امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

اجلاس شهرداران استان اصفهان + تصاویر

استاندار اصفهان:همه شهرداران به میدان مدیریت واحد شهری بیایند

استاندار اصفهان گفت: از شهرداران تمام قد حمایت می‌کنم چون آنان را برآمده از مردم می دانم و به انتخاب شوراها احترام گذاشته و در خدمت آنها خواهم بود.
 محسن مهرعلیزاده(صبح شنبه 2 دیماه)در اجلاس شهرداران استان اصفهان اظهارکرد: بعد از گذشت ۵۰ روز از تصدی گری در استانداری، امروز در خدمت شهرداران استان اصفهان هستم، امیدوارم با همفکری یکدیگر در خدمت به مردم موفق باشیم.

وی ادامه داد: در شاهنامه فردوسی به شهرهای ایران و چگونگی مشارکت مردم در ساخت شهرها اشاره شده، این مهم نشاندهنده تعامل خوب مردم ایران در سازندگی است.

شوراها، عمیق ترین محل مشارکت مردم

استاندار اصفهان در ادامه به تاریخچه شکل گیری شوراها اشاره و عنوان کرد: اصل شوراها که به همت آیت الله طالقانی در بدو نگارش قانون اساسی تدوین شد، در سال ۷۸ به طور جدی‌تر مورد تاکید قرار گرفت و همانطور که امروز شاهد هستیم شوراها، به عنوان مجالس محلی بیشترین و عمیق ترین مشارکت مردمی را دارند، شهرداران نیز برآمده از همین شوراها هستند که این مسئله احساس وظیفه شهرداران را دو چندان می کند.
وی اضافه کرد: مشکلات زیادی در شهرداری‌ها وجود دارد که برخی از آنها ساختاری و برخی اجرایی است که البته مهم ترین آنها پرداختن به کارهای کم دوام است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه ایران با برخورداری از دانشگاهها و افراد نخبه باید متفاوت و خلاق عمل کند، گفت: میدان نقش جهان سرمایه بزرگ و سند تاریخی هویت ایران محسوب می‌شود بنابراین باید به سرمایه گذاری در این حیطه توجه کرد.
استاندار اصفهان در ادامه به وظایف شهرداری‌ها در قبال شهر پرداخت و تاکید کرد: شهرداری به دنبال کارهای نمایشی در شهر نباشد چراکه مردم کارهای عمیق و ماندگار را از فعالیت های نمایشی به خوبی تشخیص می دهند، منابع شهری محدود است بنابراین باید کار مهندسی و استاندارد مورد توجه قرار گیرد در همین راستا از مدیران کوشا و فعال به ویژه شهرداران تمام قد حمایت می‌کنم چون آنان را برآمده از مردم می دانم و به انتخاب شوراها احترام گذاشته و درخدمت آنها خواهم بود.
مهرعلیزاده اضافه کرد: آنچه در کلمه مدیریت نهفته، شجاعت و ریسک پذیری است، شهرداران نیز با زندگی مردم در ارتباط هستند و باید کارهای داراز مدتی انجام دهند که لازمه این امر، داشتن جسارت از سوی آنهاست.
وی اظهارکرد: جدول گذاری در شهرهای ایران و اروپا نباید با هم تفاوتی داشته باشد اما مشاهده می‌شود که نمونه های ایرانی پس از یک الی دو سال از بین می رود.
وی به جلسه خود با فرمانداران استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در آن جلسه از فرمانداران درخواست شد که سرمایه گذارانی که طی دو سال گذشته از اصفهان رفته اند را شناسایی کرده و از آنها حمایت کنند و از سوی دیگر اختیاراتی را که لازم دارند را بیان کرده تا به آنها تنفیذ کنیم.

