین المللی دانشجویان پزشکی برای اجرای این پویش آگاهی رسانی با استقرار در نقاط پرجمعیت و پر رفت و آمد شهر نجف آباد و با توزیع انواع بروشور، پوستر و مواجهه چهره به چهره با شهروندان در سطح شهر نسبت به آموزش و آشنا ساختن آنها با بیماری هپاتیت، انواع آن، علائم ظاهری و راههای مقابله و پیشگیری از بیماری هپاتیت پرداختند.

در اين پویش، که مورد استقبال گسترده شهروندان قرار گرفت اعضای انجمن بین المللی دانشجویان پزشکی شاخه نجف آباد با استقرار چند تیم دانشجویی در سطح شهر و از طریق توزیع پرسشنامه اطلاعات عمومی نسبت به سنجش میزان آگاهی و آشنایی مردم از بیماری هپاتیت اقدام نمودند.
الناز زارعی مسئول کمیته تخصصی بهداشت باروری و بیماری ایدز، انجمن دانشجویان پزشکی ایران(ایمسا)و کمیته محلی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در خصوص برگزاري اين پویش گفت : تاكنون 6 نوع ویروس هپاتیت در جهان شناخته شده است که شایعترین آنها ویروس هپاتیتA ،B ،C ،D وE هستند كه این ویروس عمدتاً ازطریق تماس با خون افراد آلوده منتقل می‌شود.

براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO ) حدود400 میلیون نفردرسراسرجهان حامل ویروس هپاتیت B هستند .از اين رو با توجه به اهمیت این بیماری وشیوع آن درایران، کمیته تخصصی بهداشت باروری و بیماری ایدز دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد اطلاع رسانی درباره این بیماری را در دستورکارخود قرارداد.
وی ادامه داد: اين پروژه علمي _ پزشكي با هدف سنجش میزان آگاهی مردم درباره بیماری هپاتیت ، افزایش سطح آگاهی مردم درباره کبد و بیماری هپاتیت ، شناخت انواع مختلف بیماری هپاتیت و علائم آن، روش هاي درمان و پیشگیری از این بیماری، در شهر نجف آباد برگزار شد كه با استقبال چشمگير مردم مواجه شديم.

همچنين تعداد 300 برگ پوستر، 105 برگ پرسشنامه و 100 برگ کارت یادبود در اختیار مردم قرار گرفت.
دکتر نیکیار رئیس دانشکده پزشکی واحد نجف آباد که برنامه ریزی و نظارت این پویش داشجویی را بر عهده داشت، در مورد کبد و بیماری هپاتیت گفت: کبد عضوی از بدن است که در بسیاری از فعالیتهای حیاتی مانند ساخت بسیاری از پروتئین های مورد نیاز بدن ، متوقف کردن خونریزی، پاک کردن آثار داروها و سموم موجود در خون و ذخیره انرژی در بدن نقش دارد.

هپاتیت به معنای التهاب درکبد است که فعالیتهای آنرا مختل میسازد. و در بین عامه مردم به یرقان و زردی مشهور است. این بیماری التهابی کبد می تواند به دلیل مسمویت با داروها، بیماری های خود ایمن، مصرف الکل و ویروس ها ایجادگردد. ویروس ها مهمترین عامل ایجاد کننده هپاتیت هستند. این ویروس عمدتاً ازطریق تماس باخون افراد آلوده منتقل می‌شوند. وی همچنین گفت: ویروس بیماری هپاتیت از راههای زیر هم می‌تواند از فرد آلوده به افراد سالم انتقال یابد.


رفتار محافظت نشده جنسی، استفاده از سرنگ های آلوده، همچنین سوراخ شدن بدن با هر وسیله تیز یا سوزن آلوده (مثل خالکوبی غیربهداشتی)استفاده ازلوازم شخصی به صورت اشتراکی، زخمی شدن پوست بدن دریک بخش آلوده بیمارستانی، دریافت فرآورده‌های خون و پلاسمای آلوده که درایران اکثرا دربیماران تالاسمی وهموفیلی دیده می‌شود.
.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.