امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

همراه با اخبار دانشگاه29 آذرماه

مسابقات سازه های ماکارونی در واحد نجف آباد
افتخارآفرینی دانشجویان دختر رشته معماری این بار با سازه های ماکارونی
اولین دوره مسابقات سازه های ماکارونی در دانشکده هنر، معماری و شهرسازی واحد نجف آباد در حالی برگزار شد که از 25 تیم حاضر در این رقابت فنی، سکوی نخست به دانشجویان دخترگروه معماری تعلق گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از واحد نجف آباد، اولین دوره مسابقات سازه های ماکارونی در دو رشته باربر و نما به همت انجمن علمی دانشجویی و گروه آموزشی معماری دانشکده هنر و معماری و شهرسازی واحد نجف آباد بر گزار گردید. خانم دکتر نرگس دهقان استادیار و مدیرگروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد که سرپرستی و مسئولیت برگزاری این دوره از مسابقات را بر عهده داشت ، به خبرنگار ما گفت: این مسابقات با شرکت بیش از 70 دانشجو در 12 تیم در دو بخش سازه های مقاومتی و سازه های زیبا در دانشکده هنر ،معماری و شهرسازی انجام شد و دانشجویان شرکت کننده پس از یک هفته پر تلاش و شرکت در کارگاه آموزشی آشنایی با ساخت سازه های ماکارونی اقدام به طراحی و ساخت سازه برای شرکت در مسابقات نمودند.در مسابقات سازه های ماکارونی شرکت کنندگان مجاز هستند با استفاده از رشته های ماکارونی و چسب ،سازه هایی را بسازند که بتواند نیرویی چند برابر وزن خود را تحمل کند و یا اینکه سازه آنها از لحاظ ارزش های بیان و زیبایی شناختی معماری واجد بیشترین المانهای زیباشناسانه باشد.

این مسابقات در دو سطح سازه های باربر و سازه های زیبا برگزار گردید در بخش سازه های باربر دانشجویان می بایست با استفاده از ماکارونی و چسب پلی می ساختند که باری چندین برابر وزن خود را تحمل می کرد. در بخش سازه های باربر پل ساخته شده توسط تیم نیارش با وزن 192 گرم وزنه ای به سنگینی 282 برابر وزن خود را تحمل کرد. سازه گروه نیارش با تحمل وزنه 54 کیلوگرمی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد .فروزان خليلي، الناز اسفنديار پور و غزل ترابی دانشجویان مقطع کارشناسی معماری اعضای تیم نیارش بودند.
دهقان گفت: سازه های ماکارونی به سازه هایی اطلاق می گردد که با هدف تکمیل آموزه های نظری دانشجویان مهندسی معماری و عمران با رشته های ماکارونی و چسب ساخته می شود. این سازه ها در مقیاس کوچک نسبت به سازه های واقعی ساخته شده و پس از ساخت مورد بارگذاری قرار می گیرند و سازه ای که بار بیشتر را تحمل کند موفق تر خواهد بود، پل، جرثقیل برجی و انواع قابهای ساختمانی و ستونهای فشاری از جمله رایج ترین سازه های ماکارونی می باشند که دانشجویان می توانند با شرکت در مسابقات سازه های ماکارونی ، مهارتی های تئوریک آموخته در کلاس های درس را در عرصه عمل نیز محک بزنند. آشنایی دانشجویان با مباحث دروس سازه های فضایی، تحلیل سازه های پل و کار با نرم افزارهایی همچون SAP از جمله عوامل موفقیت دانشجویان در مسابقات سازه های ماکارونی می باشد. همچنین دانشجویان در این گونه مسابقات با کاربرد دروسی مانند استاتیک ، مقاومت مصالح و سازه های فلزی آشنا شده و اطلاعات نظری خود را در عمل بکار می گیرند.
وی افزود: آیین نامه این دوره مسابقات به نحوی تدوین شده بود که دانشجویان را در نوع ماکارونی، وزن، چسب و اندازه محدود کرده و این کار باعث بروز خلاقیت بیشتری در میان شرکت کنندگان شد. هدف اصلی از برگزاری این رقابت علمی، توجه به زیبایی سازه و طراحی معماری در عین توجه به موارد عملکردی بود.