مفهوم اقتصاد مقاومتی تحقق یابد
مهرعلیزاده با بیان اینکه اگر کار درست و دقیق انجام دهید هیچ کس نمی تواند به شما ایراد بگیرد، اظهار کرد: در سال 69 از سوی آیت الله رفسنجانی مامور به ایجاد منطقه‌ای آزاد در کیش شدم که خوشبختانه با تلاش فراوان با مشارکت بخش خصوصی شرکت هواپیمایی کیش ایر، انبار و بندرگاه در این جزیره به وجود آمد و کیش که روزگاری یک بیابان و متروکه بود اکنون به منطقه گردشگری تبدیل شده است، اما اصفهان دارای ظرفیت های بالقوه گردشگری است و باید از این پتانسیل ها به خوبی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه مفهوم عملیاتی اقتصاد مقاومتی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید تحقق پیدا کند، ادامه داد: شهرداری‌های استان اصفهان می‌توانند با توجه به صنعت گردشگری، درآمد خود را ارتقاء دهند، چون اصفهان سرآمد گردشگری کشور است.


مهرعلیزاده تاکید کرد: اگر تا 15 سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد خود را از طریق توریسم محقق کنیم، موفق خواهیم بود زیرا بر اساس برنامه ششم توسعه، درآمدهای گردشگری باید توسعه یافته و نسبت به زمان فعلی پنج برابر شود، در این راستا مدیریت شهری باید راه را باز کند و شرایط تشویقی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.
وی یادآور شد: دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تأسیس شد، تهران در آن زمان بسیار کوچک بود اما این دانشگاه پس از ۸۳ سال هنوز به عنوان پردیسی درخور توجه مطرح است که نشاندهنده تفکری فاخر است بنابراین باید اندازه همه مسایل را در مقیاس وسیع درنظر گرفت.
لزوم پرداختن به مدیریت واحد شهری در اصفهان
استاندار اصفهان به تحقق مدیریت واحد شهری در اصفهان اشاره کرد و افزود: به عنوان استاندار همه دستگاه‌های اجرایی را هماهنگ خواهم کرد اما به تنهایی نمی توانم مدیریت یکپارچه را اجرا کنم به همین دلیل همه شهرداران باید به میدان بیایند.
وی ادامه داد: قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۳۴ به تصویب رسیده است ولی با وجودی که سال‌های سال از تصویب آن می‌گذرد، هنوز هم ۷۰ درصد آن قابلیت اجرایی دارد که باید به آن توجه کرد.

مهرعلیزاده با تاکید به لزوم احداث قطارهای حومه، تصریح کرد: ایجاد این قطارها از لحاظ زیست محیطی بسیار مهم است، برای شهرهای جدید همچون مجلسی احداث این پروژه ضروری است زیرا هم اکنون هفت هزار و ۵۰۰ خودرو بین شهرهای جدید و صنایع در حال تردد هستند که با ایجاد قطارهای حومه ای از تردد آنها کاسته خواهد شد.

وی یادآور شد: کسری بودجه، شهرداری اصفهان را آزار می دهد اما بانک شهر برای کمک دو هزار میلیارد تومانی به این نهاد به میدان آمده، همچنین برای خرید اتوبوس نیز اعلام آمادگی کرده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: دندان طمع تکیه به دولت را از دندان بیرون بکشید و برای نگهداری شهر به مشارکت های مردمی و درآمدهای شهری اکتفا کرده و از درون بجوشید البته منکر حقوق قانونی شهرداران نسبت به دولت نمی شوم اما می گویم تنها به دولت تکیه نکنید.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: مخالف حقوق درآمدی شهرداران نیستم اما معتقدم نظام درآمدی حقوق مدیریت شهری باید بر اساس جذب سرمایه گذاری‌ها و طرح‌های موثر شهری شکل بگیرد.

شهردار اصفهان: توسعه گردشگری تنها با تعامل شهرهای استان محقق می‌شود


توسعه گردشگری محقق نمی شود، مگر اینکه ارتباط و تعامل درست بین شهرهای استان برقرار شود، زیرا جاذبه های زیادی در شهرهای استان وجود دارد و قرار نیست، شهر اصفهان به تنهایی به موضوع گردشگری بپردازد.

