امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
مغزی،قائم مقام شهردار در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری گفت:

عوارض نوسازی مطابق قانون فقط برای عمران و آبادانی شهر مصرف می شود.

محمد مغزی نجف آبادی فردی پر انرژی، فعال و با تجربه است که به تازگی معاون مالی اداری شهرداری نجف آباد شده مغزی دارای تحصیلات کارشناسی علوم سیاسی و متولد 1351 است. وی سابقه فعالیت در شهرداری های اصفهان، نجف آباد و میمه را در کارنامه خود دارد و در پست های مسئول روابط عمومی، شهردار ناحیه، مدیرعامل اتوبوسرانی، شهردار و غیره مشغول به فعالیت بوده است. به بهانه جشنواره شهروندان خوش حساب با ایشان به گفتگو نشستیم و او به سوالاتمان پاسخ گفت آنچه را در ذیل می آوریم ماحصل این گفتگو است.

س. بودجه شهرداری نجف آباد در سال 92 چه مبلغی است و در هشت ماهه اخیر به چه میزان محقق شده است؟ در مدت مسئولیت شهردار جدید به چه آمار و ارقامی دست پیدا کرده اید و از چه منابعی تامین شده است؟
ج. بودجه شهرداری نجف آباد در سال 1392 معادل 667 میلیارد ریال است که مبلغ 467 میلیارد ریال آن نقدی است و مابقی غیر نقدی " ملکی، مشارکتی و ... " است که به صورت میانگین ماهانه 556 میلیارد ریال باید وصول شود.
که درمقایسه مبلغ وصولی هشت ماهه سال 92 به نسبت بودجه مصوب 14 درصد کاهش داریم. البته در این مدت یک ماهه (37 روز) علی رغم شرایط موجود با سعی و تلاش کلیه پرسنل زحمتکش شهرداری قدم موثری در ارتباط با بحث درآمد برداشته شد و نسبت به زمان مشابه سال گذشته 89 درصد افزایش درآمد داشته ایم که به هر حال به جاست از کمک های مردم و همکاری آنها در این خصوص تشکر کنیم.
س. برای کاهش فشار از مردم و افزایش درآمدهای شهرداری از طریق منابع فرا شهری چه تمهیدات و تدابیری اندیشیده اید؟
ج. با توجه به قوانین موجود کشوری شهرداری ها باید به صورت خودکفا عمل کنند و درآمدشان را خودشان کسب کنند و برای آن برنامه ریزی و در شهرها هزینه کنند.
از این روست که به هر حال هزینه شهر را مردم باید تامین کنند. ولی سیاست روز شهرداری این است که در مسیری قدم بردارد که در عین حال که حق و حقوق شهرداری وصول می شود، فشاری به مردم نیاید. سعی و تلاش بیشتر بر این است که بتوانیم از بودجه های کشوری به شهر کمک بشود. در همین راستا پیگیری هایی نیز در همین مدت کوتاه انجام شده است و چندین سفر شهردار محترم به تهران داشته اند و پیگیری هایی نیز در مرکز استان داشته اند. عدد و رقم خوبی توانسته ایم از تهران جذب کنیم که به مردم کمتر فشار بیاید.
و در دستور کار شهرداری سعی شده است ضمن صرفه جویی در هزینه ها بهره وری بیشتری در راستای خدمات رسانی بیشتراز امکانات موجود بشود که عمده جابجایی نیروها و همچنین تعیین مسئولین قسمت ها و نیروهای زیر مجموعه نیز در همین راستا بوده است.
س. برای اولین مرتبه شهرداری نجف آباد اقدام به برپایی جشنواره خوش حسابی نموده در مورد اهداف و دلایل برگزاری اولین جشنواره خوش حسابی توضیح دهید؟
ج. از جمله قوانین و مقررات شهرداری و شورای اسلامی، قانون نوسازی است که به نوعی کمک می کند در موضوع عمران و آبادانی شهرها که شهرداری ها بر اساس همان قانون مکلفند عوارض را وصول کنند و منحصرا صرف نوسازی و عمران شهر کنند.* به هر حال شهرداری ها علاقه مندند در عمران و آبادانی شهرها ورود پیدا کنند و یکی از راه های آن وصول عوارض نوسازی در شهرهاست. علی رغم اینکه در قانون جهت برخورد با عدم پرداخت این عوارض ها روش های مختلفی پیش بینی شده است ( از جمله قطع آب و برق و گاز یا جریمه 9 درصدی دیرکرد ) لیکن بنای شهرداری بر این بوده است که از راه تشویق و ترغیب فرهنگی شهروندانی که دغدغه عمران شهر را دارند برای اولین مرتبه اقدام به برگزاری جشنواره شهروندان خوش حساب بنماید.
س. چه کسانی شانس برنده شدن دارند و در قرعه کشی شرکت داده می شوند و شرایط قرعه کشی به چه صورت است؟
ج. شهروندان و مالکینی که تاریخ پرداخت فیش عوارض نوسازی آنها از تاریخ 1/1/92 الی 30/10/92 باشد و مفاصا حساب از شهرداری مربوطه دریافت نمایند در شماره ملک آنها درقرعه کشی شرکت داده خواهد شد. لذا شهوندان و مالکین محترم عنایت داشته باشند کسانی که فیش عوارض نوسازی خود را پرداخت کرده باشند ولی به شهرداری مراجعه نکنند و دارای مفاصا حساب در سیستم شهرداری نباشند جزء این قرعه کشی نمی باشند و شهرداری از قرار دادن آنها در لیست قرعه کشی معذور است. ضمنا قابل توجه است میزان عوارض پرداختی در نوع قرعه کشی و اولویت قرار گرفتن افراد موثر نیست و همه شهروندان در این طرح به یک نسبت دیده شده اند.
س. آخرین مهلت پرداخت قبوض عوارض نوسازی و اخذ تسویه حساب چه زمانی است؟ و آیا این زمان مجددا تمدید می شود؟
ج. آخرین مهلت پرداخت عوارض 30/10/92 است و با توجه به اینکه قرعه کشی در ایام ا... مبارک دهه فجر انجام می شود به هیچ وجه این مهلت تمدید نمی شود.
س. دراین جشنواره چه جوایزی به برندگان خوش حساب عوارض نوسازی اهداء می شود؟
ج. جایزه ویژه اولین جشنواره خوش حسابی یک دستگاه پراید سواری است و دیگر جوایز اهدایی به پرداخت کنندگان خوش حساب عوارض نوسازی به قرار ذیل است. 5 قطعه سکه تمام بهار آزادی، 5 عدد دوربین عکاسی، 50 دستگاه دوچرخه، 5 دستگاه لپتاپ، 5 عدد گوشی تلفن همراه
س. مراسم قرعه کشی به چه سبکی است و چگونه و در چه زمانی این مراسم برگزار می شود؟ و آیا نظارتی بر روی کار شهرداری در قرعه کشی وجود دارد یا خیر؟
ج. مراسم قرعه کشی در جشن بزرگی که در ایام ا... دهه فجر با حضور مردم، و نمایندگان دادستان، فرماندار و شورای اسلامی شهر برگزار می گردد.
س. در پایان اگر صحبت خاصی دارید بیان کنید؟
ج. با توجه به مطالبی که عنوان شد و با توجه به شرایط شهر نجف آباد به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای استان و با توجه به فرهنگ و سبقه مردم در ایثارگری و گذشت و فداکاری و همکاری در امور فرهنگی و عمرانی به هر حال از مردم انتظار است که ضمن اینکه در این مدت همکاری و همراهی خیلی خوبی با شهرداری و فرزندان و جوانان خود در مدیریت شهری داشته اند همچنان شهرداری را در اجرای قوانین و خدمت رسانی به همشهریان کمک کنند تا به اهداف عالیه برسند.