دکتر سید محمد امیری در جمع دانش آموزان سما
دکتر زرهانی انسانی است واقعا متدین، با هوش و با تجربه در امورآموزش و پرورش
با حضور جمع کثیری از دانش آموزان، دانشجویان و خانواده های آنان جشن تجلیل از برگزیدگان علمی ، هنری ، ورزشی و آموزشی مدارس و آموزشکده سما واحد نجف آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از واحد نجف آباد، اين مراسم با حضور جمع کثیری از خانواده ها، معلمان و دانش آموزان دختر و پسر مدارس مقاطع ابتدایی ،متوسطه اول و دوم، دانشجویان و استادان آموزشکده سما در سالن اجتماعات مجموعه مدارس سما نجف آباد برگزارشد. در این جلسه دکتر سید محمد امیری رئیس واحد نجف آباد با مهم ارزیابی کردن منابع انسانی هر جامعه و با اشاره به تفاوتهاي فردي در دانش آموزان، بر تشويق و محبت دانش آموزان از سوي اوليا و معلمان تاكيد كرد و توجه به دانش آموزان را به عنوان يك اصل در جهت رشد فكري و علمي آنان دانست. وی ضمن يادآور ساختن توجه به تربیت دانش آموزان خلاق و کار آفرین به اوليا و معلمان گفت: یکی از مباحث مهم و اساسی که اکنون در بیشترکشورها مطرح است و روی آن سرمایه گذاری می کنند، موضوع منابع انسانی است. ما اکنون بر خلاف خیلی از کشورها که با کمبود نیروی انسانی جوان روبرو هستند، دارای جوانانی با استعداد و خلاق هستیم. داشتن نیروی جوان و تحصیل کرده در دنیای امروز یکی از مولفه ها و پیش نیاز های توسعه است.

اگر برنامه ریزان کشور ما بتوانند از این نیروی خلاق و با استعداد به خوبی استفاده کنند، افق های پیش روی بسیار روشنی برای آینده ما پدیدار خواهد شد و قطعا آینده از آن ما خواهد بود. ما باید توجه داشته باشیم که اقتدار در دنیای کنونی نه با ابزار های نظامی، بلکه با قدرت و توان علمی و فناوری تامین می شود. امروزه کشورها و ملتهایی می توانند مدعی استقلال باشند که توان تولید و بکارگیری دانش و علم را داشته باشند. به گفته مقام معظم رهبری رمز اقتدار هر کشوری در دنیا داشتن اقتدار علمی است. امروز اگر امریکا در بعضی جهات دارای اقتدار است. این بواسطه توان علمی و تکنولوژیکی امریکاست و نه چیز دیگر. ما هم اگر می خواهیم اقتداری در سطح جهانی داشته باشیم، لاجرم باید توان تولید علم و دانش مان در طراز جهانی باشد. برای رسیدن به این جایگاه بخشی از شرایط آن که شامل زیرساخت ها و نیروی انسانی است در دسترس می باشد و بخش دیگر آن مسئولین و مدیرانی هستند که باید با درک شرایط جهانی بستر و فضا برای رشد و شکوفایی استعداد های جوان را فراهم کنند.

