امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

هرم هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد باید اصلاح شود/کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی قبل از ازدواج/بدون تحقيق و پژوهش به كسي مدرك نمي دهيم

دکتر سید محمد امیری :
هرم هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد باید اصلاح شود

به گزارش روابط عمومی واحد نجف آباد هیات رئیسه دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد در سومین ایستگاه سلسله جلسات هیات رئیسه با اعضای هیات علمی دانشگاه این بار میزبان استادان دانشکده علوم انسانی بود. دراین نشست که مدیران گروههای آموزشی و 75 نفر از استادان و اعضای هیات علمی دانشکده علوم انسانی واحد نجف آباد حضور داشتند، دکتر جدیدی رئیس این دانشکده ضمن خیر مقدم به حاضران گزارش کوتاهی از وضعیت آموزشی دانشکده ارائه کرد. در ادامه دکترامیری عضو شوراي دانشگاه آزاد اسلامي و رئيس واحد جامع مستقل نجف آباد، با طرح الزام دانشکده به ارتقای سطح علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی خطاب به استادان حاضر در جلسه گفت: من از شما انتظار دارم که نسبت به اصلاح وضعیت هرم هیات علمی دانشکده تلاش بیشتری انجام داده و جایگاه این دانشکده را به عنوان اولین دانشکده تاسیس شده در واحد نجف آباد در بین دانشکده های مشابه ارتقا دهید. ایشان با اشاره به اهمیت جایگاه علوم انسانی در نظریه پردازی و اهمیت علوم انسانی در زندگی آحاد جامعه از استادان این دانشکده خواست تا با صرف وقت بیشتر به بررسی معضلات گوناگون جامعه پرداخته و برای رفع این معضلات راه حل ارائه دهند.


وی در ادامه با تشریح وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در طی دو سال گذشته گفت: سياست هايي كه دكتر ميرزاده در دوران مديريت خود تدوين، ابلاغ و اجرا كرده است، باعث شد كه دانشگاه آزاد اسلامي دچار مشكل نشود. توسعه تحصيلات تكميلي يكي از همين سياست هاست كه باعث بقاي دانشگاه آزاد اسلامي شد. براي اينكه دچار مشكل نشويم راهي جز آينده نگري وجود ندارد. همسويي و همراهي با سياست هاي اعلام شده از سوي سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي مصداق بارز آينده نگري است.
دكتر اميري با اشاره به رشته هاي تحصيلي جديد دانشكده علوم انساني افزود:
رشته هايي چون ادبيات غنايي،جامعه شناسي ورزشي، جغرافيا و برنامه ريزي روستايي، جغرافياي سياسي، حسابداري، مديريت رسانه، فيزيولوژي ورزشي با گرايش قلب و عروق و تنفس، مديريت دولتي گرايش منابع انساني، مديريت ورزشي، روانشناسي سلامت و روانشناسی عمومي، رشته هايي هستند كه در مقطع دكتري به رشته هاي موجود اين دانشكده اضافه شده و تكميل ظرفيت اين رشته ها در بهمن ماه سال جاري اعلام خواهد شد. تمام اين رشته ها مصوب و در دفترچه هاي كنكور وارد خواهند شد.
وي خطاب به اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشكده ادبيات و علوم انساني گفت: هدف ما افزايش رشته هاي تحصيلي و به طبع آن افزايش دانشجو نيست چرا كه اين كار مانند استفاده از مسكن، موقتي و مقطعي خواهد بود.آنچه كه دانشگاه را ماندگار مي كند توجه به مسائل كيفي و اصولي دانشگاه است. اگر دانشگاه كار كيفي انجام دهد و اعتبار آن از لحاظ علمي افزايش پيداكند ، متقاضيان خاص خود را پيدا خواهد كرد. هيچ وقت نبايد به موقعيت ها و موفقيت هاي كسب شده اكتفا كنيم. كسب عنوان جامع مستقل افتخار بزرگي براي اين دانشگاه به حساب مي آيد ولي اين پايان ماجرا نيست.

