امروز: دوشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - 23 July 2018
   
   
   
   
   

   
   

     
     

 

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
       

 
کد خبر: 8531
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۱۵
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد(به ترتیب حروف الفبا)

آشنایی با ٧ چهره علمی و فرهیخته ماندگار / فرهیختگان ماندگار(فصل چهارم)

بسمه تعالی
بنام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین
دکتر احمد رستمی فرزند حاج عباس در سال 1322 در یک خانواده مذهبی در شهرستان نجف آباد استان اصفهان متولد شد .پدرش اهل مطالعه و رابطه تنگاتنگی با اهل علم و بخصوص مذهبیون داشت. دوره ابتدائی دبستان را در شهر نجف آباد با احراز رتبه اولی به پایان رساند و سیکل اول دبیرستان را نیز در همان شهر با کسب رتبه اول به اتمام برده و به تشویق بسیاری از تحصیل کردگان و اهل فضل و دانش، راهی رشته طبیعی گشته و سیکل دوم را در دبیرستان سعدی اصفهان با احراز رتبه ممتاز سپری نمود – دبیرستان سعدی در آن زمان بهترین و یا یکی از بهترین دبیرستان های استان اصفهان بود که جایگاه خاص و ارزشمندی در سطح استان داشت و زبانزد خاص و عام بود و ورود به آن مدرسه بسیار مشکل و در حد قبولی فعلی در سطح کنکور دانشگاه ها قلمداد می شد.
در سال 1341 با اتمام دوره دبیرستان و قبولی با رتبه ممتاز در دیپلم (که در آن سال امتحانات دیپلم بسیار مشکل انجام شد)‌ در امتحان کنکور چند دانشگاه شرکت نمود . امتحانات کنکور دانشگاه ها در آن زمان به طور جداگانه و مستقل انجام می شد. وی در امتحان کنکور در رشته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان قبول شد و از سال 1341 دروس پزشکی را در محضر استادان این دانشگاه آغاز نمود . در سال 1348 با بهره وری فراوان از خرمن دانش و علوم استادان ارجمند و علاقمند دانشگاه اصفهان با احراز رتبه ممتاز فارغ التحصیل شده و به علت کسبه رتبه عالی دوران خدمت نظام وظیفه خود را با فارغ التحصیلان خارج از کشور که فقط در طول تابستان آموزش نظامی دیده و بقیه اوقات را به امر تحصیل و تدریس در دانشگاه ها طی می کردند سپری نمود.
از تیرماه سال 1348 بنا به ضرورت زمان و این نکته که حضور پزشکان در رشته علوم پایه پزشکی بسیار کم و انگشت شمار می بود راهی طی دوره تخصصی در رشته فیزیولوژی پزشکی شد. پس از طی دوره چهارساله رزیدنی در فیزیولوژی پایه و بالینی با گرایش به بخش های قلب و عروق و تنفس موفق به گذراندن امتحانات مربوطه و احراز رتبه اول و کسب گواهی تخصص از مقام محترم وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1352 شد.
از اول تیرماه سال 1352 با سمت عضو هیئت علمی و استادیار گروه فیزیولوژی که در آن زمان در دانشگاه اصفهان با بیولوژی جمعاً به صورت یک گروه آموزشی بود، شروع به تدریس و تحقیق در این رشته مهم پزشکی برای دانشجویان رشته های مختلف پزشکی، داروسازی دندانپزشکی و پیرانپزشکی نمود، اما به علت گذراندن امتحان تافل و کسب نمره بسیار عالی و دریافت پذیرش از دانشکده پزشکی دانشگاه کلورادو آمریکا، پس از مدت بسیار کوتاهی عازم آن دانشگاه جهت طی دوره فوق دکترا(فوق تخصص) در زمینه های قلب، گردش خون و تنفس عازم شهر آمریکا شد.
در سالهای 1352 تا 1354 با گذراندن واحدهای درسی مربوطه و انجام کارهای تحقیقاتی درزمینه های قلب و عروق و تنفس ، با استفاده از مواد رادیواکتیو به نتایج درخشانی در مورد اندازه گیری برون ده قلبی ومکانیسم های انتقال اکسیژن در شرایط مختلف و با فشارهای متفاوت اکسیژن دست یافت. خلاصه ای از کارهای تحقیقاتی انجام شده در کنگره بین المللی FASEB در شهر اناهیم در حضور هزاران پژوهشگر و صاحبنظر و در محضر استادان به نام و برجسته ارائه داده شد که مورد توجه بسیار قرار گرفته و لوح تقدیر دریافت نمود.