در مجموعه مدارس آزاد اسلامی آقای دکتر میرزاده همکارانی را به کار گمارده است که در این زمینه دارای برنامه مدون و مسلط برامور هستند و در راس مجموعه سما آقای دکتر زرهانی انسانی واقعا متدین، با هوش و با تجربه در امورآموزش و پرورش است. که قطعا با برنامه هایی که برای توسعه کیفی و تحول مدارس و آموزشکده های سما در نظر گرفته است، ما در آینده شاهد مدارسی متفاوت با وضعیت فعلی خواهیم بود. واز شما معلمان و و اولیاء امور مدارس سما مجدانه می خواهم همگام و همراه با ایشان شرایط و بستر توسعه و گسترش کیفی مدارس سما را فراهم کنید. شما باید کاری کنید که در آینده نزدیک تقاضای برای ورود به دوره های کاردانی و تربیت تکنسین در جامعه واجد ارزش و باعث افتخار باشد.و با شناختی که از دکتر زرهانی و همکاران ایشان بدست آورده ام این کار شدنی است.
امیری گفت: موضوع دیگری که لازم می دانم بیان کنم این است که از وجود مشکلات در جامعه نهراسیم و با بزرگنمایی مشکلات موجود جوانان را از آینده ناامید نکنیم. هرجامعه وکشوری در مسیر خود با فراز و فرود هایی مواجه می شود. جامعه ما هم در برهه هایی از زمان با دشواری ها و مشکلاتی مواجه شده است. اما وظیفه ما به عنوان اولیاء و متولیان جامعه این است که همگام با نگرش مقام معظم رهبری امیدواری به آینده را در بین جوانان تقویت کنیم و با تشویق آنان به انجام فعالیت و کارآفرینی شرایط جهش علمی و توسعه همه جانبه را درکشور فراهم کنیم. ما ادعا نداریم که در کشور مشکلی وجود ندارد بلکه معتقدیم اگر به این جوانان اعتماد شود و شرایط برای کار و فعالیت آنان از سوی مسئولین فراهم گردد، قطعا آینده روشنی پیش روی فردای ایران اسلامی خواهد بود.
در ادامه اين مراسم از دانش آموزان و دانشجویانی كه در زمينه هاي علمي، ورزشی، هنری و فرهنگی در سطح شهرستان، استان و کشوری موفق به کسب رتبه شده بودند با اهدا لوح تقدیر و هدای نقدی تقدیر شد.

درخشش واحد نجف آباد در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار کشور

دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازارکشور آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه کرد .
به گزارش خبرنگار خبرگزاري آنا از نجف آباد، این نمایشگاه كه با هدف اشاعه فرهنگ پژوهش و آشنايي قشر فرهيخته با امر پژوهش و فناوري هاي نوين در محل دائمی نمایشگاه¬های بين المللي تهران برگزار شد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در معرض دید علاقمندان قرار داد و از سوي دبير ستاد ملي هفته پژوهش و فناوري مورد تقدير قرار گرفت


در متن اين تقدير آمده است :
تحقق شعار تبديل علم به ثروت مرهون تلاش جهادگران عرصه علمي،فناوري و نو آوري كشور است.همت والاي شما را در برپايي با شكوه شانزدهمين نمايشگاه دست آوردهاي پژوهش، فناوري و فن بازاردر هفته پژوهش و فناوري سال 1394شايسته ستايش و تقدير است. از مشاركت فعال شما صميمانه قدر داني نمودخ ، توفيقات روز افزون شما را از خداوند منان آرزو منديم.
بختياري، دبير ستاد ملي هفته پژوهش و فناوري / متقي طلب، دبير ستاد اجرايي شانزدهمين نمايشگاه دستاورد هاي پژوهش،فناوري و فن بازار

در اين نمايشگاه كه شركت ها و واحد هاي دانشگاه¬های آزاد اسلامی بصورت استانی حضور داشتند، دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد با برپايي یکی از پربار ترين غرفه های موجود در نمايشگاه، مورد بازديد هيات رئيسه و مديران دانشگاه آزاد اسلامي ، سرمایه گزاران و تعداد زيادي از بازديدكنندگان قرار گرفت.

