امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

خوراکی های چربی سوز شکم؛ ۲۷ خوردنی‌ خوشمزه و متنوع

 

چربی شکم که در نواحی دور کمر جمع می‌شود، به نگرانی و دغدغه‌ی بسیاری تبدیل شده است. نه تنها چربی شکم جذابیت را از بدن می‌گیرد، بلکه خطر بالا رفتن فشار خون، دیابت و بیماری‌ چربی کبد را افزایش می‌دهد. بسیاری برای سوزاندن چربی‌های شکم به رژیم‌های غذایی چربی‌سوز روی می‌آورند، اما این کار به تنهایی کارامد نیست. بهترین راه چربی سوزی شکم انتخاب هوشمندانه‌ی مواد غذایی و ورزش منظم است. دانستن اینکه در رژیم غذایی چه باید خورد تنها نیمی از راه است، در کنار آن انجام تمرینات ورزشی متناسب با شرایط جسمانی لازم و ضروری است. مصرف برخی مواد غذایی در واقع به کاهش این چربی‌های سمج کمک می‌کنند و به شما ظاهری متناسب می‌بخشند. در این نوشته قصد داریم خوراکی های چربی سوز شکم برای لاغری شکم را معرفی کنیم.


مقاله مرتبط: لاغری بدون ورزش راحت‌تر و موثرتر است؛ بخوانید چرا و چگونه

لبنیات

بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رابطه‌ی مستقیمی میان مصرف بالای کلسیم و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند. لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. همیشه به جای لبنیات پرچرب، لبنیات بدون‌ چربی یا کم‌چرب تهیه کنید. اگر روزانه سه وعده لبنیات بخورید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید، حتما چربی‌های اضافی را خواهید سوزاند.

ماهی سالمون

خوردن چربی وقتی که به فکر کاهش وزن و سوزاندن چربی هستید شاید کار اشتباهی به نظر برسد، اما دریافت اسیدهای چرب اُمگا۳ از ماهی‌های چربی مثل سالمون می‌تواند یکی از تجویزهای متخصصان تغذیه باشد. مکانیزم اُمگا۳ در بدن دقیقا مشخص نیست، اما این اسید‌های چرب باعث کاهش چربی بدن می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، اسیدهای چرب اّمگا۳ باعث گرسنگی کمتر شما می‌شود و تا دو ساعت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید داشت. خوردن حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی سالمون، سایر ماهی‌های چرب و کنسرو ماهی تن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از «روی» است که به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. «روی» گردش هورمون لپتین را بالا می‌برد که میزان مصرف انرژی، ذخیره‌ی چربی و اشتها را تنظیم می‌کند و همین موضوع باعث سوختن چربی‌های شکم می‌شود. برای خوردن شکلات تلخ، حتما نوعی را انتخاب کنید که مقدار شکر آن بسیاری کم باشد.


مقاله مرتبط: ۱۷ راه لاغری برای کارمندان و افرادی که وقت کافی ندارند

هندوانه

هندوانه یک چربی سوز شکم است. خواص هندوانه بسیار زیاد است و ۹۱ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد.  وقتی پیش از شروع وعده‌ی غذا هندوانه بخورید، معده‌ی شما بدون ورود کالری به بدن‌تان پر می‌شود.

به علاوه، هندوانه باعث می‌شود برای مدت زیادی احساس سیری کنید و با جمع شدن آب در بدن مبارزه می‌کند. هندوانه سرشار از ویتامین‌های B1، B6 و C و پتاسیم و منیزیم و یک ماده‌ی غذایی مناسب برای رژیم کم‌کالری و کم‌چربی است. در تحقیقی در دانشگاه کنتاکی مشخص شد نوشیدن دو لیوان آب هندوانه در روز به مدت ۸ هفته وزن را بدون تغییر توده‌ی عضلانی کاهش می‌دهد.

کرفس

کرفس - خوراکی های چربی سوز شکم

برای داشتن شکمی لاغر باید سبزیجاتی مثل کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کرفس بسیار کم‌کالری و پرفیبر و حاوی کلسیم و ویتامین C است که به کاهش وزن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای شست‌وشوی سیستم گوارشی خود، نصف لیوان آب کرفس پیش از ناهار یا شام بخورید. همچنین می‌توانید آن را به سالاد یا سوپ اضافه کنید.

خیار

خیار یک میوه‌ی طراوت‌بخش و کم‌کالری و همچنین یک چربی سوز شکم است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدودا ۹۶ درصد آب و ۴۵ کالری انرژی است. این میوه همچنین سرشار از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین است. خوردن یک بشقاب سالاد خیار روشی موثر و سالم برای کاهش وزن و دفع سموم آزاد شده از سیستم گوارش است.


مقاله مرتبط: آیا یوگا باعث لاغری می شود

گوجه‌فرنگی

یک گوجه‌فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری انرژی دارد. گوجه‌فرنگی دارای ترکیب شناخته‌شده‌ی ۹-oxo-ODA است که به کاهش چربی خون کمک و در نتیجه چربی شکم را کنترل می‌کند. این ترکیب همچنین با بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی مبارزه می‌کند.

