امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی

پس‌لرزه‌های کشف بزرگترین محموله قاچاق کشور

در حالی معاون وزیر راه کشف بزرگترین محموله قاچاق را از اساس رد کرده که جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان گفت:نیروی انتظامی مطابق حکم قضایی عمل کرده و در این پرونده مستندات، افراد،چرخه و میزان اقدامات انجام شده با جزئیات کامل مشخص است.
 
به گزارش تسنیم، پس‌لرزه‌های کشف بزرگترین محموله قاچاق کشور همچنان ادامه دارد. حدود دوماه از اعلام کشف 210 کانتینر قاچاق می‌گذرد، پرونده‌ای که پای گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی به آن باز شده است. اواخر تیرماه امسال فرمانده انتظامی هرمزگان از  کشف 210 کانتینر حاوی کالای قاچاق به‌ارزش 190 میلیارد تومان از یک باند بزرگ قاچاق با استفاده از جعل اسناد در هرمزگان خبر داده و گفته بود: 23 نفر از رابطان و کسانی که در سازمان‌های مرتبط با این باند همکاری داشتند، دستگیر شدند.
 
ملکی با بیان این‌که در این پرونده قاچاقچیان با استفاده از جعل اسناد و همچنین ارتباط و نفوذ در دستگاه‌های مرتبط، اقدام به وارد کردن 210 کانتینر کالای قاچاق به کشور کرده‌اند، افزود: این افراد با استفاده از اسناد جعلی و نفوذ در برخی سازمان‌ها و ادارات مرتبط و همچنین پرداخت رشوه اقدام به واردات کالا می‌کردند که با درایت پلیس و کار اطلاعاتی و عملیاتی در 5 ماه پرونده کامل شد و افراد دستگیر شدند.
 
فرمانده انتظامی هرمزگان با اشاره به حمایت و پشتیبانی رئیس‌کل دادگستری، دادستان و قاضی پرونده در استان هرمزگان تصریح کرد: با حمایت مسئولان و همچنین همکاری رئیس‌کل گمرک ایران در همکاری با پلیس سبب تسریع در تکمیل پرونده و انجام این عملیات شد.
 
سردار ملکی از دستگیری 23 نفر از رابطان و کسانی که در سازمان‌های مرتبط با این باند همکاری داشتند و کشف مقادیر زیادی اسناد جعلی و مهر شرکت‌های مختلف در این عملیات خبر داد و افزود: این باند اقدام به واردات ظروف بلور و کریستال در قالب اسباب بازی می‌کردند و محموله‌ها را به بازار تهران، مشهد و اصفهان حمل می‌کردند.
 
وی تاکید کرد: بالاترین میزان پرداخت رشوه در این پرونده را بیش از 400میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این افراد در مراحل مختلف اقدام به پرداخت رشوه به دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط کرده‌اند که پرونده این افراد همچنان در دست بررسی است.
 
بلافاصله پس از این اظهارات بود که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دستگیری کارکنان این سازمان را تکذیب کردند. در واقع از اواخر تیر تا همین امروز هر بار اشاره به دستگیر شدن کارکنان سازمان بنادر شده، مدیران این زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هرگونه دستگیری در رابطه با کانتینرهای قاچاق را رد کرده‌اند. در جدیدترین نمونه هفته گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  از دستگیری تعدادی از کارکنان سازمان بنادر در پرونده 210کانتینر قاچاق خبر داد.
 
خبری که خیلی زود از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بار دیگر رد شد. سعیدنژاد در این‌باره گفته بود: «هیچ‌کدام از دستگیرشدگان کانتینرهای قاچاق کارمند سازمان بنادر و دریانوردی نیستند و  تا این لحظه هیچ کارمندی از سازمان در رابطه با قاچاق کالا بازداشت نشده است.»
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه پا را فراتر نهاد و مدعی شد که اصلا قاچاقی روی نداده است. سعیدنژاد در این رابطه  با بیان این‌که لازم نیست دستگاه‌های مختلف غیرمسئول درباره قاچاق اظهارنظر کنند و نظر قوه‌ قضائیه برای ما حجت است، اظهار کرد: اعلام عدد 210 کانتینر در پرونده قاچاق ابهام دارد و مورد تایید قوه قضاییه نبوده و مشخص نیست مبنای این عدد کجاست.
 
وی با بیان این‌که اگر اتفاقی -قاچاق- روی دهد ممکن است به دلیل جعل سند باشد موضوع قاچاق 210 کانتینر را به‌طور کامل رد کرد.
 
در سوی دیگر ماجرا، نیروی انتظامی به‌عنوان کشف کننده این کانتینرهای قاچاق به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی واکنش نشان داد. جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان در این زمینه با تاکید بر این‌که 6 نفر از دستگیر شدگان پرونده قاچاق کارمند ادارات وابسته به واردات کالا در هرمزگان هستند، گفته است: نیروی انتظامی ملزم نیست تمام مدارک و اسناد را به ارگان‌های برون‌دستگاهی ارائه دهد.
 
خرم‌روی با اشاره به این‌که نیروی انتظامی در ارائه گزارش پرونده قاچاق 210 کانتینری کاملاً شفاف عمل کرده است، افزود: در گزارش نیروی انتظامی اعلام شد تعداد 210 کانتینر شناسایی و کشف شده و هیچ‌گاه از واژه ضبط کانتینر‌ها استفاده نشد چرا که پرونده در جریان است و تنها 6 کانتینر تاکنون ضبط شده و اغلب کالاها نیز ظروف کریستال و اسباب‌بازی بوده است.
 
وی با بیان این‌که تاکنون 26 نفر  در این پرونده دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد 2 نفر صاحب کالا، 4 نفر ترخیص‌کار، 6 نفر کارمند و تعدادی هم با هویت مشخص در قالب شرکتهای وابسته به دستگاه مرتبط با واردات کالا دستگیر شده‌اند. همچنین بین دستگیرشدگان یک نفر زن نیز وجود دارد، تعداد 4 نفر از نفرات دستگیر شده در زندان هستند و مابقی با قرار وثیقه به‌میزان 250 میلیون تومان آزاد هستند.
 
وی  با یادآوری مفتوح بودن این پرونده بیان کرد: علاوه بر اینکه نیروی انتظامی تحت فرمان مقام معظم رهبری است در این پرونده براساس حکم قضایی و طبق بررسی‌های صورت گرفته چندماهه اقدام کرده‌ایم.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان درباره تغییر اظهار نظرات برخی افراد درباره این پرونده گفت: هرچه از هرمزگان دورتر می‌شویم اظهار نظرهای متفاوتی بیان می‌شود اما با اطمینان اعلام می‌کنم در این پرونده هم مستندات، هم افراد و هم چرخه و میزان اقدامات انجام شده با جزئیات کامل مشخص است.
 
وی با اشاره به کشف مستندات و وسائل جعل و همچنین اعترافات متهمان افزود: با بررسی سامانه‌های مرتبط و اسناد موجود میزان 210 کانتینر کالای قاچاق در یک سال اخیر وارد کشور شده است.قاچاقچیان با استفاده از مجوز واردات محدود و جعل سند اقدام به واردات تعداد زیادی کانتینر کرده‌اند که با پیگیری‌های دستگاه قضایی و به پایان رسیدن تحقیقات، جزئیات بیشتری از این پرونده به اطلاع هموطنان می‌رسد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.