امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از واحد نجف آباد،

همراه با دانشگاه_25 آذرماه

مقام سوم تیم پرپرواز واحد نجف آباد

تیم پهباد پرپرواز که در مسابقات پرنده‌های بدون سرنشین قرارگاه پدافند هوایی مرکزی خاتم الانبیا شرکت کرده بود، با کسب مقام سومی این دوره از مسابقات به کار خود پایان داد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از واحد نجف آباد، در این دوره از مسابقات پهپاد که به نوعی کلاسی نظامی محسوب می‌شود، تیم دانشجویان واحد نجف آباد متشکل از آقایان احمد قاسمی، فرزاد اشتری، پیام پورخاقان، نوید ریگی، محمد نریمانی و امیرحسین بینایی توانست با پشت سر گذاشتن بیش از ۱۶ تیم در پنج کلاس پهپاد، هواپیمای مدل عمود پرواز و گلایدر از دانشگاه‌های مختلف مقام سوم این مسابقات را به خود اختصاص دهد.


احمد قاسمی یکی از اعضای این تیم در مورد پرنده پرپرواز گفت: این هواپیما به منظور حمل سامانه‌های شناسایی و تصویربرداری جهت ثبت، ارسال و ذخیره سازی اطلاعات، طراحی و ساخته شده است. این پرنده در ابعاد متوسط و وزن پایین قادر به نشست و برخاست روی راه‌های مسطح یا ناهموار در کمتر از بیست متر می‌باشد و ضمن استحکام سامانه فرود، قابلیت جذب لرزش و ضربات قوی را نیز دارد. این هواپیما با قابلیت حمل انواع سامانه‌های هدایت خودکار و ثبت و ارسال تصاویر می‌تواند سازه‌ای کاملا انعطاف پذیر به منظور انجام طیف مختلفی از ماموریت‌ها در شرایط مختلف را داشته باشد. زمان آماده سازی برای پرواز این هواپیما کمتر از پانزده دقیقه بوده و قابلیت دریافت انواع ارتقا اعم از سازه‌ای، آیرودینامیکی، الکترونیکی و زیر سیستمی را با توجه به نیاز و شرایط کاربر دارد.
قاسمی در مورد کسب مقام سوم این دوره از مسابقات خاطر نشان کرد: دوربین تصویر برداری ما دیر به دستمان رسید و نتوانستیم مقامی بهتر از سومی را از آن خود کنیم. به گفته تمام شرکت کنندگان، تیم پرپرواز دارای بهترین پهپاد مسابقه، هم از لحاظ شکل ساختاری و هم از لحاظ قابلیت‌های پروازی بوده ضمن اینکه پرواز، در وزش باد ۴۰ نات انجام شد. به هر حال شرکت در این مسابقات تجربه بزرگی برای اعضای تیم پرپرواز بود و توانستیم به توانایی‌ها و نقاط ضعف خود پی ببریم.

برگزاری همایش دیابت در واحد نجف آباد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد همزمان با هفته پژوهش، دومین همایش خودمراقبتی دیابت به میزبانی دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد با مشارکت انجمن خیریه دیابت جنان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر مینا جوزی دبیر علمی این همایش گفت: این همایش با شعار " یک عمر سلامت با خودمراقبتی" دومین همایش خودمراقبتی دیابت می باشد که همزمان با هفته پژوهش در دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف آباد برگزار گردید.

