امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرگزاری فارس از نجف‌آباد،9 اردیبهشت

اختصاص 85درصد بودجه کشور به هزینه‌های جاری/ بروکراسی نظام اداری یک بلای خانمان‌سوز است

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: 85 درصد از بودجه و منابع کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها 15 درصد به کارهای عمرانی تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از نجف‌آباد، ابوالفضل ابوترابی پیش از ظهر امروز در مراسم روز ملی شوراها، این نهاد را نمونه عینی دموکراسی اسلامی در جامعه بیان کرد و گفت: با توجه به وظایفی که در قانون اساسی دیده شده، نظام دارای 4 قوه است و شوراها به عنوان قوه چهارم در جامعه نقش‌آفرین هستند.

وی به برخی از مشکلات موجود در بحث شوراها اشاره کرد و افزود: امروز در دنیا شاهد هستیم که تمام مراحل زندگی شهری در اختیار شهرداران قرار دارد و شهردار، با در اختیار داشتن تمام امکانات شهری، نیازهای شهر را به عنوان یک موجود زنده به پیش می‌برد.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی بروکراسی نظام اداری را یک بلای خانمان‌سوز برشمرد و خاطرنشان کرد: این‌گونه سیستم اداری نظام را دچار مشکل و باعث بدبینی‌های متعدد شده است، شاهد هستیم 85 درصد از بودجه و منابع صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها 15 درصد به کارهای عمرانی تعلق می‌گیرد.

وی درباره تدوین طرح مدیریت جامع شهری در صحن علنی مجلس بیان داشت: این طرح از موارد بر زمین مانده در قانون اساسی بود که در این دوره از شوراها در صحن مجلس احیا شد؛ در این طرح به دنبال تغییر مدیریت از تهران نشینی به مدیریت به پهنای کشور و مردمی کردن مدیریت کشور هستیم که بهترین وجه در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

ابوترابی به طرح آمایش سرزمین نیز اشاره کرد و افزود: با آنکه این طرح قبل از انقلاب طی قراردادی با فرانسه منعقد شده بود، ولی به نتیجه مطلوب نرسید و در این طرح به دنبال بومی کردن امکانات هر شهر و روستا بر اساس مزیت‌های نسبی آن محل هستیم که محلی شدن تصمیمات از آثار این طرح است که جسارت عملیاتی شدن این طرح نه در دولت‌های گذشته و نه در دولت‌های آینده نبوده و نخواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این مسأله که وظیفه یک نماینده مجلس چیست، ادامه داد: برای نمایندگان مجلس همیشه این تناقض وجود دارد بین این که باید ملی فکر کنند ولی محلی رأی بیاورند و برای کسب آرای محلی به جای صرف انرژی در کارهای ملی، شأن یک نماینده در حد برآوردن نیازهای یک شهر پایین می‌آید که متأسفانه برای مردم به صورت یک فرهنگ درآمده است.

وی درباره طرح دیگر ارائه شده در صحن مجلس با عنوان عدم تمرکززدایی اجرایی و اداری کشور نیز گفت: وضعیت زیرساخت‌های کشور به شدت فرسوده است و با وجود کارهای عمرانی، تغییرات برای مردم قابل لمس نیست؛ همان‌گونه که در طول دفاع مقدس جنگ را با شیوه بومی اداره کردیم، امروز نیز نه فقط در حد شعار که باید به سمت بومی کردن و ایجاد پارلمان‌های محلی باشیم.

ابوترابی در ادامه با اشاره به پیشرفت شوراها در طول سال‌ها به برخی از آفات و آسیب‌های شوراها افزود: دو آفت در متن شوراها به وجود می‌آید که آن‌ها را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند، یکی سیاسی‌کاری اعضای شوراها که به جای تصمیم‌گیری‌های تخصصی به سمت تصمیم‌گیری‌های سیاسی و جناح‌بازی‌ها روی می‌آورند، سیاسی شدن شوراها سم مهلکی برای این قوه چهارم نظام است.

وی در ادامه تصریح کرد: آفت دوم مربوط به حجم زیاد استخدام‌ها در شهرداری است که بعضاً اعضای شوراهای اسلامی به خاطر منافع شخصی خود را بر منافع شهری ترجیح می‌دهند و این فشار را در جذب نیروهای مازاد بر شهرداران وارد می‌آورند.

لینک خبر:http://isfahan.farsnews.com/news/13960209001009


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.