ارائه این مقاله درحضور استادان و محققین به نام، اعتماد به نفس و اتکاء به نیروی خودی را در وی چندین صد برابر افزایش داد.
ایشان در سال 1355 با اخذ گواهی فوق دکترا Post Doc. (فوق تخصص) راهی کشور عزیز ایران شده و به ادامه تدریس در دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان مشغول شد. پس از بدو ورود و شروع به کار به تأسیس و راه اندازی بخش مدرن و پیشرفته فیزیولوژی همت گمارده و موفق به انجام آزمایش های جدید و کاربردی برای دانشجویان رشته های مختلف گردید. در این راستا با همکاری سایر استادان این گروه مجوز تأسیس رشته فوق لیسانس فیزیولوژی را از وزارت علوم وآموزش عالی گرفته ودوره کارشناسی ارشد فیزیولوژی را راه اندازی نمود.
آموزش و پژوهش و تدریس برای رشته های مختلف همچنان ادامه یافت و تألیفات و تحقیقاتی انجام و تعداد زیادی مقاله در مجله های معتبر علمی بین المللی و داخلی به چاپ رساند. عمده کارهای تحقیقاتی ایشان در زمینه های قلب و عروق و تنفس بوده است. کتابهای درسی و کمک درسی نیز توسط وی ترجمه و یا تألیف گردید. که توسط ناشرین مختلف به چاپ رسید ومورد استقبال دانشجویان و استادان قرار گرفته است . از جمله کتابهای ترجمه و تألیف شده توسط دکتر احمد رستمی را می توان ترجمه کتابهای: قلب و گردش خون (پروفسور برن ولوی) اصول فیزیولوژی تنفس (جان بی وست وگایتون) و کتابهای تألیف شده : شرحی گزیده درباره قلب و عروق ، شرحی گزیده درباره تنفس الکتروکاردیوگرافی به زبان ساده و کاربرد کلینیکی آن در تشخیص بیماری های قلبی، فیزیولوژی غدد مترشحه داخلی و متابولیسم، کلیه و اسید و باز، فیزیولوژی عمومی پزشکی، فیزیولوژی یا شناخت وظایف و اعمال اعضاء مختلف بدن انسان را می توان نام برد که بعضی از این کتابها برای چندین بار تجدید چاپ و بازنگری شده اند و به عنوان کتاب رفرانس در سطح کشور و بنام «کتاب رستمی» معروف می باشد. همچنین چند فیلم ویدئوئی جهت کارهای آزمایشگاهی دانشجویان به صورت عملی تهیه گردید که مورد استفاده بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه های کشور قرار گرفته است.
دکتر رستمی در سال 1363 با اخذ پذیرش از دانشکده پزشکی دانشگاه ابرتا کانادا در شهر ادمانتون در بخش داخلی (قلب و فیزیولوژی) راهی آن دانشگاه شده و پس از ایراد یک سخنرانی در مجمع استادان گروه های مزبور به افتخار دانشیاری دانشگاه ابرتا نائل و حکمی از طرف رئیس دانشکده دریافت نمود.