در این همایش متخصصان مختلف در زمینه ابعاد مختلف خودمراقبتی دیابت ایراد سخن نمودند و اطلاعات لازم در مورد ابعاد مختلف دیابت مانند: نحوه پایش قند خون، کنترل قند بالا در بیماران دیابتی، انواع انسولین های موجود در بازار ایران و روش استفاده و تجویز آنها، نقش ورزش در رژیم غذایی، اهمیت پیشگیری و کنترل عوارض عصبی عروقی دیابت مانند نوروپاتی دیابتی، رژیم های غذایی مورد استفاده برای بیماران دیابتی و نحوه کمک به بیماران برای پذیرش و سازگاری با دیابت را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند. محورهای همایش عبارت بودند از: مدیریت قند بالا در افراد دیابتی ( کتواسیدوز دیابتی )، نحوه کنترل قند خون ( خود پایشی قند خون و خطاهای رایج آن ) ، آشنایی با انواع انسولین و روش تجویز آن ، جایگاه ورزش در افراد دیابتی (خطرات و فواید آن)؛ روش مقابله با نوروپاتی دیابتی، آشنایی با رژیم های غذایی و اهمیت آن در مبتلایان به دیابت، پذیرش و سازگاری با دیابت.
وی افزود به موازات بخش علمی همایش، پایش سلامت اساتید؛ کارکنان و دانشجویان دانشگاه توسط کانون فرهنگی دانشجویی یاوران سلامت با همکاری انجمنهای علمی پرستاری و مامایی واحد نجف اّباد در سالن اندیشه دانشکده پرستاری و مامایی برگزار گردید. در این برنامه تعداد 240 نفر از اساتید؛ کارکنان و دانشجویان دانشگاه توسط تیم آموزش دیده دانشجویی از نظر قد، وزن؛ فشار خون و میزان گلوکز خون مورد پایش سلامت قرار گرفتند. مراجعه کنندگان در قسمتهای مختلف در خصوص مواردی مانند نحوه بررسی تناسب قد و وزن؛ روش کنترل وزن، فشار خون و میزان قند خون آموزشهای لازم را نیز دریافت نمودند.
قابل ذکر است که این طرح برای دومین سال متوالی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می گردد. در اولین سال اجرای این طرح انجمن های علمی پرستاری و مامایی مسوولیت اجرای برنامه را به مدت یک روز بر عهده داشتند که طی آن حدود 100 نفر از کارکنان و دانشجویان دانشگاه مورد پایش و آموزش قرار گرفتند.


خانم فدایی رئیس دانشکده پرستاری و مامای واحد نجف آباد که به عنوان سخنران ویژه در این همایش حضور داشتند به خبرنگار ما گفت: امروز چهار گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری های قلبی ـ عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی بشر هستند. بیماری هایی که بار سنگین مالی به خانواده ها، جوامع و دولت ها تحمیل می کنند. بيماري ديابت بعنوان شايعترين بيماري متابوليك با شيوعي رو به افزايش كه پيش بيني مي شود تعداد مبتلايان آن از سال 1374 تا سال 1400 در جهان حدود 120 درصد رشد يابد ، با ايجاد هزينه هاي مستقيم بين 5 تا 15 درصد كل بودجه بهداشتي كشور و هزينه هاي غير مستقيم تا چند برابر و هزينه هاي نامحسوس غير قابل برآورد ، پديد آورنده عوارض ناتوان كننده همچون عوارض چشمي ، كليوي ، عصبي ، و پاي ديابتي ، بيماريهاي اسكيميك قلبي ، فشار خون و ... مسئول مرگ 4 ميليون نفر در سال و 9 درصد كل مرگهاي جهان مي باشد. سالانه ۵ میلیون نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‎دهند؛ به عبارت دیگر هر ۶ ثانیه یک نفر به علت بیماری دیابت می میرد. و ۱۱ درصد کل هزینه های بهداشت و درمان جهانی هم صرف درمان دیابت یا عوارض آن می شود و در برخی کشورها این عدد تا ۲۰ درصد از اعتبارات بهداشتی ـ درمانی را در برمی گیرد.
وی افزود بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده است؛ این عدد در حال حاضر به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۵ به عدد باور نکردنی ۵۹۲ میلیون نفر برسد.


آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده نشان می دهد بالای 10 درصد از جمعیت بالغ(25 تا 70 سال) کشور دچار دیابت هستند و متاسفانه از این تعداد نیمی از بیماران، از بیماری خود بی خبر هستند، بررسی های صورت گرفته در خصوص شیوع دیابت نشانگر آن است که تا 15 سال آینده شمار مبتلایان به دیابت در ایران از 4 میلیون نفر به 9 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و ایران به دومین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر شمار مبتلایان به دیابت تبدیل می شود. با ترويج شيوه زندگي سالم» مي‌توان بيش از 70درصد موارد ابتلا به ديابت را پيشگيري كرد. اين درصد، برابر با پيشگيري از 150ميليون مورد ابتلاي جديد به ديابت در سال 2035خواهد شد.آخرین مطالعات نشان داده که 8/7 درصد از جمعیت 25 تا 60 ساله کشور مبتلا به دیابت هستند و دیابت شایع ترین علت کم بینایی و نا بینایی در ایران می باشد.بالاترین میزان شیوع دیابت در استان یزد بر آورد شده است.