سیب

سیب دارای فیبر خوراکی، فلاونوئید، فیتواسترول و بتاکاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تحقیق در برزیل، زنانی که روزانه ۳۳ سیب یا بیشتر می‌خورند کاهش وزن بیشتری نسبت به زنانی دارند که سیب نمی‌خورند.

ترکیبات طبیعی موجود در سیب که به نام پکتین اسید شناخته می‌شوند به کاهش وزن کمک می‌کنند.  میوه‌هایی که سرشار از پکتین هستند معمولا باید بیشتر جویده شوند و وقتی پکتین در معده حل می‌شود، ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که چربی و کلسترول خوراکی را تسخیر می‌کند.

آناناس

این میوه‌ی استوایی حاوی آنزیم بروملین است که خاصیت ضدالتهاب دارد. این آنزیم پروتئین را می‌سوزاند و به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. در تحقیقی در دانشگاه مریلند مشخص شد خاصیت آنتی‌باکتریال بروملین با باکتری‌های عامل اسهال مبارزه می‌کند و برای درمان اختلالات روده مفید است. بهبود شرایط معده می‌تواند منجر به نفخ کمتر شکم و داشتن کمری لاغر شود. علاوه بر این، آناناس حاوی ویتامین B6 و C، منیزیم، تیامین، مس و فیبر است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند.

فلفل قرمز

در تحقیقی از ۳۷۴ نفر درباره‌ی مواد غذایی‌ای که بیشتر مصرف می‌کنند سؤال شد. محققان متوجه شدند کسانی که رژیم غذایی آنها بیشتر شامل بتاکاروتن و لیکوپن بود (مواد فیتوشیمیایی که باعث نارنجی شدن  هویج می‌شود و به گوجه‌فرنگی و فلفل‌قرمز رنگ می‌دهد) کمر باریک‌تر و چربی شکم کمتری داشتند. از آنجا که بتاکاروتن و لیکوپن آنتی‌اکسیدان‌های توانمندی هستند، از نظر محققان می‌توانند ترکیبات مضری را که باعث ذخیره‌ی چربی می‌شوند از بدن دفع کنند. از طرف دیگر، فلفل سرشار از ویتامین C است که برای چربی سوزی لازم است.

بلغور جو

بلغور جو - خوراکی های چربی سوز شکم

وعده‌ی غذایی شیرین صبحگاهی، معمولا باعث می‌شود بعد از مدتی کوتاه بدن دچار افت قند خون شود. بلغور جو که حاوی فیبر فراوان است، برای ساعت‌ها در بدن باقی می‌ماند و میل به خوردن برای جبران قند خون و گرسنگی را از بین می‌برد. برای شیرین کردن بلغور به جای شکر از میوه‌های شیرینی مثل انواع توت‌ها استفاده کنید.


مقاله مرتبط: ۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب برای لاغری

بادام و سایر آجیل‌ها

به خوردن آجیل روی بیاورید. این مواد با پر نگه داشتن شکم باعث کم‌اشتهایی و در نتیجه لاغری می‌شوند. نتایح یک تحقیق در دانشگاه پوردو نشان داده است، افرادی که آجیل می‌خورند نسبت به کسانی که کیک برنج می‌خورند، مدت بیشتری احساس سیری می‌کنند. با خوردن روزانه ۲۴ بادام، بدون جذب حجم زیادی کالری گرسنگی خود را رفع کنید. از آجیل‌های شور دوری کنید، چون سدیم فراوان این آجیل‌ها فشار خون را بالا می‌برد.

پودر پروتئین

پودر پروتئین دارای آمینواسیدهایی است که باعث چربی‌سوزی و عضله‌سازی می‌شود. برای داشتن یک نوشیدنی چربی‌سوز، دو قاشق چای‌خوری پودر پروتئین به اسموتی خود اضافه کنید. بهتر است این اسموتی را با میوه، ماست و شیر کم‌چرب درست کنید، ولی بدانید اضافه کردن پودر پروتئین به شیک‌های شکلاتی آن را به یک غذای سالم تبدیل نمی‌کند.

روغن زیتون

بدن همه‌ی ما به مقداری چربی برای کنترل گرسنگی نیاز دارد. به چربی‌های غیر‌اشباعی مثل روغن کانولا یا روغن زیتون روی بیاورید. آنها به پایین نگه داشتن کلسترول و اشتها کمک می‌کنند. اصلا به طرف روغن سبزیجات هیدروژنه نروید، چرا که این روغن‌ها پر از اسیدهای ترانس ناسالم هستند.

