امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
گزارش تسنیم از نشست خبری هفته دفاع مقدس در اصفهان

جمع‌آوری ۱۴ هزار وصیت‌نامه از شهدای اصفهان/رونمایی از تاریخ شفاهی نقش مردم نجف‌آباد در انقلاب و دفاع مقدس

دفاع مقدس

 رونمایی از بانک اطلاعاتی زنان شاخص اصفهان، تولید ۵ هزار دقیقه برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس و جمع آوری ۱۴ هزار وصیت نامه از شهدای اصفهان از اخبار اعلام شده در نشست خبری هفته دفاع مقدس اصفهان بود.

 جعفر عسگری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان، بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: صمیمیت میان رزمندگان، یکی از ویژگی‌های 8 سال دفاع مقدس است و انسجام و وحدت جامعه ویژگی دیگر این دوران است.

وی افزود: شجاعت، صداقت، توکل برخدا، کار برای خدا، خودباوری و ولایت مداری از دیگر ویژگی‌هایی است که در دوران دفاع مقدس متبلور شد، در این دوران، مردم به فرمان امام خمینی(ره) در جبهه‌ها حضور داشتند و از میهن خود دفاع کردند. 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با انتقاد از عدم برنامه ریزی و سازماندهی صحیح در تدوین برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: فعالیت‌های متعددی در سراسر استان انجام می‌شود اما باید بازخورد این فعالیت‌ها را سنجید و ارزیابی کرد، در زمانی که تمام کفر به ارزش‌های ما حمله ور شده لازم است با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آینده جامعه را بیمه کرد.

وی ادامه داد: دشمن بسیج شده تا شعله انقلاب را خاموش کند، اما دوران دفاع مقدس، روحیه انقلابی در جامعه را شعله ور کرد، ما هنگامی می‌توانیم در مقابل مستکبران بایستیم که روحیه انقلابی داشته باشیم و دست‌یابی به این روحیه توسط ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، امکان پذیر است.  

عسگری نقش استان اصفهان در دفاع مقدس را بی نظیر دانست و افزود: نباید این نقش در اصفهان محصور شود چراکه اصفهان از نظر فرهنگی، علمی، صنعتی حرف نخست در کشور را می‌زند و لازم است تا مطالبات اصفهان، توسط رسانه‌ها پیگیری شود با نگاهی به مشاهیر و شهدای بزرگ این استان باید گفت که چرا یک اثر فاخر و ارزشمند درباره این شخصیت‌ها به ویژه شهید بهشتی ساخته نشده است، چرا حق استان اصفهان در حوزه ایثار و شهادت ادا نشده است.

وی ادامه داد: نشستی در چهل ستون برگزار شد و ساخت یک مجموعه تلویزیونی فاخر برگرفته از شخصیت‌ها و شهدای شاخص استان کلید می‌خورد که در مدت 5 سال با حمایت استان ساخته شود امیدوار هستیم تا در اجرای برنامه‌ها، علاوه بر جذب مخاطب تلاش شود تا استان اصفهان را در کشور معرفی کنند تا با معرفی شخصیت‌های این استان، فرهنگ غنی ایثار و شهادت گسترش یابد. 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به برخی افراد گمنام که در دفاع مقدس نقش بسیار زیادی داشتند، گفت: خانواده‌های شهدا و ایثارگران به جای منزوی بودن باید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأثیرگذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی که باید از برنامه‌های هفته دفاع مقدس، حمایت جدی داشته باشند، حمایت نکرده‌اند و حجم برنامه‌های دفاع مقدس در اصفهان، شایسته این استان نیست و حمایت لازم از این ستاد صورت نگرفته و فقط سپاه، بسیج و ارتش باید برنامه‌ها را اجرا کنند. 

تولید 5 هزار دقیقه برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: تولید 5 هزار دقیقه برنامه در حوزه سیما، صدا، تأمین، پخش و واحد خبر با هدف انتقال فرهنگ دفاع مقدس توسط صدا و سیمای مرکز اصفهان در دستور کار قرار دارد.

بهروز فرهمند با اشاره به ویژگی برنامه‌های امسال صدا و سیما در هفته دفاع مقدس افزود: تدوین برنامه‌ها برای تمام سطوح سنی، حضور تمام اقشار مردم در برنامه‌ها، بررسی حضور فعال زنان، خواهران و مادران شهدا در برنامه‌ها، حضور فرماندهان رزمندگان و جهادگران در برنامه‌ها، استفاده از نیروهای خلاق و مبتکر برای تولید برنامه‌های جذاب و پخش نماهنگ‌های جذاب و دیدنی از جمله ویژگی‌های برنامه‌های تولید شده است. 