 بنیانگذار انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در واحد نجف آباد مطرح کرد
شناخت و آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم جامعه،عامل پيشرفت در طراحي است

صدیقه پاک بین عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و بنیانگذار انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در همایشی كه تحت عنوان روند شکل گیری پوشاک و شیوه طراحی صنعتی پوشاک در ایران در دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار شد، راهكارهاي پيشبرد اهداف دانشجویان اين رشته تحصيلي در صنعت را مرور كرد و گفت : استفاده از نرم افزارهای جديد و به روزطراحي، دانستن تفاوتها و کاربردهای تصویرسازی لباس به صورت تخت و تصویرسازی های کامپیوتری، داشتن شم اقتصادی، مهارت در طراحی و شناخت و آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم جامعه از جمله مواردي است كه دانشجویان رشته طراحی و چاپ پارچه و لباس و طراحان آماتور و حرفه ای پارچه و لباس بايد آنها را مد نظر داشته باشند .توجه به اين موارد در كنار شناخت خواسته های مردم عامل اصلي پيشرفت و ارتقا در اين صنعت خواهد شد.


پاك بين با مروري بر شاخصه هاي صنعت نساجي افزود: صنعت پارچهو لباس را می توان یکی از صنایع مهم و دارای ارزش افزوده بالا در کشور دانست. صنعتی که با توجه به اشتغال زایی قابل توجهی که دارد، فعالان آن با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند. البته یکی از مهمترین دلایل بروز مشکلات این صنعت ،تحریم های ظالمانه ای بوده که نه تنها این صنعت، بلکه تمام صنایع ما را تحت تاثیر قرار داده است. با حال نمي توان مزایای این صنعت را نادیده گرفت. صنعت نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمی ترین صنایع جهان قرار دارد که بدلیل اشتغال زایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق العاده ،مورد توجه اغلب کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد. مزایای متنوع آن از جمله قدرت اشتغال زایی بالا، ارز آوری ، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا، موجب شده است که بسیاری از کشورها، صنعتی شدن خود را صرفا از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند.

بررسی عملکرد واحد طراحی لباس در صنعت تولید پوشاک نشان مي دهد پدید آمدن پوشاک امری تصادفی یا خواستی فردی نبوده است. پوشاک بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی ،مادی و معنوی اقوام بوجود آمده و آیینه تمام نمایی از تاریخ زندگی بشر شده است و در طول قرن ها در سرزمین های گوناگون شکل گرفته و تحول یافته است. لباس که بازتابی است از توان اقتصادی،نگرش سیاسی،قابلیت های فرهنگی و اجتماعی،باورهای مذهبی و فلسفی و پایبندی های رسمی و سنتی، در روند تکامل خود زیر نفوذ و سیطره نظام نقشه دار سرمایه قرار گرفت. در این نظام،پوشاک جایگاهی دیگر یافت و به کالا تبدیل شد و همانند کالا ارزشی دوگانه پیدا کرد. برآورنده نیاز های بشری گردید و به محصولی براي فروش تبديل شد. پس می بایست نظیر هر کالای دیگر، حداکثر سودآوری را داشته باشد و زمانی به این هدف دست می یافت که به گونه ای ساخته شود که مدت طولانی قابل مصرف باشد. دیگر اینکه کالا باید وسیع ترین بازار، یعنی بیشترین مصرف کننده و مشتری را داشته باشد.
دبير انجمن طراحان لباس و پارچه ايران با بيان خصوصیت هاي برجسته طراحان مشهور لباس خطاب به دانشجويان طراحی نجف آباد افزود: داشتن شم تجاری قوی، توان برقراری ارتباط خوب، حس رقابت،قوه خلاقیت بالا،مهارت در طراحی،شناخت خوب مواد اولیه،مهارت در دوخت،کار گروهی،آگاهی از روند مد روز و قوه تخیل قوی از جمله خصوصياتي است كه يك طراح بايد براي رسيدن به جايگاه واقعي خود مد نظر قرار دهد همچنين آموزش و تحصیلات رسمی ، برای تبدیل شدن به یک طراح موفق باعث می شود کار طراحی ساده تر شود. شما در این راستا به مجموعه طراحی، دوزندگی، و مهارتهای طراحی، دانش در مورد صنعت مد، و پشتکار زیاد نیاز خواهید داشت.