انواع توت‌ها

توت‌ها سرشار از فیبر هستند، تنها یک فنجان تمشک حاوی ۶ گرم فیبر است. در مقابل ژله یک غذای بی‌ارزش محسوب می‌شود و فاقد فیبر و پر از شکر افزوده‌شده است.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی ویتامین B12 است که بدن برای سوزاندن چربی به آن نیاز دارد. محققان دانشگاه ایالتی لوییزیانا دریافته‌اند افرادی که هر روز در وعده‌ی صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، نسبت به افرادی که شیرینی می‌خورند وزن بیشتری کم می‌کنند. اگر کسترول خون‌تان بالاست برای خوردن تخم‌مرغ با پزشک مشورت کنید.

لوبیا و حبوبات

لوبیا کم‌کالری و منبعی غنی از پروتئین و فیبر است که به کاهش وزن کمک می‌کند. هر هفته یک بار به جای گوشت، لوبیا درست کنید. با این کار، مصرف چربی‌های اشباع را قطع و آن را با فیبر جایگزین خواهید کرد.


مقاله مرتبط: ۱۸ راه علمی برای کاهش اشتها

ماهی و گوشت بدون چربی

بدن هنگام هضم پروتئین، کالری بیشتری نسبت به هنگام هضم کربوهیدرات یا چربی می‌سوزاند. یکی از بهترین گوشت‌های بدون چربی، گوشت بوقلمون است، اما برای حذف بیشتر چربی اشباع، ماهی بهترین گزینه است. ماهی‌های تن و سالمون سرشار از اُمگا۳ هستند که مانع از فرایندهای شیمیایی استرس و در نتیجه چاقی شکم می‌شود.

غلات سبوس‌دار

کربوهیدرات‌های خوب برای بدن مفید هستند. غلات سبوس‌دار بخورید، فیبر موجود در این مواد شما را سیر نگه می‌دارند. فیبر و مواد مغذی برخی از نان‌های گندم از آن جدا می‌شود. حتما اطمینان حاصل کنید نانی می‌خرید که از گندم سبوس‌دار تهیه شده است.

سبزیجات

اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات شما را به خوردن آن مجاب نمی‌کند، قدرت آن در لاغر کردن شکم حتما متقاعدتان می‌کند. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی سرشار از فیبر و بسیار کم‌کالری هستند. خوردن سالاد پیش از وعده‌ی غذایی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید.

کره‌ی بادام‌زمینی

کره‌ی بادام‌زمینی سرشار از نیاسین است که سیستم هاضمه‌ی بدن را فعال نگه می‌دارد و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید کره‌ی بادام‌زمینی چربی زیادی دارد، پس روزانه بیشتر از دو قاشق غذاخوری ار آن نخورید.

آووکادو

آووکادو - خوراکی های چربی سوز شکم

آووکادو علاوه بر داشتن اسیدهای غیراشباع چندپیوندی، منبع غنی از فیبر (۱۱ تا ۱۷ گرم در هر آووکادو) است که آن را به یک غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از گرسنگی و انباشت چربی تبدیل کرده است. روزانه نصف فنجان آووکادو بخورید.

آیس تی

چای، به‌ویژه چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به متابولیسم بدن شتاب می‌دهند. بر اساس نتایج تحقیقی در سوییس، مشخص شد کسانی که چای می‌نوشند نسبت به دیگران، کالری بیشتری می‌سوزانند. اگر هدف شما از صرف چای، چربی‌سوزی ‌است آیس‌ تی‌ِ آماده نخرید، زیرا طی فرایند تهیه‌ی این نوع از چای‌ها مواد مغذی لاغرکننده‌ی آن از بین می‌رود. به جای آن، یک چای کیسه‌ای را برای ۲ دقیقه در آب گرم بگذارید، سپس ۲ حبه یخ در آن بیندازید و آن را بنوشید.


مقاله مرتبط: بهترین خوراکی‌ های چربی سوز

پنیر پارمزان

کم‌کالری و پرکلسیم بودن این پنیر هورمون‌های چربی‌سوز بدن را فعال می‌کند. از آنجا که این پنیر بیش از هر ماده‌ی لبنی دیگری پروتئین دارد، با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. هر روز ۳۰ میلی‌گرم از این پنیر را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید.

لوبیای سفید

این نوع لوبیاها حاوی فیبر منحصربه‌فردی هستند که در برابر هضم مقاومت می‌کنند. از آنجا که هضم کندتر باعث می‌شود برای فراوری غذا در بدن کالری بیشتری مصرف شود، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد. توصیه می‌شود برای سوزاندن چربی شکم روزانه نصف فنجان لوبیای سفید بخورید.

روغن ماهی

روغن ماهی ساردین و سالمون خواص بسیاری دارد. این ماده‌ی غذاییِ سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اگر نمی‌توانید ماهی بخورید، روغن آن مکمل خوبی است. روغن ماهی به چربی‌سوزی و لاغری شکم کمک می‌کند.

سرکه

بر اساس تحقیقی در ژاپن، افراد چاقی که برای ۸ هفته روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه می‌خورند شاهد کاهش چشمگیر چربی بدن، به خصوص چربی شکم، بوده‌اند. یک نظریه این است که اسِتیک اسید موجود در سرکه پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که چربی را می‌سوزانند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.