قدرت الله نوروزی،(صبح شنبه 2 دیماه) در اجلاس شهرداران استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور، تعامل بیشتر دولت و شهرداری‌ها را می طلبد، اظهارکرد: در جلسه شهرداران کلانشهرها که آبانماه در شهر مشهد برگزار شد، قرار بر این شد که شهردار تهران به عنوان نماینده شهرداران در هیئت دولت شرکت کند و جلسه کلانشهرها برای بیان مشکلات نیز به طور دوره ای تشکیل شود.

وی افزود: اکنون که در فصل بودجه بندی مجلس شورای اسلامی قرار داریم، باید شهرداران با نمایندگان خود در مجلس جلسه داشته باشند تا توجه آنها را به مسائل شهری جلب کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: رابطه شهرداری اصفهان با شهرهای استان اصفهان بیش از این کمرنگ بوده درحالی که نقاط مشترک بسیاری با شهرهای دیگر داریم که باید از آنها استفاده کرد.

نوروزی تاکید کرد: آلایندگی در شهر اصفهان بدون توجه به منبع آن و تعامل با دیگر شهرداری‌ها قابل کنترل نیست بنابراین از استاندار درخواست می‌شود که در برقراری تعامل بین شهرهای استان تلاش کنند، البته حقوق هر شهری که بیشتر آسیب می بیند، باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری مهمترین محور فعالیت شهرداری در این دوره است، اضافه کرد: توسعه گردشگری محقق نمی شود، مگر اینکه ارتباط و تعامل درست بین شهرهای استان برقرار شود، زیرا جاذبه های زیادی در شهرهای استان وجود دارد و قرار نیست، شهر اصفهان به تنهایی به موضوع گردشگری بپردازد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: همانطور که کشورها با هم عقد خواهرخواندگی دارند این ارتباط باید در بین شهرهای استان هم فراهم شود، زیرا به یک نگاه جامع برای درآمدزایی مستمر نیاز داریم، امروزه گردشگری برخی کشورها را متحول کرده است اصفهان نیز می تواند با توجه به این صنعت متحول شود.

نوروزی در خصوص احداث قطار بین شهری گفت: وزیر راه و شهرسازی از طرح احداث قطار حومه‌ای استقبال کرده اند که باید برای آن راهکاری پیدا کرد، اگر بتوانیم برای اجرای این پروژه با شهرهایی مثل زرین شهر همکاری کنیم، مشکلاتی مثل آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به فعالیت رصدخانه فرهنگی در استان گفت: در صورتی که هسته پژوهشی مشترکی داشته باشیم، می‌توانیم با همدلی و همیاری یکدیگر از وضعیت بهتری برخوردار شویم.

نوروزی با بیان اینکه باید شأن و منزلت شهرها حفظ شود، خاطرنشان کرد: لازم است برای حل مشکلات، تمامی ۱۰۷ شهر اصفهان با هم افزایی نقش خود را ایفا کنند.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری اصفهان:تدوین ۲۳ سند برای رفع خلاءهای قانونی مدیریت شهری



مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: آسیب‌های مدیریت شهری شناسایی و در قالب ۲۳ سند ابلاغ شده است تا خلاهای قانونی آن برطرف شود.
محمدرضا کمالی، (صبح شنبه 2 دیماه) در اجلاس شهرداران استان اصفهان با بیان اینکه امسال ۸۸ شهردار در استان ابقا و یا جابه جا شده اند، اظهارکرد: عملکرد شهرداری‌های استان در سال ۹۳، ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده و کمک دولت به شهرداری ها در این بازه زمانی، ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است اما این عدد امسال به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: عملکرد شهرداری‌ها در بخش عمران طی این سال ها ۶۵ تا ۷۰ درصد ارزیابی می شود در حالی که سرانه پرداختی هر شهروند بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری اصفهان عنوان کرد: سقف عملکرد بخش حمل و نقل نیز حدود ۵۲ درصد در سال ۹۳ بوده که هم اکنون به ۵۹ درصد رسیده البته استانداراد جهانی در این بخش ۷۹ درصد است اما عمر سیستم های حمل و نقلی ما بیش از ۱۰ سال است که خود یک آسیب محسوب می شود.