مهارتهای خود را بسط و گسترش دهید. طراحان موفق مد از مهارتهای بسیاری از جمله طراحی، چشم تیزبین در مورد رنگها و بافتها، توانایی تصویرسازی مفاهیم در سه بعد، و مهارتهای مکانیکی در دوخت و برش تمام انواع پارچه برخوردار می باشند. اگر تاکنون مهارت دوختن را فرا نگرفته اید در این زمینه تعلیم ببینید. توانایی دوخت پارچه های سخت در شرایط دشوار باعث می شود بتوانید در حرفه خود جایگاه خوبی را به دست آورید اما برای این کار لازم است بر روی این مسئله کار کنید. این کار مهارتی است که به راحتی نمی توان به آن دست یافت. دانش عمیق شما از پارچه در استفاده درست و مناسب از آن به هنگام طراحی بسیار ضروری می باشد. همچنین باید از منابع پارچه و مواد اولیه مورد استفاده نیز اطلاع داشته باشید. در مورد سایرطراحان هم عصر با خود، ازنظر سابقه، سبک امضا، کارهای انجام گرفته توسط آنها و محل تحصیل شان اطلاعات کسب نمایید شما با در دست داشتن این اطلاعات می توانید به طراح بهتری تبدیل شوید چرا که می توانید از ایده های آنها نیز استفاده کنید. نحوه ساختن طبقات و دامنه محصولات را فرا بگیرید. همچنين در مورد مدلها از طریق رسانه، فروش تطبیقی و نمایش های تجاری تحقیق نمایید. این مهارتها را در سنین جوانی گسترش داده و ساعات زیادی را برای تکمیل نمودن حرفه خود اختصاص دهید.
عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا که سابقه طراحی و دوخت لباس بسیاری از شخصیت های طراز اول ایران و جهان را در کارنامه خود دارد، در پايان خاطر نشان كرد: به طور صادقانه پیش از دنبال نمودن این حرفه در صنعت مد، مهارتها و شخصیت خود را ارزیابی كنيد. شما ممکن است پوشاک و لباس را دوست داشته باشید اما این تنها بخشی از داستان ورود به صنعت مد است.

شما همچنین می بایست از مهارتهای ارتباطی بالا، اشتیاق برای کار کردن سخت، مقاوم بودن به هنگام مورد انتقاد قرار گرفتن، توانایی مقابله با استرس، خوشرویی با مشتریان و روسا، تنها ماندن در مواقع خاص و توانایی کنترل و اداره خود و کارآفرینی برخوردار باشید. طراح مد كسي است که نسبت به مطالعه حرفه مد علاقمند است، طرح هایی را ترسیم می نماید، مواد کار مناسب را انتخاب كرده و در تمام جنبه های تولید طرح های خود نقش دارد. طراحان مد معمولا اگر در تولید بیلیون ها جزء پوشاک و متعلقات خریداری شده توسط مشتریان به صورت سالانه کمک و نقشي نداشته باشند ، قطعا در تولید میلیون ها جزء آن دخیل هستند و در ساخت پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه فعال مي باشند. این پوشاک ها می توانند لباس های ورزشی، لباس مخصوص زایشگاه، لباس بیرون، لباس رسمی، عینک و کفش را نیز شامل شوند. طراحان مخصوص متعلقات لباس، از جمله طراحی کمربند، شال، کلاه، کیف دستی و جوراب نیز وجود دارند كه شما مي توانيد با مشاهده خروجي كار آنها ايده هاي نو و خلاقانه اي را در ذهن خود پرورش دهيد و با پياده سازي اين ايده ها قدم هاي اوليه براي تبديل شدن به يك طراح حرفه اي و مشهور را برداريد.

