امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شهردار نجف آباد در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف آبادعنوان کرد:

عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در فعالیت های شهرداری نجف آباد

در شرایطی که بیشتر شهرداری های کشور به دلیل کاهش چشمگیر میزان صدور پروانه های ساختمانی، با کسری بودجه جاری خود مواجه شده و بعضا امکان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل را پیدا نمی کنند، در شهرداری نجف آباد با عملیاتی شدن برخی اصول اقتصاد مقاومتی علاوه بر تامین هزینه های جاری، مباحث عمرانی نیز از رونق خوبی برخوردار شده اند.
عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در فعالیت های شهرداری نجف آباد
مسعود منتظری شهردار نجف آباد اجرای برخی پروژه ها توسط پرسنل تخصصی شهرداری و بهره گیری بهینه از امکانات موجود را یکی از مصادیق عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال در پروژه اجرای خط انتقال پساب فاضلاب که کارشناسان هزینه انجام آن توسط پیمانکار را بین 2 تا سه میلیارد تومان برآورد کرده بودند، در حال حاضر کار توسط چند نیروی آموزش دیده شهرداری و خرید یک دستگاه 10 میلیون تومانی، مراحل نهایی اجرای خود را با کمترین بار مالی پشت سر می گذارد.
وی ادامه داد: همچنین در پروژه شاخص و مهم اجرای ادامه بلوار فجر که آزادسازی مسیر آن به تنهایی بیش از 20 میلیارد تومان هزینه داشته، کار خاکبرداری و تسطیح بستر مسیر به عنوان یکی از مهم ترین و پر هزینه ترین قسمت های پروژه توسط سازمان خدمات موتوری شهرداری در حال انجام است که این امر هزینه تمام شده آن را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: البته در این طرح که عمده زمین های واقع در مسیر آن قبلا دارای کاربری کشاورزی بوده اند، خاک بارگیری شده نیز به محل پارک در دست احداث «کوهسار» در شمال شهر انتقال داده شده و از آن محدوده خاک ماکادام که مناسب بستر سازی است، برگردانده می شود که این طراحی از هر دوطرف به نفع شهرداری تمام خواهد شد.
بیمه 120 میلیارد تومانی فضای سبز نجف آباد
با توجه به اجرای مشارکتی و متفاوت طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در نجف آباد، شهرداری نیز طی اقدامی شجاعانه و آینده نگر از دریافت خسارت مربوط به حفاری معابر که معمولا در قسمت هزینه های جاری مصرف می­شود خودداری کرده و طی تفاهم نامه ای به میزان 120 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه در بازه زمانی 30 ساله بهره مند شده که این امر، سرسبزی فضای سبز این شهر را برای بیش از سه دهه به صورت کامل بیمه خواهد کرد.
منتظری در این خصوص نیز می گوید: البته اقدامات شهرداری در خصوص اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در حوزه فضای سبز، به همین اقدام منحصر نمانده و با ارتقای سیستم آبیاری فضای سبز به انواع بارانی و قطره ای طی حدود سه سال اخیر، علاوه بر کاهش چشمگیر پرسنل مورد نیاز، میزان مصرف آب و بالطبع هزینه های برداشت از  چاه های سطح شهر از ایراد خسارت به زیرساخت های شهری بر اثر استفاده از شیوه های ناصحیح آبیاری نیز جلوگیری شده است.
لازم به ذکر است که اجرای این گونه سیستم ها که در مجموع مناطق پنج گانه به حدود 45درصد بالغ شده، به صورت کامل توسط پرسنل فضای سبز انجام گرفته و تنها بخش هزینه بر طرح را خرید تجهیزات تشکیل داده که این امر مجموع بودجه مصرف شده در این بخش را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
اجرای شیوه های جدید آبیاری طی سه سال اخیر به گونه ای بوده که با وجود بازنشسته شدن نزدیک به 40 پرسنل فضای سبز، نیازی به استخدام افراد جدید وجود نداشته به طوری که فضای سبز پارک 11 هکتاری لاله این شهر که پیش از این با حدود 15 نیرو اداره می­ شد، در حال حاضر تنها چهار نفر مدیریت می شود.
استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای طرح های بزرگ
یکی دیگر از سیاست های اتخاذ شده در مجموعه شهرداری نجف آباد که آن را می توان مصداقی از اصول اقتصاد مقاومتی دانست، بهره گیری از توان بخش خصوصی در عملیاتی کردن طرح های بزرگ در سخت ترین شرایط بودجه ای است.
شهردار نجف آباد گفت: از جمله این طرح های مهم می توان به پروژه میدان میوه و تره بار جدید نجف آباد اشاره کرد که در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به مساحت 62 هزار متر مربع و مجموع سرمایه گذاری 60 میلیارد تومانی، مراحل پایانی ساخت و بهره برداری خود را پشت سر می­ گذارد.
منتظری ادامه داد: در این پروژه متفاوت که 71 غرفه طراحی شده آن هر کدام نزدیک به 2 برابر 45 غرفه میدان میوه و تره بار فعلی مساحت دارند، زمین، انجام مراحل طراحی، ساخت و ساز و برقراری انشعابات مختلف به عنوان آورده بخش خصوصی و تغییر کاربری محل و صدور مجوزات مورد نیاز هم در قالب آورده شهرداری در تنظیم قرارداد مربوطه مورد توجه قرار گرفته اند.
یکی دیگر از طرح های مهم سالهای اخیر که بزودی فاز عملیاتی آن با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد، می توان به ابرپروژه ریل باس نجف آباد به اصفهان اشاره کرد که طبق مفاد قرار داد منعقد شده آن، 50درصد کار همچون تهیه ریل و واگن بر عهده شرکت راه آهن گذاشته شده و مابقی نیز توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.
در پروژه مذکور که ارزش آن را بیش از 1200 میلیارد تومان تخمین زده اند، قرار است شهرداری های واقع در مسیر نیز زیرساخت های مورد نیاز جهت راه اندازی ایستگاه ها را فراهم کرده و بخش خصوصی نیز در عوض مشارکت در اجرای طرح، از امتیازات تجاری ارائه شده توسط شهرداری بهره مند گردد.
استفاده بهینه از پتانسیل های داخلی در مسیر فعالیت های عمرانی
 مسعود منتظری خاطرنشان کرد: دیگر سیاست عملیاتی شده شهرداری نجف آباد در راستای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی را باید استفاده بهینه از توان و امکانات زیرمجموعه های داخلی شهرداری، در مسیر عملیاتی کردن پروژه های مختلف عمرانی دانست به طوری که این امر ضمن کاهش چشمگیر هزینه های جاری، افزایش بهره وری استفاده از نیرو و امکانات داخلی این مجموعه را به دنبال داشته است.
شهردار نجف آباد بیان داشت: از مصادیق این موضوع می توان به بهره گیری از توان واحد امانی معاونت عمران شهرداری در طرح های مختلف مانند احداث اولین باغ موزه شهر، برخی قسمت های پارک محبت و ساخت المان های مناسبتی اشاره کرد.
 همچنین بسیاری از طرح ها و پروژه های سطح شهر نیز با موافقت شورای شهر توسط دیگر زیرمجموعه های شهرداری همچون سازمان های خدمات موتوری و زیبا سازی و بهسازی اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه های جاری و اختصاص این مبالغ به کارهای عمرانی ماندگار داشته است.
لینک خبر:http://goo.gl/sVUKmk

این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.