امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واحدGIS و نقشه برداری

تهیه تصاویر هوایی رقومی (دیجیتال)از شهر نجف آباد

واحدGIS و نقشه برداری شهرداری نجف آباد:اطلاعات مکاني بعنوان يک زيرساخت، يکي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري، به ويژه در حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي ، سياسي و شهری در زندگي امروزه مي باشد. از اين رو توليد داده‌هاي مكاني يكپارچه مي‌تواند در پيشبرد اهداف ارگان‌ها و سازمان‌ها،در حوزه مديريتي و نيز در زمينه‌هاي اجرايي سهم بسزايي داشته باشند.

از جمله داده های مکانی ، نقشه‌هاي پوششي بوده که چراغ راهي هستند براي برنامه‌ريزي در راستاي گردآوري و تكميل داده‌هاي مكاني و توصیفی در حوزه‌هاي گوناگون و ارتباط اين داده‌ها با يكديگر و مدیریت و ساماندهی اطلاعات و همچنين ارائه تحلیل‌ها وگزارش‌هاي آماري مکان مبنا. اين ويژگي‌ها ، نقشه‌هاي پوششي را به ابزاري مهم در حوزه مديريت شهري تبديل نموده است.
در همین راستا ، شهرداری نجف آباد جهت افزایش دقت و تسریع در پاسخگویی به مراجعین شهرداری به خصوص درحوزه شهرسازی اقدام به تهیه نقشه پایه شهر با بهره گیری از دانش نوین نموده و تصاویر هوایی رقومی پس از تعیین محدوده مورد نیاز ، توسط سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از دوربین رقومی Ultra CAM XP با GSD=10CM (سطح پوشش هر پیکسل روی زمین ) در دی ماه 1390 تهیه گردید. طی این پرواز 1314 فریم تصویر رقومی در 23 ردیف (Ran) با پوشش طولی 80 درصد و پوشش عرضی 35 درصد تصویر برداری شد که محدوده ای با وسعت تقریبی 35000 هکتار را تحت پوشش قرار میدهد که پس از حذف مناطق نظامی ، 1264 فریم تصویر در فرمت های NIR , PAN , MULTI در مهرماه 1391 در اختیار این شهرداری قرار گرفت.
با توجه به Georeference (زمین مرجع) بودن تصاویر و کیفیت و دقت هندسی بسیار بالای آن ، شهرداری قادر است وضعیت موجود املاک را در محدوده فراتر از حریم شهر مشاهده و بررسی نماید که نقش مؤثری در جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز ، یکپارچه سازی نقشه های شهر ، انجام توافقات شهرداری ، دسترسی به اطلاعات دقیق از وضعیت پلاک ها قبل از انجام هر گونه بازدید ، جلوگیری از هرگونه موازی کاری از طریق تبادل اطلاعات با سایر ارگان ها و ادارات سطح شهر ، ارائه خدمات به بخشداریها از طریق تهیه نقشه روستاهای داخل حریم شهر و... ایفا می نماید.
در تهیه این تصاویر از دقیقترین ابزار موجود در کشور و فناوری روز تصویربرداری هوایی بهره گرفته شده است ، دوربین UltraCAM XP از نوع دوربین های هوایی رقومی متریک ماژولار بوده که تصویر چند طیفی با قدرت تفکیک بسیار بالا تهیه می نماید. تهیه تصاویر رنگی ، عدم نیاز به انجام فرآیند ظهور، ثبوت ، چاپ و اسکن از مهمترین خصوصیات مثبت این دوربین می باشد.
لازم به ذکر است که با بهره گیری از سیستم های ناوبری GPS,INS اطلاعات مربوط به موقعیت و وضعیت تصاویردر لحظه تصویربرداری ، جهت Georeferencing (زمین مرجع نمودن)، ثبت می شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.