 در واحد نجف آباد برگزار شد
همایش فناوری نانو از تئوری تا آخرین کاربردها

همایش «فناوری نانو از تئوری تا آخرین کاربردها» هم¬زمان با هفته پژوهش در تالار همایشهای دانشکده هنر،معماری و شهرسازی واحد نجف آباد به¬منظور آشنایی با فناوری نانو و آخرین پیشرفت¬های این تکنولوژی در علوم مختلف برای دانشجویان، اساتید و علاقمندان، به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد نجف آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از واحد نجف آباد، دکتر عباسی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد نجف آباد و دبیر علمی همایش در مورد مباحث مطرح شده در این نشست علمی گفت: شبیه¬سازی، طراحی و مفاهیم پایه فناوری نانو، نانو ساختارها، روش¬های شناسایی، سنتز و ساخت آن¬ها، نمونه¬های تجاری سازی شده¬ فناوری نانو در رشته¬های مختلف، معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری و آشنا سازی دانشجویان با مسابقه ملی فناوری نانو از جمله مباحثی بود که در این همایش مطرح و مورد بحث و گفتگو قرارگرفت.

وی افزود: تعیین اولویت¬های تحقیقاتی دانشجویان علاقمند به فناوری نانو، ارتباط و کاربردهای فناوری نانو در علوم مختلف از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی، برق، پلیمر، هوا فضا، نساجی، عمران، پزشکی، داروسازی، کشاورزی و مواد غذایی، بهداشت و محیط زیست ،نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، مواد پیشرفته، نانو کاتالیست¬ها، نانوحسگرها، نانورآکتورها، نانو قطعات الکترونیکی و نوری از دیگر مباحث مطرح شده در این همایش بود. این برنامه با هدف آشنا ساختن دانشجویان و استادان با آخرین کاربردهای فناوری نانو در شاخه های مختلف و در راستای توانمند سازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و هم¬چنین آشنایی هرچه بیشتر آنها با آخرین آیین نامه¬های حمایتی ستاد نانو نهاد ریاست جمهوری، با سخنرانی دکتر فریبرز شریفیان مدرس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور میثم هادیان دارنده رتبه اول، پنجمین دوره مسابقه ملی فناوری نانو، برگزار شد. فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو فناوری فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو تخصصی نوین است که در اکثر رشته¬ها و تخصص¬ها به¬صورت مستقیم یا غیر مستقیم کاربرد دارد.


عباسی ادامه داد: این همایش با استقبال دانشجویان واحد نجف آباد و دیگر دانشگاه¬های استان اصفهان روبرو شد، به گونه ای که بیش از 300 نفر از دانشجویان و پژوهشگران استان اصفهان و استان های هم¬جوار در این برنامه علمی، حاضر و از پژوهش¬ها و پیشرفت¬های فناوری نانو در زمینه های گوناگون آگاه شدند. ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری در راستای اهداف ترویجی و آموزشی تدوین شده در سند راهبردی فناوری نانو، مسابقات نانوفناوری را همه ساله در یکی از مراکز تحقیقاتی و یا دانشگاهی برگزار می کند. این مسابقه در سطح دانشجویی هر ساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور علاقمندان به فناوری نانو برگزار می‌گردد. هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی آموزشی کشور و جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو است. همچنین این آزمون بستری مناسب برای رقابت سازنده نهادهای ترویجی فناوری نانو، شرکت‌های آموزشی، مدرسان و متخصصان فناوری نانو برای کیفیت بخشی به فرآیند آموزش فناوری نانو و گسترش بیشتر این فناوری نوین است. این مسابقه در یک مرحله‏ و بصورت تئوری برگزار خواهد شد و سوالات این آزمون به صورت چند گزینه ای طراحی می شود. همچنین در این آزمون تعدادی سوال تشریحی برای سنجش توان آموزشی داوطلبان، علاوه بر سوالات چهار گزینه ای ارائه خواهد شد تا داوطلبان دریافت گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو به آن پاسخ دهند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.