اعطاي اين عنوان يعني افزايش سطح انتظارات از واحد نجف آباد. ما در ابتداي راه هستيم و هنوز كارهاي بزرگي باقي مانده است که برای انجام آنها باید دست به دست همدیگر دهیم و مشکلات را از سر راه دانشگاه برداریم، و انشاالله با کمک شما همکاران گرانقدر دانشگاه آزاد اسلامی نجف اباد در ردیف برترین دانشگاههای کشور و منطقه قرار گیرد.
در ادامه این نشست دکتر ابراهیمی معاون پژوهشی واحد نجف آباد به ارائه گزارش وضعیت عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی این دانشکده پرداخت و آخرین بخشنامه ها و دسترالعمل های مرتبط با وضعیت پژوهشی را برای استادان تشریح کرد سپس اعضاي هيات علمي دانشكده علوم انساني مسائل، مشكلات و دغدغه هاي خود را در فضايي دوستانه با هيات رئيسه دانشگاه آزاد اسلامي نجف آباد مطرح كردند.
لازم به ذکر است که در دانشکده علوم انسانی واحد نجف آباد حدود 4000 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در گرایش های مختلف رشته های جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، تاریخ، آموزش زبان انگلیسی، مدیریت، حسابداری ،روانشناسی و علوم تربیتی مشغول تحصیل می باشند.

دفتر مشاوره و خدمات روانشناسی واحد نجف آباد برگزار کرد
کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی قبل از ازدواج
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی قبل از ازدواج ویژه دانشجویان در واحد نجف آباد برگزار گردید. در این کارگاه که با استقبال گسترده و حضور چشمگیر دانشجویان دانشگاه موجه شد، در راستای ارتقای سلامت روان و افزایش آگاهی دانشجویان در رابطه با مهارتهای زندگی قبل از ازدواج طی مدت چهار جلسه مباحث مختلف مرتبط با حوزه انتخاب همسر و ازدواج از سوی مدرس کارگاه به بحث گذاشته شد و شرکت کنندگان در کارگاه به بیان دیدگاهها و نظرات خود در مورد دوران زندگی قبل از ازدواج پرداختند.
میرابیان مدرس این کارگاه با بیان اینکه هر فردی قبل از ازدواج قدرت و اختیار بالایی در تصمیم گیری دارد، آموزش پیش از ازدواج سعی دارد پیش از اینکه افراد درگیر یک قرارداد مذهبی،بین فردی، اجتماعی، اقتصادی ، قانونی و عاطفی شوند،آنان را با وجوه مختلف این قرارداد چند وجهی آشنا کند.