وی گفت: 800 دقیقه برنامه رادیویی همچون ویژه برنامه‌های شب‌های روشن، برنامه قاف عشق، سلام اصفهان، تاب مهتاب، و یادگار ماندگار و یک هزار و 500 دقیقه برنامه تلویزیونی با برنامه‌هایی همچون حماسه پایداری، پلاک افتخار، اینجا اصفهان و اصفهان امروز در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس استان اصفهان تصریح کرد: فیلم‌های سینمایی بر اساس درخواست مخاطبان در باکس تماشاخانه فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس، پخش مستندها و نماهنگ‌های جذاب و برنامه‌های کودک و نوجوان، پخش سریال‌های خاطره انگیز دفاع مقدس، پخش برنامه جادوی تصویر شامل پشت صحنه فیلم‌های سینمایی، پخش برنامه‌ قالب‌های ماندگار ویژه عکاسان جنگ و طنز «خرجین» از دیگر برنامه‌هایی صدا و سیمای مرکز اصفهان به مناسبت هفته دفاع مقدس است.

جمع آوری 14 هزار وصیت نامه از شهدای اصفهان

معاون فرهنگی، اجتماعی بنیاد شهید اصفهان در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه 23 هزار شهید استان اصفهان اظهار داشت: برخی از ایثارگران قسمتی از منزل خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار دادند و در این راستا تلاش می‌کنند و ما حداقل‌ خدمات را به این قشر از جامعه ارائه می‌دهیم.

سید علی قریشی افزود: شهید شهبازی که در استان همدان فرماندهی کرده است به تازگی به مردم این استان معرفی شده است بنابراین همه ما در معرفی شخصیت شهدا مسئول هستیم و می‌توانیم در این حوزه فعالیت‌ داشته باشیم، از سوی دیگر 14 هزار وصیت نامه از شهدا جمع آوری شده و هنوز موفق به چاپ آن نشده‌ایم. 

وی ادامه داد: استان اصفهان در زمان جنگ، 6 درصد از جمعیت کشور را داشت اما 10 درصد از جامعه ایثارگری متعلق به این استان است، بیشترین اعزام طلاب علوم دینی و شهادت 56 پدر از جمله ویژگی‌های استان اصفهان در دوران دفاع مقدس است.

معاون فرهنگی، اجتماعی بنیاد شهید اصفهان گفت: عطر افشانی و گلباران مزار شهدا، بازدید از مراکز توانخشی جانبازان، برگزاری مسابقه رالی اتومبیل با شرکت 110 دستگاه خودرو ویژه جانبازان و خانواده آنان، برگزاری 3 هزار اردوی یک روزه، بیان خاطرات توسط راویان، اجرای نمایش‌های خیابانی در مراکز و اماکن تاریخی، رونمایی از 40 عنوان کتاب از 40 سردار شهید استان، اجرای طرح سپاس از خانواده‌های ایثارگران و تولید 20 نماهنگ از جلمه برنامه‌های بنیاد شهید استان اصفهان در هفته دفاع مقدس است.

برپایی نماز وحدت سپاه و ارتش در اصفهان

مسئول کمیته رژه ستاد هفته دفاع مقدس استان اصفهان در این نشست با اشاره به برنامه‌های ارتش به مناسبت هفته دفاع مقدس بیان کرد: برپایی رژه نیروهای مسلح استان اصفهان با حضور یگان‌های نمونه استان در میدان ارتش در شهرهای ‌اصفهان، کاشان، شهرضا و شاهین شهر، برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس در شاهین شهر و برپایی صبحگاه مشترک در مرکز آموزش توپخانه شهید صیاد شیرازی در روز 29 شهریور از جمله برنامه‌هایی است که توسط ارشد نظامی ارتش در اصفهان برگزار می‌شود. 

حجت‌الاسلام سید عباس قریشی گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان همراه با برپایی نماز وحدت ارتش و سپاه در حسینیه سیدالشهدا(ع) ارتش در سوم مهرماه، برگزاری محفل انس با قرآن، برگزاری جلسه گفتمان خانواده و دفاع مقدس و برگزاری جشن سرباز و تقدیر از سربازان دوران دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های ارتش به مناسبت هفته دفاع مقدس در اصفهان است.

دوران دفاع مقدس، دوران غربت اسلام

امام جمعه بهارستان در این نشست با اشاره به اهمیت گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: ایامی که تبلور بندگی انسان‌ها و عنایات خدا است باید به مردم یادآوری شود چراکه این اقدام، لازمه زندگی معنوی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم صادقی افزود: دوران دفاع مقدس، دوران غربت اسلام است چراکه مردم ایران اسلامی در ابتدای انقلاب اسلامی، در حال چشیدن مزه اسلام بودند که جنگ آغاز شد و مردم متدین و نیروهای حزب‌اللهی به ویژه مردم اصفهان در کنار سایر رزمندگان حاضر شدند و از این مرز و بوم دفاع کردند بنابراین وظیفه داریم که از ارزش‌های دفاع مقدس دفاع کنیم و آن را گرامی بداریم.