وی در سال های 1363 و 1364 به انجام کارهای پژوهشی و همچنین آموزش دانشجویان مشغول شد. از کارهای تحقیقاتی انجام شده چند خلاصه مقاله استخراج که در کنگره سراسری بین المللی قلب و انجمن قلب شناسان کالیفرنیا آمریکا و در ونکوور کانادا ارائه و مورد نقد قرار گرفت. در سال 1365 ادامه کارهای تحقیقاتی مقدور و امکانات بسیار خوبی فراهم گردید، لکن به علت نیاز مبرم گروه فیزیولوژی در دانشگاه اصفهان به ایران مراجعه و مجدداً به امر آموزش و پژوهش مشغول گردید. در همین سال موفق به دریافت اجازه تأسیس دوره تخصصی فیزیولوژی رزیدنتی از وزارت علوم شده و تعدادی پزشک دستیار را برای دوره چهارساله رزیدنتی انتخاب و تربیت نمود . جای خوشوقتی است که این فارغ التحصیلان در حال حاضر خود جزء اعضاء هیئت بوده و مصدر انجام خدمات آموزش و بعضاً اجرائی و اداری نیز هستند از حدود سال 1375 دوره ph.D فیزیولوژی جایگزین دوره رزیدنتی گشته و با همکاری سایر استادان بخش فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق به تأسیس دوره دکترا (ph.D) و راه اندازی مجدد کارشناسی ارشد شد. در حال حاضر تعداد قابل توجهی دانشجو در این دو مقطع تحصیلی تخصصی مشغول آموزش و انجام کارهای تحقیقاتی هستندکه ایشان جزء اعضاء هیئت علمی دانشگاه های ایران می باشند وتعداد کثیری پزشک، داروساز، دندانپزشک نیز فارغ التحصیل در سطح کشور مشغول انجام وظیفه و خدمت به مردم ایران عزیز می باشد.
ایشان در طول سالهای گذشته در تأسیس وراه اندازی بسیاری از گروه های فیزیولوژی دانشگاه های مختلف کشور اقدام نموده و در همکاری با سایر استادان سهم بسزایی داشته است. همچنین در آموزش فیزیولوژی تعدادی از دانشگاه ها چون شهرکرد، کاشان، اراک، بندرعباس، ساری و تربیت مدرس تهران، نجف آباد وخوراسگان همکاری داشته است. در طول چند دهه گذشته نیز چندین مقاله در کنگره های علمی کشورهائی چون بلژیک، فنلاند، هلند و آلمان ارائه نموده و ایراد سخنرانی داشته و در بسیاری از مجامع علمی بین المللی ویا داخلی عضویت و شرکت داشته ، همچنین در بسیاری از هیئت های ارزش یابی و تخصصی در سطح وزارت ذیربط و یا دانشگاه ها مشغول انجام وظیفه بوده در طول سالهای گذشته مراحل مختلف ارتقاء از استادیاری به دانشیاری و ازدانشیاری به استادی را طی نموده و در حال حاضر استاد پایه 33 می باشند و تقریبا هر سال از طرف دانشجویان و چندین بار نیز از طرف مسئولین محترم دانشگاه به عنوان استاد نمونه و ممتاز انتخاب شده اند.
لازم به یادآوری است که ایشان در طی نزدیک به سه دهه گذشته دارای سمتهای آموزش و اجرائی مدیریت گروه فیزیولوژی معاونت آموزشی دانشکده پزشکی، ریاست دانشکده دندانپزشکی، ریاست مرکز هماهنگی تحقیقات دانشگاه و قائم مقام معاونت پژوهش دانشگاه بوده است .
ایشان در حاشیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی به امر درمان بیماران نیازمند نیز مشغول بوده است و سالها طبابت در نجف آباد و اصفهان نموده است.
ایشان از سال 1358 به عضویت هیئت ممیزه دانشگاه درآمده و تا به حال مشغول می باشند. در سال 1362 به عنوان اولین رئیس کمیته منتخب ارتقاء انتخاب ودر کمیته تخصصی نیز عضویت یافته است.
همچنین وی در سال 1369 از طرف شورای جذب نخبگان نهاد ریاست جمهوری به عنوان یکی از نخبگان دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی کشور انتخاب شده است.