وی با اشاره به آسیب‌های موجود در مدیریت شهری، افزود: برخی از قوانین شهری قابلیت اجرایی ندارد که دراین راستا با برگزاری جلسات متعدد ۲۰ مورد از این قانون ها مورد شناسایی قرار گرفت.

کمالی با اشاره به برگزاری ۱۴ گردهمایی با حضور شهرداران استان اصفهان، تصریح کرد: در این جلسات برای رفع خلاءهای قانونی، آسیب‌های مدیریت شهری احصا و در قالب ۲۳ سند ابلاغ شده است که می‌توان به دستور العمل محله بندی، برنامه پنج ساله، حسابرسی، استقرار صنایع شهری و مشارکت با بخش خصوصی و ... اشاره کرد.

وی اضافه کرد: استانداری نگاه ویژه ای به آموزش دارد که در این راستا قالب‌های آموزشی به کارکنان، شوراها و شهرداری مشخص شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: نظام جامع درآمد در این دوره با توجه به رکود حاکم بر شهرداری‌ها بر همین اساس مشخص شده تا درآمدها تنها از طریق ساخت و ساز نباشد، در همین راستا نظم و انضباط مالی باید بیشتر و افراد در ساختار تفصیلی شهرداری‌ها ساماندهی شوند.

کمالی اظهارکرد: در سال های گذشته از حدود ۲۰ هزار نفر پرسنل شهرداری‌ها، تنها چهار هزار و ۸۰۰ نفر استخدام بودند، تا به حال نیز مجوز استخدام ۴ هزار نفر دیگر گرفته شده، اما با توجه به تغییرات وزرات کشور اجرای این مهم به تأخیر افتاده است که امیدواریم این اقدام سریعتر عملی شود تا کارمندان امنیت شغلی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان:از ظرفیت‌های متخصصان، نخبگان و ریش سفیدان در شهر استفاده شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان خطاب به شهرداران گفت: در کار خود اول دلسوز بوده و بعد مسئول باشید، چون فاصله تکریم تا معارفه چندان زیاد نیست.
علی مقدس زاده (صبح شنبه 2 دیماه) در اجلاس شهرداران استان اصفهان اظهارکرد: شهر یک موجود زنده است که نیاز به رسیدگی و مدیریت دارد، امیدواریم مدیریت واحد شهری به معنای گسترده آن همانند کشورهای پیشرفته در کشور محقق شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان عنوان کرد: کشوری پهناور با ذخایر عظیم نفتی و معادن بزرگ داریم که از شمال و جنوب به آب‌های آزاد دسترسی دارد اما با این همه ظرفیت باید بررسی کرد که چرا به کشوری پرهزینه تبدیل شده‌ ایم.

وی خطاب به شهرداران استان اصفهان، اظهارکرد: برای توسعه خدمات ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه خود را شناسایی کنید تا دچار روزمرگی نشوید، در همین راستا باید بررسی کرد چه تعداد از پروژه‌های شهری را به دانشگاه‌ها محول کرده ایم، استان اصفهان مهد علم است و باید از ظرفیت‌های متخصصان، نخبگان و ریش سفیدان استفاده کرد تا ایده های متنوع تولید شود.

مقدس زاده با بیان اینکه در شرایط فعلی چاره ای جز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی نداریم، گفت: برای برون رفت از رکود اقتصادی باید از منابع مالی بخش خصوصی و فایناس خارجی استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه بخش خصوصی از مدیریت شهری حمایت و احترام می خواهد، گفت: در این راه ‌شهرداری‌ها باید پروژه هایی که قابلیت اجرایی دارد را شناسایی و اولویت بندی کنند و پروژه هایی که توجیه اقتصادی دارد را به بخش خصوصی بسپارند، در بسیاری از پروژه‌ها مانند ساخت شهربازی، شهرداری می تواند مجوز و زمین را ارایه و بخش خصوصی آن را احداث کند.