وی گفت: در اجرای برنامه‌ها باید دلسوری کرد تا کارها بهتر انجام شود چراکه در زمانی قرار داریم که دشمنان ما به اعتقادات ما حمله کرده‌اند و لازم است نسبت به بی بند و باری‌های اعتقادی و عملی مصون شویم و به دشمن هجوم بریم چراکه آنان قصد دارند نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهند.

رونمایی از تاریخ شفاهی نقش مردم نجف آباد در دفاع مقدس

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب‌الزمان(عج) در این نشست بیان کرد: برپایی نمایشگاه فرهنگی در بهارستان و خانه اصفهان، حرکت کاروان نمادین اعزام رزمندگان به جبهه با عنوان «آسمانی‌ها خاکی» هر روز عصر در شهر اصفهان، برپایی 300 نمایشگاه عکس و پوستر در پایگاه‌های مقاومت بسیج، هماهنگی برای 3 هزار نقطه روایتگری در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و یادواره شهدا از جمله برنامه‌های این هفته است.

سرهنگ منوچهر معتمدی افزود: برگزاری دعای کمیل در زینبیه و دعای ندبه در جوار شهدای گمنام صفه، آغاز اعزام اردوهای راهیان نور دانش آموزی در هفته دفاع مقدس و برپایی 26 غرفه‌ نمایشگاهی در باغ غدیر از 2 مهر تا 10 مهر از دیگر برنامه‌های سپاه و بسیج استان اصفهان در هفته دفاع مقدس است. 

وی افزود: برگزاری 1408 یادواره شهید برای سال 1395 برنامه ریزی شده که 150 یادواره در هفته دفاع مقدس در سراسر استان برگزار می‌شود، همچنین در راستای برگزاری کنگره ملی 2300 شهید شهرستان خمینی شهر در آبان امسال، ویژه برنامه‌ای شامل اجرای رزمایش طریق القدس، برگزاری 5 آیتم نمایشگاهی یک ساعته از هبوط تا ظهور و با سخنرانی سخنرانان کشوری از 30 شهریور تا 3 مهرماه در جوار شهدای گمنام شهر درچه برگزار می‌‌شود.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه صاحب‌الزمان(عج)  با بیان اینکه 140 عنوان اثر توسط نشر ستارگان درخشان با موضوع دفاع مقدس چاپ می‌شود، گفت: این کتب در نیمه دوم سال جاری رونمایی می‌شود و 100 عنوان کتاب چاپ امسال، در نمایشگاه‌های مختلف سراسر استان به مناسبت هفته دفاع مقدس عرضه می‌شود، همچنین از جلد اول تاریخی شفاهی نقش مردم نجف آباد در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و لشکر 8 نجف در این هفته رونمایی می‌شود.

رونمایی از بانک اطلاعاتی زنان شاخص اصفهان

مدیرکل امور بانوان استانداری اصفهان در این نشست با اشاره به برنامه‌های کمیته بانوان ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس استان اصفهان بیان کرد: برگزاری نشست تخصصی سبک زندگی شهدا با هدف الگوگیری برای تربیت فرزندان، برگزاری جلسه آگاه بخشی در زندان زنان، برپایی نمایشگاه عکس و فیلم با موضوع زنان در دفاع مقدس، برگزاری پیاده روی ویژه خانواده‌ها، برگزاری مسابقه ویژه بانوان کارمند تحت عنوان جام دفاع مقدس از جمله برنامه‌های کمیته بانوان ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اصفهان است.

سهیلا اثنی عشران افزود: برگزاری نشست ویژه خانواده جانبازان برای بررسی مسائل و مشکلات آنان، برپایی شب شعر بانوان، اهداء مدال افتخار دفاع مقدس به تعدادی از مادران و همسران شاخص شهدا و برنامه ریزی برای ایجاد کانال، وبلاگ و حضور فعال در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

وی با اشاره به رونمایی از بانک اطلاعاتی زنان شاخص استان اصفهان در هفته دفاع مقدس گفت: این بانک اطلاعاتی، سال گذشته، تصویب شد و شامل 3 قسمت شناسایی زنان شاخص، پژوهش‌های حوزه زنان و آمار آسیب‌های زنان است. 

اعزام 60 هزار نیروی مردمی توسط جهاد سازندگی اصفهان

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در گذشته با عنوان سازمان جهاد سازندگی فعالیت داشته است، اظهار داشت:  60 هزار نیروی مردمی توسط جهاد سازندگی استان اصفهان در دوران مقدس اعزام شدند که از این تعداد، 637 شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است و بیشترین شهدا مربوط به شهرهای نجف آباد، اصفهان و کاشان است.

سیدمحمد موسوی خاطرنشان کرد: سرکشی از 50 خانواده شهید در استان، حضور در مراسم غبار روبی و شرکت فعال در مراسم‌های ویژه هفته دفاع مقدس از جلمه اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در هفته دفاع مقدس است.  


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.