* ماده 24- قانون نوسازي وعمران شهري- شهرداريها مي‌توانند در موقع تنظيم و اجراي طرحهاي نوسازي و همچنين توسعه يا احداث معابري كه عرض آنهاحداقل بيست متر باشد با رعايت نقشه جامع يا نقشه هادي شهر طرحهاي مربوط را بتناسب موقعيت محل و ضوابطي كه وزارت كشور تعيين و اعلام خواهد كرد وسيعتر از ميزان مورد احتياج طرح تنظيم و اجرا نموده واراضي مازاد را در صورت عدم احتياج از طريق مزايده و با رعايت آئين نامه معاملات شهرداري بفروش رسانيده وجوه حاصله را بحساب در آمد نوسازي وعمران شهري موضوع اين قانون منظور كنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
۴ دیدگاه
 
ir
منم نجف بادی | ۱۰ سال پیش
چهار تا شهروند مث تو که باشند شهر روز به روز پس رفت می کنه . برای آبادی شهر و پیشرفت بالاخره باید مردم هم همکاری کنن.
۰
۰
 
 
ir
صدای مردم نجف اباد | ۱۰ سال پیش
به شهرداری نجف اباد تبریک میگویم که زمینهای مردم رابرای خیابان سازی ومعابر مگیرند ودرعوض میگویند ارزش افزوده پیدا کرده
۰
۰
 
 
ir
همشهری | ۱۰ سال پیش
استفاده ازعوارضات نو سازی در عمران وابادانی شهر میتواند قدمی استوار در پیشرفت روز افزوون شهر باشد.
۰
۰
 
 
ir
مهندس ایزدی | ۱۰ سال پیش
خوشا انان که الله یارشان بی
افراد دلسوز در هر سمتی موفق اند و چه سعادتی که این دلسوزی همراه با تدبیر و کاردانی باشد.
بر خودم به خاطر داشتن چنین برادری میبالم.
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.