وی در ادامه گفت: بسیاری از افراد مهارت آموزی و مشاوره ازدواج را به زمانی موکول می کنند که تقریبا کار از کارگذشته است و حتی بسیاری از دختر و پسرهای جوان آشنایی با منابع و کتبی که در آنها مهارت های ارتباطی و مسائل مرتبط با ازدواج شرح و توصیف شده است را امری غیر ضروری و گاهی فانتزی به شمار می آورند و تصور می کنند تا زمانی که خطبه عقد بین دو نفر جاری نشده است، لزومی به کسب این مهارتها ندارند ، در حالی که انسان برای ورود به هر دوره جدیدی از زندگی نیازمند دانش و آموزش است. اگر زندگی زناشویی را جدی ترین دوره رشد هر انسان تلقی کنیم، باور اینکه در این دوره رشد، نیازمند راهنمایی هستیم، نه تنها عجیب نیست بلکه بسیار هم لازم می باشد.
وی در پاسخ به پرسش دانشجویان شرکت کننده در این کارگاه مبنی بر اینکه چگونه در انتخاب همسر اقدام کنیم که شانس موفقیت زندگی مشترک بالا رود گفت: یکی دیگر از مشکلات جوانان در حوزه انتخاب همسر داشتن تصورات غلط ازفرایند انتخاب تا ازدواج است. تصویری که بسیاری از جوانان از زندگی زناشویی دارند، تصویری است که از زندگی والدین یا دیگر اطرافیان نسل قبل خود داشته اند و این یکی از چالش هایی است که جوانان با آن روبرو هستند. چالش بودن آن از این جهت است که جوانان می خواهند مدرن فکر کنند، اما سنتی زندگی کنند. بنابراین در هنگام انتخاب همسر بدون در نظر گرفتن مقتضیات گوناگون برای شروع یک زندگی خوب، دست به انتخاب همسر می زنند و هنگامی که انتخاب آنان با مشکل مواجه شد برای حل مشکلی که خودشان در بروز آن نقش اصلی را داشته اند دست به دامان دیگران می شوند. ضرب المثلی ایرانی می گوید: کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز. اگر بخواهیم ارتباطی بین این ضرب المثل و ازدواج پیدا کنیم باید بگوییم که این ضرب المثل بر تناسب بین دوفرد تاکید دارد. وقتی دو نفر قصد ازدواج دارند ضمن کسب شناخت از ویزگی های شخصیتی یکدیگر باید متناسب و همشان و هم کفو یکدیگر نیز باشند، چرا که اختلاف زیاد بین دو نفر ممکن است منجر به تنش و جدایی شود.


وی در ادامه بیان داشت: یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بسیار مورد تاکید است تطابق ویژگی های خلقی و شخصیتی دو طرف است. اینکه این دو فرد تا چه میزان از نظر خلقی و شخصیتی با یکدیگر همسان هستند، چرا که تفاوت ها در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می شود اما تفاوت های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی شود. یکی از کارهایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می شود این است که به افراد گفته می شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیتی دیگر می تواند ازدواج کند چرا که نادیده گرفتن این مسئله آسیب های غیرقابل جبرانی برجای می گذارد که به سختی قابل بازگشت است. افراد قبل از اینکه تصمیم به ازدواج بگیرند باید به یک شناخت دقیق از خود برسند و دقیقا بدانند که از زندگی چه می خواهند و هدف های خود را روشن کنند. رشد عقلی و جسمی یکی از پیش شرط های ازدواج است البته باید این نکته را در نظر گرفت که سن تقویمی نمی تواند دلیل بر رشد عقلی و شخصیتی باشد و ممکن است فردی با وجود داشتن سن بالا رفتاری کودکانه داشته باشد. قبل از اینکه فردی بخواهد ازدواج کند لازم است مشکلات روانی خود را با کمک گرفتن از متخصص روان شناس و یا روانپزشک حل کند.

بدون تحقيق و پژوهش به كسي مدرك نمي دهيم
رئيس واحد جامع مستقل نجف آباد در ديداري صميمانه بادانشجویان عضو انجمن هاي علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي نجف آباد كه به منظور آشنايي، بحث و تبادل نظر در خصوص فعاليت هاي انجمن هاي علمي برگزار شد با اشاره به جايگاه كسب شده و توقعاتي كه از اين واحد دانشگاهي مي رود گفت: بايد فضاي استفاده از كلاس هاي درس و دانشكده ها، در دست دانشجويان فعال و تلاشگر باشد. ما بدون كار،تلاش، تحقيق و پژوهش به كسي مدرك نمي دهيم. دانشجو نبايد به دروس نظری و دانشی كه در كلاسهاي درس فرا مي گيرد اكتفا كند، بلکه بايد در آزمايشگاه ها و كارگاه ها به تمرين و آزمایش و تحقیق و بررسی بپردازد تا اين دانشته های تئوریک در ذهنش ماندگار شود.


