امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

افتتاح نمایشگاه آثار فرهنگی هنری دانشجویان/پویش همه با هم برای دیابت

افتتاح نمایشگاه آثار فرهنگی هنری دانشجویان، استادان و کارمندان واحد نجف آباد

به همت اداره امور فوق برنامه معاونت دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نمایشگاه آثار فرهنگی هنری دانشجویان ، استادان و کارمندان در محل نمایشگاه دائمی آثار فرهنگی هنری واحد نجف آباد با حضور دکتر سید محمد امیری رئیس واحد افتتاح شد.

دکتر حسین سلیمانی معاون دانشجویی و فرهنگی واحد نجف آباد در مورد آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه و اهداف برگزاری آن به خبرنگار ما گفت: در این نمایشگاه بیش از500 اثر هنری در رشته های مختلف خطاطی ، طراحی ، نقاشی ، هنرهای تجسمی ، قلم زنی، مینا کاری ،معرق، منبت، نقاشی خط، عکس ،کار روی شیشه و سرامیک ،تذهیب، نگارگری ، نقاشی مدرن و سنتی ، چرم دوزی، باشته بافی، گلدوزی ،چاپ روی پارچه ، کاشی کاری، تصویر سازی و...در دو بخش موضوعی، با موضوع نماز، حجاب و عفاف و بخش آزاد در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

وی گفت با توجه به اینکه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین مهد و خاستگاه بسیاری از هنرها و صنایع دستی می باشد بر آن شدیم تا با برگزاری این نمایشگاه فرصت آشنایی دانشجویان غیر بومی واحد نجف آباد را با هنر های دستی استان اصفهان فراهم کنیم.

انجمن علمی دانشجویان پزشکی نجف آباد برگزار کرد
پویش همه با هم برای دیابت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ازاد اسلامی نجف آباد به همت انجمن علمی دانشجویان پزشکی واحد نجف آباد در راستای ایفای نقش اطلاع رسانی و توسعه آموزش عمومی پیشگیری از بیماری ها برای آحاد جامعه، پویش همه با هم برای دیابت برگزار گردید.

این پویش که مورد استقبال گسترده شهروندان اصفهانی واقع شد روز گذشته در سطح شهر اصفهان و با استقرار گروه های ثابت و سیار از سوی دانشجویان پزشکی واحد نجف آباد برای ارائه خدمات آموزشی و آگاهی رسانی به عموم مردم برگزار گردبد. در این پویش که در جاده سلامت ،پارك ناژوان اصفهان،به مرحله اجرايي رسيد.

غرفه هاي آقايان و بانوان به منظور غربالگری از نظر BMI، قند خون و فشار خون و همچنین اطلاع رسانی در مورد انواع گوناگون دیابت، علائم دیابت، عوامل موثر در پیشگیری و کاهش سرعت روند پیشرفت دیابت از ساعت ٨ صبح الي ١٢ ظهر برپا شدند. آموزش به صورت فرد به فرد توسط دانشجویان پزشکی و با استفاده از پمفلت صورت گرفت و مشاوره تغذیه توسط کارشناس تغذیه به متقاضیان هم داده شد.


دکتر نیکیار رئیس دانشکده پزشکی واحد نجف آباد با بیان اینکه هدف از برگزاری این پویش، حساس سازی جامعه نسبت به امر مهم دیابت می باشد ، گفت ، بالا بردن توانايي های فردی دانشجویان و کسب مهارت های ارتباطی، جلب اعتماد مردم به دانشجویان حوزه سلامت ، کسب نظرات مردم در خصوص پویش های حوزه سلامت و ارزیابی آنان و ارتقا سطح توانمندی های دانشجویان در قالب تیم های اجرایی از دیگر اهداف این فعالیت علمی بوده و انتظار می رود با آموزش های مذکور و غربالگری علائم، حداقل گروه پر خطر مراجعه کرده به پویش درصدد اصلاح وضعیت زندگی و سلامت خود برآیند.
وی افزود : طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان افزایش نرخ دیابت از سال 2000 تا کنون 182 میلیون نفر بوده است وپیش بینی می شود که در سال 2035 به میزان باور نکردنی 592 میلیون نفر برسد.

در حال حاضر قریب به 60 درصد از کل مرگ و میر جهان و 46 درصد بار بیماری های غیرواگیردار، دیابت است و آمارها نشان از افزایش شیوع این بیماری دارد. بررسی ها نشان می دهد که شیوع دیابت تا 15 سال آینده به 5 میلیون نفر افزایش یافته و ایران به دومین کشور منطقه خاورمیانه از نظر شمار مبتلایان به دیابت تبدیل می شود. ديابت شانزدهمين علت مرگ در مردان و نهمين علت مرگ در زنان بوده است .

در ايران نيز بيش از 10% جمعيت بالغ را ديابتي‌ها تشكيل مي‌دهند كه نيمي از آن‌ها از ديابت خود هنوز مطلع نیستند. ديابت هر سال سبب مرگ بيش از 5 ميليون نفر مي‌شود و هزينه درمان ديابت و عوارض آن بيش از 550 ميليارد دلار در سال است. گسترش روز افزون بیماری‌های غیرواگیر به عنوان معضل جهانی و بیماری دیابت بعنوان بزرگترین اپیدمی قرن حاضر گریبان گیر مردم تمام شهرها از جمله اصفهان می باشد. طبق آمارهای گزارش شده، شیوع دیابت در افراد بزرگتر از 10 سال در شهر اصفهان در سال گذشته، 4/1درصد گزارش شده است.

طبق مطالعه اي كه در مركز تحقيقات غدد اصفهان در سال 1375 بعمل آمده ،شيوع عوارض در بين افراد مبتلا به دیابت به شرح زیر بوده است :
-34% بيماري ايسكميك قلبي - 50% هيپرتنشن
- 12% نارسايي قلبي - 44% رتنوپاتي
- 5% كاتاراكت - 27% باكتريوري
- 10% نفروپاتي - 72% نوروپاتي
- 60% افسردگي - 5/2% پاي ديابتيك
- 37% هيپركلسترولمي - 37% هيپر تري گليسريدمي
همچنین طبق مطالعات انجام شده، مردم ایران الگوی صحیح تغذیه ای ندارند و تغذیه نامناسب در ایران دومین عامل خطرساز برای مرگ ناشی از بیمار های قلبی_متابولیک است. لذا اصلاح الگوی تغذیه در جهت حفظ وارتقاء سلامتی افراد جامعه به ویژه نسل آینده کشور بسیار حائز اهمیت است.
دکتر نیکیار گفت: از آنجا که تغيير در شيوه زندگي و نهادينه کردن عادت هاي صحيح سبک زندگي، نخستين گام در پيشگيري از ابتلا به ديابت است، لذا کمیته سلامت عمومي نجف آباد پروژه "همه با هم براي ديابت " را به منظور حساس سازی جامعه نسبت به این بیماری و افزایش آگاهی جامعه به اجرا در آورد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.