به طور بسیار خلاصه پس از سالهای تحصیل و تحقیق تدریس و تعلیم، آموزش وپژوهش، ترجمه و تألیف، به نقطه بسیار کوچکی از ابعاد مختلف و بسیار وسیع آنچه که در عالم کبیر می توان یافت، در عالم صغیر یعنی در تن آدمی، به خصوص در زمینه فیزیولوژی که یکی از علوم بسیار مهم علم الابدان است راه یافتم که این در مر خودشناسی و لذا خدا شناسی دارای جایگاه ویژه و از اهمیت خاص برخوردار است و انشاء الله در پایان عمل می توان گفت:
تن زنده دل، خفه در زیر گِل به از عالِمی، زنده و مـرده دل
دل زنده هرگز، نگردد هلاک تن زنده دل، گر بمیرد چه باک

دکتر حسنعلی غیور فرزندابراهیم در سال 1316 در شهر نجف آباد متولد شد. تحصیلات ابتدایی تاچهارم متوسطه را در نجف آباد به پایان رساند و در سال 1334 به دانشسرای کشاورزی اصفهان راه یافت و پس از دو سال به اخذ دیپلم فنی کشاورزی نائل آمد. در سال 1336 برای تدریس عازم فریدون شهر(آخوره بالا) از شهرهای فریدن گردید و بعد از یک سال به آموزش و پرورش نجف آباد منتقل شد . ابتدا مدت چهار سال به کارمندی در آن اداره مشغول بود و در این مدت موفق به اخذ دیپلم 6 طبیعی شد . از آن پس به تدریس در مدراس نجف آباد مشغول شد .
او در سال 1344 برای ادامه تحصیلات به دانشگاه اصفهان در رشته جغرافیای طبیعی راه یافت و همزمان به اصفهان برای تدریس در مدارس آنجا منتقل شد. با اخذ لیسانس جغرافیای طبیعی در سال 1348، تدریس خود رادر دبیرستان های اصفهان شروع کرد و همزمان با قبولی در کنکور ورودی فوق لیسانس دانشگاه تهران تحصیلات خود را در رشته جغرافیای انسانی ادامه داد . در سال 1350 موفق به اخذ فوق لیسانس جغرافیای انسانی اقتصادی از دانشگاه تهران شد و در همان سال برای کار به دانشگاه اصفهان منتقل شد و با درجه مربی در گروه جغرافیا مشغول کار شد .
دکتر غیور در سال 1353 پس از گذراندن امتحان زبان از طرف دانشگاه اصفهان جهت ادامه تحصیل عازم کشور انگلستان شد و در آن جا تحصیلات خود را در رشته هیدرومته اورولوژی در دانشگاه ساسکس انگلستان آغاز کرد و پس از گذراندن رساله دکتری در اسفند ماه سال 1356 به ایران بازگشت و به تدرس در گروه جغرافیای آن دانشگاه مشغول شد. وی همچنین در سال 1368 فرصت مطالعاتی یک ساله هیدرولوژی و منابع آب را در دانشگاه آریزونا آمریکا طی نمود.
ایشان در سال 1382 با درجه استادی نمونه دانشگاه اصفهان بازنشسته شد و از همان موقع به طور قراردادی و به صورت تمام وقت در دانشگاه آزاد نجف آباد به کار تدریس مشغول شد.
رسالات دکتر حسنعلی غیور شامل:
The relationship between Rainfall and Runoff at the Ardingly Goldbridge Basin,1977
PH.D thesis, University of Sussex, Brighton, England
رابطه انسان و طبیعت پیرامون کویر ابرقو، رساله فوق لیسانس، دانشگاه تهران ، سال 1350
جغرافیای طبیعی دره نجف آباد، رساله لیسانس، دانشگاه اصفهان، سال 1348

دکتر اسدالله کارشناس در نخستین روزهای اسفند 1311 در نجف آباد به دنیا آمد. پدرش کربلایی حسین از بازاریان نجف آباد و مادرش ماه سلطان خانم، به رسم دیگر زنان آن زمان خانه دار بود. «پاینده»، بهترین و خوشنام ترین خیاط خانه آن دوران را اداره می کرد و پدرش او را در سن پنج یا شش سالگی برای یادگیری مهارتی که برایش در آینده لقمه نانی به ارمغان بیاورد به نزد وی فرستاد؛ سن و سالش به مدرسه می رسید. اصرارهای او برای شرکت در کلاس درس چنین پاسخی از پدر را نتیجه می¬گرفت که «می¬خواهی درس بخوانی و معلم بشوی؟! این معلم ها سیگارهایشان را از من نسیه می¬گیرند و آخرماه از پرداخت می¬مانند. درس برایت آب و نان نمیشود پسر!» و این چنین تا سن یازده سالگی در همان خیاط خانه ماند و شاهد کودکانی بودم که از پهلویش می¬گذشتند و به مدرسه می¬رفتند. هرچند سن کم و قد و قواره کوتاهش مجال یادگیری حتی یک کوک زدن را به او نمی¬داد. تا این که آن جا را ترک کرد و به مغازه¬ی پدرش بازگشت. در پایان یازده سالگی بالاخره با اصرار های مرحوم کافی موسوی –رئیس مدرسه دولتی که در آن زمان توسط مرحوم نظام قاهری تاسیس شده بود- و لطف مرحوم حسین بهمن پور به مدرسه راه یافت؛ البته مشروط به این که در یک سال تحصیلی پایه های اول و دوم را بگذراند سال ششم ریاضی را تا اخذ مدرک دیپلم (پیوست شماره¬¬ی 1) در دبیرستان ادب اصفهان گذراند و سپس به اقتضای شرایط مالی در آن زمان، یک سال در شهر داران به تدریس ریاضی پرداخت.
