امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

ایمنا_سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴

شهردار نجف آباد:

عدم اختصاص تسهیلات دولتی آلودگی هوا را تشدید کرده است

شهردار نجف آباد گفت: عدم اختصاص کافی تسهیلات دولتی در بخش هایی مانند نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی، در کنار تحقق نیافتن اعتبارات پیش بینی شده برای نوسازی بافت فرسوده شهری و در نتیجه نابودی تدریجی باغات اطراف از جمله دلایل تشدید معضل آلودگی هوا در سالهای اخیر به شمار می آیند.
 مسعود منتظری شهردار نجف آباد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فرسودگی 30درصد از ناوگان تاکسیرانی نجف آباد بیان داشت: برای جایگزینی این تعداد خودرو از مجموع بیش از 400 تاکسی فعال در سطح شهر، قرار بود وام 15 میلیون تومانی دولت با سود چهار درصد پرداخت شود که این امر به دلایل مختلف تاکنون محقق نشده است.
وی همچنین عدم اختصاص کمک های دولتی به منظور نوسازی ناوگان موجود طی پنج سال گذشته را یکی از مهمترین معضلات  حوزه ترافیک شهری دانست و اظهار داشت: در حالی که عمر مفید اتوبوس های شهری در کشور تنها 10 سال اعلام شده ولی در عمل متوسط عمر ناوگان شهری نجف آباد نزدیک به 11 سال است که این امر علاوه بر کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مردم ،هزینه های بسیار سنگینی را نیز جهت تعمیرات و نگهداری به این مجموعه تحمیل می کند.
شهردار نجف آباد با اشاره به صدور مجوز برای فعالیت اتوبوس های واحد در شهرهای کوچک تا حداکثر عمر 15 سال دیگر گفت: در شهرهای بزرگ کشور به دلیل تعداد بالای مسافران و جذب مقادیر قابل توجهی بودجه در قالب عوارض آلایندگی، امکان بهتری برای نوسازی ناوگان موجود فراهم است ولی در شهرهای کوچکتر، محدودیت های مالی زمینه ساز تداوم مشکلات مختلف این بخش شده است.
وی ادامه داد: از حدود 400 دستگاه تاکسی فعال شهر، 148 دستگاه معادل 37درصد کل ناوگان عمری بالاتر از 10 سال داشته، 143 مورد با سهم 36درصد از کل تاکسی ها بین پنج تا 10 سال و 108 دستگاه به اندازه 27درصد کل ناوگان نیز کمتر از 5 سال عمر دارند.
منتظری در ادامه با اشاره به حذف یارانه پرداختی دولت برای خرید اتوبوس های جدید اضافه کرد: در حالیکه نزدیک به شش سال قبل خرید یک دستگاه جدید نزدیک به  18 میلیون تومان بار مالی داشت، در حال حاضر با توجه به عدم حمایت دولت، تامین هر اتوبوس جدید به اختصاص بیش از 500 میلیون تومان بودجه نیازمند است که این امر با توجه به شرایط بسیار سخت و محدود بودجه شهرداری عملا غیر ممکن است.
لازم به ذکر است، از مجموع 112 اتوبوس فعال در ناوگان نجف آباد، 54 دستگاه بالاتر از 15 سال، 41 مورد بین 10 تا 15 سال و 17 دستگاه نیز بین 10 تا پنج سال عمر دارند و طی سال گذشته بازسازی کلی 7 دستگاه اتوبوس نیز انجام گرفته است.
مهمترین اقدامات شهرداری برای کاهش آلودگی هوا
با وجود تمامی مشکلات و کمبود های موجود، شهرداری نجف آباد به دلیل حساسیت موضوع آلودگی هوا، انجام فعالیت های مختلفی را دستور کار خود قرار داده که اجرای بیش از 56 هکتار فضای سبز جدید در شمال این شهر و در مجاورت کارخانجات صنعتی فعال، ورود قوی به موضوع اجرای ریل باس نجف آباد به اصفهان با مشارکت بخش خصوصی که سهم به سزایی در کاهش تردد و ترافیک این مسیر خواهد داشت از جمله آنها محسوب می شوند.