سيد محمد اميري با توضيح پيرامون روند انتخاب واحد نجف آباد به عنوان واحد جامع مستقل اذعان داشت: براي اولين بار در تاريخ دانشگاه آزاد اسلامي 2 واحد دانشگاهي مستقل اعلام شده و تمام اختيارات يك استان به آنها داده شد واحد نجف آباد و علوم و تحقيقات تهران دو واحدي هستند كه به كسب اين عنوان مفتخر شدند. در حال حاضر واحد نجف آباد به جايگاه رفيعي رسيده است و اين براي ما افتخار بزرگي است كه در جايگاه فرا استاني ديده شويم. من با توجه به تلاش همكاران، همت دانشجويان و پتانسيل عظيم اين واحد قول داده ام كه دانشگاه آزاد اسلامي نجف آباد را به عنوان دانشگاه شريف دوم ايران معرفي كنم و اميد دارم كه حتي بهتر از آن نيز بتوانيم بدرخشيم.
دكتر اميري ادامه داد: ما براي ترم آينده نزديك به 100 رشته تحصيلي جديد داريم كه در آن پذيرش دانشجو خواهيم داشت و هم اكنون 70 رشته دكتراي تخصصي و بيش از 100 رشته كارشناسي ارشد ناپيوسته داريم و طبيعي است كه وقتي رشته هاي تحصيلات تكميلي افزايش مي يابد، بايد كار علمي بيشتري نيز انجام دهيم. بايد با تلاش و انجام پژوهش هاي علمي سعي كنيم در مجامع بين المللي به جايگاه واقعي مان دست یابیم.اين امر جز با سخت كوشي، آينده نگري و تلاش علمي شما دانشجويان محقق نخواهد شد.
عضو شورای دانشگاه آزاد اسلامي افزود: توقعات زيادي از این واحد برجسته دانشگاهي وجود دارد. هر كس به سهم خودش بايد كارهاي بيشتر و بهتري انجام دهد. شما به عنوان دانشجويان علاقه مند، دلسوز و مشتاق فعاليت هاي علمي، مي توانيد به بهترين شكل ممكن تاثير گذار باشيد و با برنامه ريزي بهتر و دقيق تر كارهاي مهم و بزرگ تري انجام دهيد و با خلاقيت و نوآوري و همچنين ورود به مراكز رشد و فناوري دانشگاه و راه اندازي شركت هاي دانش بنيان سهم بسزايي را در اين خيزش رو به جلو به خود اختصاص دهيد. شما بايد هم خودتان به اين موضوع ورود پيدا كرده هم ديگر دانشجویان را تشويق و ترغيب به فعاليت هاي علمي و پژوهشي و ورود به شركت هاي دانش بنيان كنيد.


اميري خطاب به دانشجويان خاطر نشان كرد: شما بايد از امكانات آموزشي و پژوهشي دانشگاه استفاده اي مطلوب داشته باشيد. بايد به دنبال اجراي كارهايی باشيد كه دانشگاه را در نيل به اهدافش ياري كند. ما در اين نیمسال تحصیلی بيش از 30 نفر عضو هیات علمی جدید با مدرك تحصیلی دكتراي تخصصي به كادر هيات علمي دانشگاه اضافه كرده ايم و برنامه ریزی کرده ایم که در فراخوان جذب هيات علمي دي ماه سال جاری نیز 125 نفر هیات علمی ديگر را جذب كنيم تا بتوانيم با استفاده از توانائيها و دانش اين استادان به اهداف بلند مدت دانشگاه نزديك تر شويم.
وي در پايان افزود: بهتر است دانشجويان از ورود به مسائل حاشيه اي و غير علمي خودداري كرده و تمام انرژي و وقت گران بهاي خود را صرف تحصيل علم و انجام پروژه هاي تحقيقاتي كنند. انجمني كه به جاي تمركز بر مسائل علمي و پژوهشي به سمت حواشي گرايش پيدا كند، قطعا در ادامه مسير خود با شكست مواجه خواهد شد. از اين رو براي جلوگيري از چنين پيش آمدي توصيه مي كنم تمام اعضای انجمن های علمی و همه دانشجویان هوش و حواس خود را به تحقيق و پژوهش معطوف دارند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.