ایشان درسال 1336 و درحالی که حدودا 25 سال داشتند در کنکور سراسری رشته¬ی ریاضی شرکت کرد و مدتی بعد خبر قبولی اش در رشته ریاضیِ دانشگاه تهران، در گوش آشنایان پیچید. دیری نپایید که ضعف بنیه¬ی اقتصادی، فکر ناخوشایند انصراف از دانشگاه و بازگشت به نجف آباد را به سرش انداخت. شب جمعه هایش در مسجد هدایت و پای درس تفسیر مرحوم آیت الله طالقانی می¬گذشت. جدا از کلام دلنشینش، کلاس او وی را با شماری از سران نهضت آزادی از جمله مهندس بازرگان، دکتر سحابی و افراد ملی مذهبی آشنا کرد. دکتر سحابی که آن زمان مدیریت دبیرستانی در نارمک را عهده دار بود، تدریس درس ریاضی یکی از کلاس ها را به ایشان سپرد و به این صورت توانست با حقوق معلمی به تحصیل ادامه دهد. پس از پایان دوره¬ی لیسانس، بلافاصله در دوره¬ی فوق لیسانس پذیرفته شد. آذرماه سال 1339، شنیده بود که کارگزینی دانشگاه به دو نفر لیسانسه¬ی علوم جهت کار نیاز دارد و با حکم مرحوم کی نیا –رئیس وقت کارگزینی دانشگاه- به عنوان مترجم در آن جا شروع به کار کرد. یک سال بعد در دوره¬ی 597 شورای دانشگاه مورخ 30 فروردین سال 1340 صلاحیتش را به عنوان مربی حل تمرین تایید کردند (پیوست شماره¬¬ی 2 و 3) و در کنار کار در کارگزینی، تدریس را آغاز کرد. درسال 1341 با خانم زهرا بیگم نکویی ازدواج کرد .
در سال 1343، پس از اتمام دوره¬ی فوق لیسانس (پیوست شماره¬¬ی 4)، کار در کارگزینی دانشگاه را تا ریاست آن ادامه داد. در سال 1351به اتفاق دو نفر از مربیان گروه ریاضی به فرانسه ره سپار شد تا در شهر تولوز در دانشگاه پل ساباتیه به تحصیل رشته¬ی هندسه¬ی دیفرانسیل بپردازد. او به مدت چهار سال تا اخذ مدرک دکترای ریاضی (پیوست شماره¬¬ی 5 و 6) به تحصیل ادامه داد. درسال 1355 پس از اخذ درجه دکتری به ایران بازگشت و به عنوان استادیار گروه ریاضی دانشکده¬ی علوم دانشگاه تهران مشغول به کار شد.
در آذرماه سال 1357 که مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی بود، دکتر کارشناس آمادگی داشت که در تحصن دبیرخانه¬ی دانشگاه شرکت کند ولی دکتر محمد ملکی استاد دانشگاه تهران که هماهنگ کننده ی تحصن بود، از تمام اساتید غیر بومی درخواست کرد که به شهرهای خود بروند و کادر آموزشی آموزش و پرورش را تشویق کنند تا در تظاهرات عاشورا و تاسوعا شرکت نمایند. وی همراه با دکتر مصطفی مهران عازم نجف آباد شد و کادر آموزش و پرورش را به شرکت در تظاهرات تشویق کرد، غافل از این که ساواک اصفهان تمام مدت در بین مردم ردیابی می کرده است. در نتیجه روز بعد از عاشورا، ساواک با قوایی مجهز برای سرکوبی تظاهر کنندگان به نجف آباد آمد، نیروهای ساواک حمله کردند و در جریان غارت مغازه ها و آتش زدن هستی بانیان تظاهرات، به منزل مرحوم دکتر محمدعلی ابوترابی نیز حمله ور شدند. در آن شب دکتر کارشناس همراه با خانواده و دکتر مهران مهمان خانواده ی مرحوم دکتر ابوترابی بودند و وقتی مهاجمان متوجه سِمت دانشگاهی او شدند، وی را شدیداً کتک زدند.
