جابه جایی 623 هزار نفر با ناوگان اتوبوسرانی نجف آباد
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری نجف آباد گفت: طی سه ماه نخست سال جاری نزدیک به 609 هزار مسافر توسط 94 اتوبوس متعلق به بخش خصوصی و حدود چهارده هزار نفر نیز توسط 21 اتوبوس متعلق به سازمان در نقاط مختلف شهر جابه جا شده اند.
مصطفی سوری مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اعلام این مطلب گفت: « بالاترین حجم مسافر جابهجا شده مربوط به اردیبهشتماه با سهم 41 درصدی و پایینترین آمار نیز با 28 درصد مجموع مسافران در اولین ماه سال به ثبت رسیده و در این میان به منظور رفاه حال شهروندان بیش از 485 ایستگاه در نقاط مختلف شهر تعبیه شده که از این میزان 19 درصد مسقف و بقیه بدون سقف به فعالیت خود ادامه میدهند.»
85 درصد اتوبوسها بالاتر از 10 سال کار کردهاند
سوری عدم اختصاص تسهیلات به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را یکی از مشکلات مهم این بخش دانست و اضافه کرد: « در حال حاضر 49 درصد ناوگان شهر نجف آباد بالاتر از 15 سال عمر کرده، 36 درصد بین ده تا پانزده سال سابقه فعالیت دارند، 15 درصد بین پنج تا ده سال ارائه خدمت کرده و متاسفانه هیچ اتوبوسی با عمر کمتر از 5 سال در این مجموعه وجود ندارد.»
وی با اشاره به فعالیت 87 نفر در بخشهای مختلف سازمان بیان داشت: « عمر بالای ناوگان اتوبوسرانی، هزینههای جاری این مجموعه و بخش خصوصی فعال را به میزان قابل توجهی افزایش داده و همزمان مانع از افزایش کیفیت خدمات رسانی و پوشش بیشتر نقاط مختلف شهر شده است.»
سوری اعلام داشت: « 16 دستگاه اتوبوس معادل چهارده درصد کل ناوگان موجود با سوخت گاز طبیعی فشرده فعالیت کرده و مابقی معادل 99 دستگاه نیز هنوز با استفاده از سوخت گازوئیل به ارائه خدمات ادامه میدهند.»
تامین 83 درصدی بودجه اتوبوسرانی با کمک شهرداری
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری نجف آباد با اشاره به تحقق 109 درصدی بودجه پیش بینی شده سازمان اتوبوسرانی در چهار ماهه نخست سال جاری اضافه کرد: « این میزان که از نظر ارزش ریالی با توجه به واگذاری بخش عمدهای از خطوط به بخش خصوصی، کاهش 21 درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته نشان میدهد، با توجه به سهم 83 درصدی کمکهای مستقیم شهرداری تامین شده است.»
سوری بالاترین هزینههای سازمان طی این مدت را مربوط به دومین ماه سال دانست و خاطر نشان کرد: « با توجه به سیاست واگذاری خطوط به بخش خصوصی، سازمان از نظر مجموع هزینههای صورت گرفته نیز کاهش 49 درصدی را در این بازه زمانی نشان میدهد که دلیل اصلی آن کاهش تعمیرات مورد نیاز، پرداخت حقوق و سایر هزینههای جاری بوده است.»
لازم به ذکر است که میزان درآمد و هزینه سازمان اتوبوسرانی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری تفاوت قابل توجهی با هم داشته ولی در سومین ماه سال نمودار این دو عملکرد تقریبا مساوی هم بوده اند