مقدس زاده یکی از مشکلات شهری را وجود نخاله های ساختمانی دانست و گفت: در حالی که این مسئله به تهدیدی برای شهر تبدیل شده در دنیا از آن برای تولید مبلمان شهری استفاده می‌کنند.

وی افزود: شهرداری‌ها نهادی عمومی هستند که به مجوز برای فایناس خارجی نیازی ندارند زیرا دارای بانک عامل هستند، بنابراین باید فرصت توسعه خدمات، گردشگری و تولید در شهرها را ایجاد کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه شهرداران باید طبق رویکرد توسعه اقتصادی عمل کنند، اظهارکرد: در کشورهای خارجی دهها هزار دلار از یک آبنما درآمد کسب می‌شود و یا از یک میز رستوران یا مسیری که یکی از مشاهیرشان از آن عبور کرده درآمدآفرینی می‌کنند اما سهم ایران از صنعت گردشگری دنیا کمتر از یک درصد است.

مقدس زاده تاکید کرد: شهرداری‌ها در حال احتضار نیستند و برای اداره آنها باید تنها از فکر و خلاقیت بهره برد زیرا امروز عصر ارائه خدمات است بنابراین باید از قالب درآمدزایی های سنتی فعلی فراتر برویم.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: اساس مراجعه مردم برای امور شهرسازی به شهرداری هاست اما یکی از معضلاتی که در شهرداری های کشور وجود دارد این است که هیچ شاخص زمانی برای ارائه خدمات شهرسازی در این نهاد تعریف نشده است در همین راستا اگر این شاخص زمانی برای مردم از سوی شورای شهرها تعیین شود، ابزارهای تشویقی برای ارائه خدمات به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی شهرداری‌ها باید بازنگری شود، افزود: امروزه برای جلوگیری از رانت‌ها حوزه شهرسازی به صورت سیستمی و الکترونیکی اداره می شود، اما آیا این اتفاق افتاده است؟

مقدس زاده به تاریخچه شوراها اشاره کرد و گفت: از تشکیل شوراها ۱۸ سال می گذرد اما امروزه فرهنگ مدیریت شورایی در حال شکل گیری است زیرا شخصیت شهروندان در طی سال‌ها تغییر کرده و شوراها به پل ارتباطی شهروندان و مدیریت شهری تبدیل شده اند، بنابراین تقاضا می شود، شوراها و شهرداری‌ها با هم تعامل خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: شهرداران هر پروژه نیمه تمام را به عنوان یک سرمایه ملی ببینند و در انعقاد قراردادها دقت لازم را داشته باشند، بر روی کمیسیون های ماده پنج و ماده ۱۰۰ نیز به گونه ای نظارت شود که پرونده های مرتبط با آن افزایش پیدا نکند چون به طرح تفصیلی شهر آسیب می‌زند.

معاون استاندار اصفهان اظهارکرد: این شهر نماد هویت هر شهروند است به همین دلیل برای جلوگیری از ناهنجاری‌های بصری در سیما و منظر شهر باید بر نمای ساختمان‌ها توجه شود.

وی ادامه داد: شهرداران در حوزه مسئولیت خود آموزش به پرسنل را فراموش نکنند، زیرا رفتار کارکنان شهرداری با مردم بسیار مورد توجه است.

مقدس زاده گفت: شهرداران چارت مسیر عبور شهروندان به شهرداری را تهیه کرده و سعی داشته باشند این مسیر را کوتاه کنند چون مردم توقع دارند که یک کار جدیدی در مدیریت شهری انجام شود.

وی خطاب به شهرداران گفت: در کار خود اول دلسوز بوده و بعد مسئول باشید چون فاصله تکریم و معارفه چندان زیاد نیست، پس همه چیز را از منظر شهروندان ببینید چون رضایت شهروندان یک اصل است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.