گزارش مستندی از تحولات خونین آذرماه نجف آباد 1357 به عنوان «سوختند و غارت کردند» در روزنامه ی شرق مورخ 26 آذرماه و 5 دی ماه 1383 به قلم استاد احمد صدر حاج سید جوادی به همراه
3 نفر از حقوق دانان چاپ گردید که در حال حاضر این مستندات در کتابخانه¬ی زهراییه موجود است. (پیوست شماره¬¬ی 7 و 8)
استاد در جریان انقلاب در سنگر دانشگاه هم حضور فعال داشتند، به عنوان مثال در تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران به ریاست آیت الله العظمی منتظری، در خدمت ایشان بود. یکی از مشکلات بزرگ دانشگاه تهران، مدرسه پرستاری بود که در بخشی از بیمارستان 1000 تخت خوابی (امام خمینی کنونی) قرار داشت و قبلاً توسط خواهر شاه اداره می¬شد. طبق دستور فقیه عالیقدر شهید دکتر بهشتی ماموریت یافت تا ناهماهنگی میان پرستاران را برطرف نماید و وی نیز به دستور ایشان راهنمای مرحوم بهشتی شد، اما فعالیت ایشان بی نتیجه ماند که بعد از آن دکتر صادق زیباکلام این ماموریت را با تلاش فراوان به نتیجه رساند. دکتر حسن حبیبی وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی، دکتر محمد ملکی را به ریاست موقت دانشگاه تهران انتخاب کرد، ایشان دکتر کارشناس را به سمت مشاور دانشگاه منصوب کرد (پیوست شماره¬¬ی 9). در سال 1359 مرحوم دکتر حسن حبیبی وزیر فرهنگ و آموزش عالی،دکتر کارشناس را به عضویت یک هیئت
5 نفره جهت پاکسازی دانشگاه تهران از عوامل ساواک منصوب نمودند (پیوست شماره¬¬ی 10).
به منظور ساماندهی امور فرهنگی مدارس و دانشگاه ها، ستاد انقلاب فرهنگی در سال 1359 به فرمان رهبر انقلاب، امام خمینی (ره)، تشکیل شد. در این راستا ابلاغی به صورت زیر صادر گردید: « ای دکتر کارشناس بدین وسیله جنابعالی به عنوان مسئول اداری و مالی ستاد انقلاب فرهنگی تعیین می شوید تا کارهای اداری و مالی، تبلیغات، روابط عمومی، دبیرخانه، اطلاعات و آمار مربوطه به این ستاد را سرپرستی کنید و جهت هماهنگی با شاخه های دیگر ستاد، تالیف و ترجمه، جهاد دانشگاهی و کمیته های تغییر نظام آموزشی به عنوان مسئول اداری و مالی در شورای مسئولین اجرایی ستاد شرکت نمایید.» (پیوست شماره¬¬ی 11)
این ابلاغ توسط آقایان دکتر علی شریعتمداری، دکتر عبدالکریم سروش- جلال الدین فارسی- محمد جواد باهنر امضاء و در تاریخ 19/12/59 ابلاغ گردید.
