امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
رتبه ایران چندم است؟

قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2016

قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2016

 اما معادله تغییر کرده و حالا آلمان اول است.
 
 اعتبار گذرنامه کشور در حقیقت معیاری برای سنجش میزان اعتبار بین‌المللی شهروندان آن کشور در بین کشورهای دیگر محسوب می‌شود.
 
موسسه «هنلی و همکاران» (Henley & Partners) از ۴۰ سال پیش همواره در زمینه پژوهش‌های پیرامون حقوق شهروندی فعال بوده و هر ساله رتبه‌بندی مرتبط با اعتبار گذرنامه‌های کشورهای جهان را ارائه می‌دهد. این فهرست هر ساله تحت عنوان «شاخص محدودیت‌های روادیدی هنلی» منتشر می‌شود. گفتنی است رتبه‌بندی هنلی با همکاری اتحادیه حل و نقل هوایی که بیشترین اطلاعات درباره گذرنامه‌ها و روادید را دارد، تهیه می‌شود.
 
شاخص محدودیت‌های روادیدی هنلی برای سال 2016 میلادی روز چهارشنبه منتشر شد. در این فهرست، نام کشور آلمان با سفر بدون ویزا به 177 کشور جهان در صدر دیده می‌شود. بنابراین دارندگان گذرنامه آلمانی می‌توانند به تابعیت کشور خود ببالند. دلیلش نیز ساده است: آن‌ها از بیشترین آزادی عمل جهت سفر به کشورهای مختلف جهان برخوردار هستند.
 
بر اساس این فهرست، کشورهای اروپایی برای سومین سال متوالی در جایگاه‌های نخست قرار دارند. شاخص هنلی 199 کشور جهان را با توجه به اطلاعات دریافتی از اتحادیه حل و نقل هوایی (IATA) رتبه بندی می‌کند. این اتحادیه بزرگترین پایگاه داده‌ای پیرامون اطلاعات سفر را داراست. این رتبه‌بندی بر اساس داده‌های قبل از یک ژانویه 2016 صورت گرفته است.
 
 بر اساس شاخص سال 2016 موسسه هنلی, گذرنامه سوئد با عدم نیاز به روادید برای ورود به 176 کشور جهان در رتبه دوم فهرست معتبرترین گذرنامه‌های جهان قرار گرفت. بریتانیا نیز که از سال 2013 تا سال 2015 در صدر قرار داشت، این بار به رتبه سوم نزول پیدا کرد و در کنار فنلاند، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا قرار گرفت.
 
ایالات متحده آمریکا نیز که در رتبه بندی سال گذشته در مقام دوم قرار داشت، به رتبه چهارم فهرست رفت. گذرنامه ایالات متحده آمریکا در کنار گذرنامه‌های بلژیک، دانمارک و هلند با عدم نیاز به روادید برای ورود به 174 کشور جهان در رتبه چهارم قرار دارد.
 
در پایین جدول (رتبه 104) نیز نام افغانستان دیده می‌شود. شهروندان این کشور می‌توانند به 25 کشور جهان بدون نیاز به روادید سفر کنند. گذرنامه پاکستان با عدم نیاز به روادید برای ورود به 29 کشور جهان در رتبه 103 قرار داشته و عراق با 30 کشور پیش از آن قرار دارد.
 
رتبه، کشور، عدم نیاز به روادید
1. آلمان، 177

2. سوئد، 176

3. فنلاند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا، 175

4. بلژیک، دانمارک، هلند، ایالات متحده آمریکا، 174

5. اتریش، ژاپن، سنگاپور، 173

6. کانادا، جمهوری ایرلند، کره جنوبی، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال، سوئیس، 172

7. یونان، نیوزیلند، 171

8. استرالیا، 169

9. مالت، 168

10. مجارستان، جمهوری چک، ایسلند، 167

...

98. ایران، اریتره، اتیوپی، نپال، فلسطین، سودان، 37

صفحه اول
صفحه اول
صفحه دوم
صفحه دوم

 
منبع: BusinessInsider


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.