مدیرکل توسعه آموزش پزشکی دانشگاه:
22درصد دانش آموختگان ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل واحد نجف آباد هستند.
فرهاد ادهمي مقدم مدير كل توسعه آموزشي و امور دانشجويان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اسامي 3 درصد دانش آموختگان رتبه هاي ممتاز دانشگاه آزاد اسلامي در سال جاري را اعلام كرد. وی با بیان اینکه از مجموع 859 نفر دانش آموخته رشته پزشکی تمام واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1394، در مجموع 27 نفر موفق به کسب رتبه های برتر اول تا سوم شدند، گفت: از این تعداد 6 نفر از دانش آموختگان واحد نجف آباد در بین رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند. بدین ترتیب دانشکده پزشکی واحد نجف آباد در بین 14 دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پس از دانشکده پزشکی واحد تهران، موفق به کسب رتبه دوم از نظر تعداد دانش آموختگان ممتاز گردید.


در اين فهرست، شريفه بدر رتبه اول،زهرا محموديان اصفهاني، پريسا سالاري و افروز كارگران دهكردي رتبه دوم و سپيده هادي نجف آبادي و اعظم اسفندياري گله رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.
لازم به ذکر است که همه ساله پس ازهمگن سازی نمرات و ارزیابی کلی وضعیت آموزشی فارغ التحصیلان رشته پزشکی، 3 درصد آنها به عنوان رتبه های ممتاز اول تا سوم برای استفاده از امکان شرکت در آزمون دوره تخصصی پزشکی بدون گذراندن طرح خدمت نیروی انسانی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی می شوند.

 در واحد نجف آباد برگزار شد:
کارگاه آموزشی آشنایی با مفهوم سرقت علمی

کارگاه آموزشی آشنایی با مفهوم سرقت علمی و راهکار‌های مقابله با آن به همت دانشکده مهندسی برق واحد نجف آباد برگزار و شرکت کنندگان در این کارگاه با مصداق‌های سرقت علمی و راه‌های مقابله با آن آشنا شدند.
فرهاد فغانی، استادیار دانشکده مهندسی برق واحد نجف آباد گفت: استفاده از آثار علمی، تحقیقاتی و ایده‌های دیگران بدون درنظر گرفتن حقوق مادی و معنوی آن‌ها یا به عبارت دیگر، استفاده از تلاش و زحمت دیگران بدون جلب رضایت آنان می‌تواند تعریفی جامع از سرقت علمی باشد. سرقت علمی، نوعی حق الناس و تقلب در ارائه توانایی‌های واقعی یک فرد است، که باعث می‌شود تا منافع یک تحقیق، عاید افراد سودجو شده و محقق اصلی بی‌بهره بماند.

در واقع این عمل غیر اخلاقی به روند پیشرفت یک جامعه صدمات غیر قابل جبرانی وارد کرده و باعث بی‌انگیزگی در محقق اصلی می‌شود.
فغانی با مروری بر مصادیق سرقت علمی افزود: ارائه مکرر یک ایده به عنوان ایده‌ای نوین، دستکاری نتایج یک ایده، ارائه تفسیر اشتباه از یک موضوع، خواندن مقاله و استفاده از ایده و آن به عنوان ایده خود و استفاده از نگارش و گویش دیگران از جمله نمونه‌های از سرقت علمی است.
وی در خصوص راههای پیشگیری از سرقت علمی خاطر نشان کرد: استفاده از نرم افزارهای تشخیص سرقت علمی، تشخیص تفاوت بین اطلاعات عمومی و دانش نوین، استناد به پایگاههای علمی معتبر، عدم اعتماد به مجلاتی که در ازای گرفتن پول مقاله چاپ می‌کنند، افزایش مهارت‌های پژوهشی و ارزیابی صحیح از منابع اینترنتی می‌تواند از بروز و ظهور سرقت علمی جلوگیری کند.
در ادامه این نشست علمی مهدی رفیعی مدیر پژوهشی دانشکده مهندسی مواد واحد نجف آباد در خصوص آموزش و یادگیری روش‌های صحیح تحقیق و جستجوی منابع خطاب به دانشجویان گفت: در زمان یادداشت برداری از متن‌ها، در مورد تفسیر آن متن کاملا با دقت عمل نمایید و اطمینان حاصل کنید منابعی را که مورد استفاده قرار داده‌اید، بدرستی ذکر شده‌اند. همچنین در نوشته‌های خود حتما بنویسید کدام جمله نوشته خود و کدامیک را از دیگر متون نقل کرده‌اید. مقاله تحقیقى اگر ارجاع نداشته باشد، به معناى آن است که همه آن را خودتان نوشته‌اید. داشتن ارجاع به آثار کار‌شناسان و صاحب نظران نشان مى دهد که در تهیه مقاله تا چه میزان مطالعه و تحقیق کرده‌اید.