ایشان به مدت چهارسال از مصاحبت با استادان والامقام چون دکتر عبدالکریم سروش، دکتر حسن حبیبی، دکتر علی شریعتمداری و دکتر احمد احمدی بهره مند ¬شد. دبیری جلسات شورای ستاد، کمیته-ی آئین نامه ها، شورای تدوین، شورای تصویب آئین نامه ها و شورای هماهنگی برنامه ریزی عالی را بر عهده داشت و حضور در این جلسات فرصت بی نظیری را برایش فراهم کرده بود تا با نیروهایی مخلص و متخصص که از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و غیره بودند، تعامل نزدیک داشته باشد. پس از چهارسال ستاد انقلاب فرهنگی منحل و به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدل گشت و با بازگشایی دانشگاه ها، به دانشگاه تهران بازگشت. بعد از آن، به مدت دو سال همراه با تدریس در دانشکده¬ی علوم، در سمت معاونت اداری و مالی همین دانشکده در خدمت استاد بزرگوار مرحوم دکتر حبیب الله دانش پژوه خدمت کرد. به علت ناراحتی قلبی و صدماتی که قبل از انقلاب به گوش هایش وارد شده بود، نتوانست تدریس را ادامه دهد و بازنشسته شد. پس از بازنشستگی وارد مرکز نشر دانشگاهی تهران شد و حدود 20 سال در پست های معاون مالی، معاون مالی و اداری و قائم مقام ریاست مرکز خدمت نمود. در این مدت با شرکت در نمایشگاه های کتاب در آلمان و انگلستان، برای تهیه¬ی کتب دانشگاهی علمی و هنری نیز اقدام نمود.
دکتر اسدالله کارشناس در دورۀ دبستان و حدوداً تا دور¬ه اول دبیرستان (سال 1326)، خدمت مرحوم حاج آقا مجتبی آیت در کتابفروشی ایشان می‌رسید و آن بزرگوار از کتاب‌های داستانی خود را به وی مرحمت می فرمودند تا مطالعه کرده و به ایشان بازگرداند. آشنایی وی با حاج آقا مجتبی از این جا شروع شد تا این¬که پس از گذراندن دوره¬ی دبیرستان و دانشگاه و استخدام در دانشگاه تهران (سال 1339) و ازدواج، هر گاه به نجف‌آباد می‌ آمد مغازه ایشان اولین مقصدش بود.
حاج آقا مجتبی آیت روزی به دکتر کارشناس گفت:«در این فکرم که کتابخانه‌ای در نجف آباد ایجاد نمایم تا در خدمت به علم محصّلین و دانشجویان دانشگاه‌ها باشد و می‌خواهم خرید کتاب‌های علمی و دانشگاهی را به‌عهده¬ی شما بگذارم، البته خرید کتاب ‌های فقهی و مذهبی را خودم بر عهده می‌گیرم.» که دکتر کارشناس هم از جان و دل آمادگی خود را اعلام کرد و در جهت خرید بهترین کتابها نهایت تلاش و کوشش خود را کرد.
ایشان برای نظم ‌دادن به کتاب‌ها و نحوه¬ی استفاده از آن¬ها در کتابخانه‌ای که به نام زهرائیه نام‌گذاری شده بود با مرحوم دکتر ایرج افشار که آن موقع رئیس کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران بودند، مذاکره کرد. دکتر افشار یکی از آگاه‌ترین افراد را معرفی کردند و به ایشان مأموریت دادند که برای انجام این کار کمک نماید. ایشان از دکتر کارشناس خواستند که چند نفر از افرادی را که قرار است در کتابخانه¬ی زهرائیه فعالیت داشته باشند برای آموزش معرفی کند تا به تهران عزیمت نمایند. آموزش کارکنان و خرید تجهیزات و کامپیوترهای مورد نیاز با تخصیص بودجه توسط حاج آقا آیت به خوبی پیش رفت.
برادر بزرگوار آقای حاج حسین ایزدی از فرهنگیان با سابقه شهر، از کسانی بودند که در دوره¬ی آموزشی کتابداری به همراه برخی دیگر از عزیزان شرکت کردند و تا همین اواخر مسئولیت بخش فنی و کتابداری کتابخانه زهرائیه را به عهده گرفتند.
دکتر کارشناس در طول زندگی اش، همواره سعی داشت که خدمت گذار مردم باشد . قابل یادآوریست در شروع تحصیل دانشگاهی اش مشکلات مالی فراوانی داشت . از طرف مرحوم دکتر اقبال رئیس وقت دانشگاه تهران اعلام داشت که به هر دانشجو 200 تومان کمک خواهد شد . او به محض شنیدن این خبر به فکر خودش نبود ، فوراً بین دانشجویان گروه ریاضی این خبر را اعلام کرد ، دانشجویان با صفی طولانی از این موقعیت استفاده کردند ولی وقتی نوبت به خودش رسید اعلام شد که سهمیه تمام است . وی از این قبیل کارهای درخور توجه فراوان کرده است . این نیت خیر را از مرحوم حاج آقا جعفر صالحی به یادگار داشت که اگر او نبود تحصیل وی به پایان نمیرسید و در تمام مراحل بر آن بود که در تنگناهای مالی کمکش کند . یادش بخیر .
