امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

تحولی بزرگ در میراث‌فرهنگی ایران رخ می‌دهد

یک مسئول سازمان میراث‌فرهنگی از رونمایی «سامانه جامع املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» خبر داد و گفت: این سامانه فهرست تمام اموال منقول و غیرمنقول تاریخی‌ را که در اختیار این سازمان است را به نهادهای مختلف اعلام می‌کند.

 یحیی نقی‌زاده‌ محجوب، با اشاره به قوانین جرم‌انگارانه مرتبط با میراث‌فرهنگی اظهار داشت: با همکاری معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، به تدوین قوانین کیفری جرائم علیه میراث‌فرهنگی اقدام شده است و در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، شاهد تحولی مناسب و بزرگ در حوزه میراث‌فرهنگی خواهیم بود.

مدیر‌کل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به رونمایی از «سامانه جامع املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری»، عنوان کرد: این سامانه تا 6 ماه آینده فهرست تمام اموال منقول و غیرمنقول تاریخی‌ را که در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی است به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند و در دسترس آنها قرار می‌دهد.

نقی‌زاده‌ محجوب با اشاره به نقش رسانه‌ها در تحقق و پیگیری موضوعات مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، اظهار داشت: قوانین ما، با وجود اینکه در زمان خودشان مترقی بودند، مانند پدیده‎های اجتماعی دارای عمر مفید هستند و هم‌اکنون برخی از مفاد قانونی قدرت اجرایی لازم را ندارند که ایجاب می‌کند این قوانین بِروز شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس، در سال‌های اخیر نگاه کلی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی این بوده که قوانین این حوزه مورد بازنگری قرار گیرند، چراکه سازمان ما مرکب از سه بخش مهم است و جمع کردن مسائل مرتبط با این حوزه‌ها نیازمند قانون جامعی است؛ به همین منظور، تهیه پیش‌نویس لایحه قانون جامع میراث‌فرهنگی را آغاز کردیم که فاز نخست آن به‌پایان رسیده است. بنابراین تهیه و تصویب این لایحه به کاهش برداشت‌های مختلف از مصادیق میراث‌فرهنگی در محاکم قضایی کمک می‌کند.

منبع: تسنیم


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.