همچنین با ارجاع دادن، حق کسانى را که از کلام و نظراتشان استفاده کرده‌اید محفوظ خواهید داشت. بهترین راه براى اطمینان از دقیق بودن ارجاع آن است که به هنگام مطالعه و تحقیق در منابع، به یادداشت بردارى منظم بپردازیم.
رفیعی با بیان لزوم ارجاع به تمام منابع استفاده شده اذعان داشت: به تمام منابعى که از آن‌ها استفاده کرده‌اید، ارجاع بدهید. تنها کتاب نیست که باید به آن ارجاع داد. براى هر کلمه، فکر یا اطلاعاتى که از هر منبعى گرفته‌اید باید ارجاع تهیه کنید. ارجاع به کتاب‌ها و مجله هاى علمى، روزنامه‌ها و مجله هاى عادى، جزوه‌ها یا بروشور‌ها، فیلم هاى سینمایى یا مستند، برنامه هاى تلویزیونى و سایت هاى اینترنتى و سایر منابع کامپیوتری جزء ارجاعاتی است که لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
وی همچنین با اشاره به مجازاتهای قانونی سرقت‌های علمی و ادبی افزود: در دانشگاه‌ها، کمیته انضباطی به موارد دستبرد علمی دانشجویان و استادان رسیدگی می‌کند. در بسیاری از دانشگاه‌ها، دستبرد علمی توسط دانشجویان، تخلفی جدی محسوب شده و ممکن است به از دست دادن درجه دانشگاهی آن‌ها بویژه در سطوح عالی نیز منجر شود. در برخی دیگر، بسته به نوع سرقت ادبی، از نمرة درسی دانشجو کاسته می‌شود. استادان و پژوهشگرانی که مرتکب دستبرد علمی می‌شوند، علاوه بر از دست دادن اعتبار خود، گستره‌ای از مجازاتها- از تعلیق تا اخراج کامل - را نیز متحمل خواهند شد.

معاون عمرانی واحد نجف آباد
شروع عملیات اجرایی شهرک فناوری آزاد واحد نجف آباد
پروژه احداث شهرک فناوری آزاد (شفا) در پردیس دانشگاه در زمینی به مساحت 120هکتار و هزینه ای اولیه بالغ بر 10 میلیارد ریال در واحد نجف آباد کلید خورد.
احمد قدیریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در نجف آباد گفت: با پیگیری های انجام شده و دریافت موافقت نهایی مراجع مربوط در سازمان مرکزی دانشگاه، فاز صفر مطالعات اجرایی احداث شهرک فناوری آزاد(شفا) واحد نجف آباد به مساحت 120 هکتار آغاز شد.
قدیریان افزود: این شهرک در بخش شمالی پردیس دانشگاه احداث خواهد شد و برای این شهرک حدود 120 هکتار از اراضی دانشگاه در نظر گرفته شده است. با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب مانند مسیر دسترسی به بزرگراه شمال و جنوب، نزدیکی به خطوط انتقال نیرو، خط لوله گاز و دسترسی به مراکز صنعتی بزرگ همچون پالایشگاه نفت، مجتمع پتروشیمی، نیروگاه برق، مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن، پیش بینی می شود که متقاضیان زیادی برای استقرار در این شهرک وجود داشته باشد.