منتظری بیان داشت: انتقال بسیاری از مجموعه های خدمات و زیرساخت های مورد نیاز شهروندان به خارج از بافت مرکزی شهر می تواند تاثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد که در همین راستا کار ساخت میدان میوه و تره بار با مشارکت بخش خصوصی با سرعت خوبی ادامه دارد و امیدواریم در اوایل سال آینده شاهد بهره برداری از آن باشیم.
شهردار نجف آباد ادامه داد: پیش بینی طرح های بزرگ موسوم به "هفت گانه" در جنوب شهر، راه اندازی دومین فروشگاه کوثر در خارج از بافت مرکزی نجف آباد و پیش بینی و اجرای خطوط کمربندی  و رینگ های ترافیکی مختلف همانند بلوار کشاورز،ادامه خیابان ولیعصر، دو بانده کردن خیابان دلگشا، تعریض خیابان پروفسور اسرافیلیان به عنوان یکی از حلقه های تکمیل کننده رینگ ترافیکی شرقی غربی شهر و تعریض مسیرهایی مانند خیابان شریعتی و آیت از دیگر اقدامات موثر برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شوند.
نابودی تدریجی فضای سبز نجف آباد
منتظری در بخش دیگری از این گفتگو عدم به روزرسانی طرح جامع و تفضیلی شهر نجف آباد در یک دهه گذشته را عاملی موثر برای کاهش تدریجی فضای سبز این شهر دانست و بیان داشت: به دلیل گسترش بیش از حد و بعضا غیر اصولی شهر در مناطق حاشیه ای، قسمت عمده فضای سبز موجود که در باغات قدیمی شهر تعریف شده بود با اختصاص پیدا کردن به ساخت و ساز غیرمجاز واحدهای مسکونی عملا از بین رفته است.
شهردار نجف آباد خاطرنشان کرد: از مجموع مساحت 8 هزار و 955 هکتاری شهر، حدود 457 هکتار را بافت فرسوده تشکیل می دهد که از این میزان 252 هکتار نیز به عنوان محدوده مصوب بافت تاریخی شناسایی شده که انجام هر گونه ساخت و ساز در آن تنها با کسب مجوز از دستگاه های مربوطه امکان پذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: البته به منظور رفع این مشکل قدیمی، طی دو سال اخیر پیگیری های زیادی به منظور مطالعه و تدوین طرح های جامع و تفصیلی شهر انجام گرفته که در آخرین مورد آن  کمیته کار شورای عالی شهرسازی کشور طی جلسات سنگین و چند ساعته با کلیات مطالعات طرح جامع پیشنهادی موافقت کرده و قرار است طی جلسات منظم هفتگی نسبت به بررسی طرح جامع اقدام و پس از تصویب،این موضوع در جلسه شورای عالی شهرسازی مطرح گردد.
منتظری با اشاره به عرض کم معابر به دلیل بافت قدیمی آنها و در نتیجه بروز نقاط کور ترافیکی در مناطق مختلف شهر گفت: همین امر را می توان از عوامل تشدید کننده معضل آلودگی هوا دانست که رفع آن نیازمند ارائه تسهیلات ویژه ساخت و ساز در بافت مسکونی و جلوگیری از ادامه روند تخریب باغات اطراف است.
وی به سرانه در آمدی بسیار پایین نجف آباد اشاره و اظهار داشت: در حالی که سالهاست بودجه جاری و عمرانی این شهر بر اساس سرانه 250 هزار تومانی تنظیم می شود  ولی در برخی شهرهای اطراف به دلیل وجود کارخانجات و صنایع سنگین متعدد، شاهد سرانه در آمدی 1 تا یک و نیم میلیون تومانی هستیم که این امر  امکان خوبی را برای  کمک شهرداری به سازمان هایی همچون اتوبوسرانی و تاکسرانی فراهم کرده است.
لازم به ذکر است، به دلیل وجود شرکت هایی مانند پیشرو دیزل آسیا به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای حمل و نقل جمعی خاورمیانه در نجف آباد، در صورت ارائه تسهیلات مورد نیاز شرایط خوبی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این شهر وجود دارد./
 
 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.