وی هدف از احداث این شهرک در پردیس دانشگاه را ایجاد بستر و شرایط برای تبدیل علم به ثروت بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد امکانات تحقیقاتی و پژوهشی گسترده ای در اختیار دارد و حجم تولید داده های علمی قابل تبدیل به ثروت در حوزه های فنی مهندسی، تجارت و خدمات در این دانشگاه قابل توجه است، احداث این شهرک می تواند باعث جذب نخبگان دانشگاهی برای ورود به صنعت و تبدیل ایده ها و نتایج تحقیقات دانشگاهی به کالا و خدمات برای جامعه گردد. در این شهرک کلیه امکانات مورد نیاز اعم از امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی ، خدماتی و تولیدی مرتبط با شرکت های دانش بنیان مستقر خواهند شد. و برای سهولت استفاده سرمایه گذاران در این شهرک مجوزهای مربوط از مراجع ذی‌صلاح استانی هم در حال پیگیری است.

به همت دانشكده پزشكي واحد نجف آباد برگزار شد
پويش آگاه سازی جامعه درباره بیماری ایدز

پويش آگاه سازي افراد جامعه درباره بيماري ايدز با شعار به صفر رساندن تعداد مبتلایان، تبعیض و مرگ ناشی ازاين بيماري توسط دانشجويان دانشكده پزشكي واحد نجف آباد دربیمارستان دکتر شریعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري آنا از واحد نجف آباد، در اين پويش كه با استقبال چشمگير مردم اصفهان مواجه شد، بيش از 3000 نسخه بروشور با موضوعاتي از قبيل آشنايي با بیماری ایدز، راه های انتقال این بیماری و تشخيص آن، علائم ايدز و روش هاي پیشگیری از آن و تغییر نگرش مردم نسبت به افراد HIV مثبت توزيع و اطلاعات بيش از 100 نفر از آنان از طريق تكميل پرسشنامه هاي سلامت دريافت شد.

الناز زارعي دبير برگزاري اين پويش در گفت و گو با خبرنگار آنا در خصوص نحوه اجراي اين پروژه گفت: اين پويش در سه گروه با رويكردهاي سنجش اطلاعات افراد در خصوص بيماري ايدز، توزيع بروشورهاي آموزشی و افزايش اطلاعات افراد در خصوص بيماري ايدز، همچنین آشنايي با سرگذشت بيماران HIV مثبت، تغییر نگرش نسبت به این افراد و يادداشت و نصب نظرات شركت كنندگان بر روی درخت HIV برگزار شد.
زارعي ادامه داد: ایدز بیماری کشنده اي است که توسط ویروس HIV ایجاد و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی آن را روز به روز کاهش مي دهد، و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد مبتلا را پیدا می کند. نخستین مورد ابتلا به ویروس HIV در جهان در سال 1981 میلادی مشاهده شد و تا به امروز، هر سال سه میلیون و 600 هزار نفر به شمار مبتلایان این بیماری در جهان افزوده می شود. كه از اين تعداد بيش از یک میلیون و 800 هزار نفر در سال، جان خود را از دست می دهند.
وي با اشاره به راههاي انتقال ایدز در ایران خاطر نشان كرد: اين بيماري در ايران از راه‌های آمیزش جنسی، استفاده معتادان تزریقی ازسرنگ آلوده و در مواردي محدود، از مادر مبتلا به کودک رواج یافته است. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی و بر اساس داده‌های منتشر شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، بیش از 27هزار نفر افراد مبتلا به ویروس HIV تا اول مهر 92 به طور رسمی در بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت ثبت شده‌ بودند و وزارت بهداشت آمار واقعی مبتلایان به این ویروس را ۹۰ هزار نفر برآورد می‌کند. اما بر اساس آمار تخمینی غیر رسمی تا سال نود، ۱۲۰ هزار ناقل HIV در ایران وجود داشت . استان‌های مازندران، کرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان و تهران از استان‌های پرخطر از نظر ایدز هستند.

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.