دکتر کارشناس سالهاست مدیریت جلسه نجف آبادیهای مقیم تهران را بر عهده دارد و مورد شوق بزرگان، ‌نخبگان،‌ فرهیختگان و عالمان شهر است و در همه امور خیر و رتق و فتق خواسته مردم شهر تلاش وافر دارد.

دکتر سيد هاشم گلستاني به سال 1315 در نجف آباد متولد گرديد، تحصيلات ابتدايي و دوره اول متوسطه را در زادگاه خويش به پايان رسانيد و به سال 1334 از دانشسراي مقدماتي اصفهان فارغ التحصيل گرديد. به سال 1338 با احراز رتبه دوم موفق به دريافت ليسانس در رشته فلسفه و حکمت اسلامي، علوم تربيتي و علوم قضايي از دانشگاه تهران گرديد. در سال 1345 با احراز رتبه اول به دريافت درجه دکتري در رشته فلسفه و حکمت اسلامي از دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران نائل آمد. از سال 1346 تدريس در دانشگاه را آغاز نمود و افزون بر فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي، به مدت پنج سال رياست دوره ليسانس شبانه و سپس ریاست دانشکده علوم تربيتي دانشگاه اصفهان و مديريت گروه فلسفه را به عهده داشت. سپس به مدت پنج سال معاونت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد و اصفهان، و به مدت هشت سال از 1386 تا 1392 رياست دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان را به عهده داشته است. ايشان هم اکنون استاد تمام وقت است و مديريت گروه فلسفه اين دانشگاه را به عهده دارد. فعاليت هاي پژوهشي نامبرده تاکنون عبارت است از تأليف و انتشار هشت جلد کتاب، بيش از 50 مقاله تحقيقي، اجراي دو طرح پژوهشي و هدايت 20 پايان نامه دکترا و بيش از 100 پايان نامه کارشناسي ارشد در سمت استاد راهنما.

سوابق اجرایی:
رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
عضو هیات مدیره انجمن ایرانی تعلیم وتربیت اصفهان
عضو شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
مدیر گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
رییس کمیته منتخب منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرد
عضو هییت ممیزه دانشگاه اصفهان
رییس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
مدیر گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
رییس دوره لیسانس شبانه دانشگاه اصفهان دانشگاه اصفهان
کتابهای تألیف شده:
تاريخ تفکر معاصر(1389)
کليات فلسفه وعلم کلام(1381)
فلسفه اسلامي از قرن پنجم هجري تا دوران حاضر (جلددوم) (1368)
چگونه کودکان را تربيت کنيم؟(1360)
فلسفه اسلامي از آغاز تا قرن پنجم هجري(1350)
فلسفه علوم(1350)
منطق قديم وجديد(1348)
علل و درمان بيماري روحي(1346)
مهم ترین مقالاتی که تا کنون چاپ ومنتشر شده است:
1-مخالفان منطق ارسطویی درجهان اسلام-مجله دانشکده ادبیات فارسی-1348
2-تاثیر ونفوذ فلسفه اسلامی در فلسفه غرب -نشریه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان-1351
3-چگونگی معادورستاخیز از نظر فلا سفه اسلامی -مجله یغما-بهمن -1351
4- ویزگی های فلسفه حکیم ابو نصر فارابی -
یاد بود نامه فارابی -دانشگاه اصفهان -1354
5-آغاز وانجام نفس از نظر فارابی -مجموعه مقالات تحقیقی در هما یش بین المللی بزرگداشت فارابی چاپ دانشگاه تهران-1354
6-نظری به آرای تربیتی فیلسوفان اسلامی-نشریه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان-1355
7-جبر واختیار ازنظرعلم وفلسفه وعرفان-مجله دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه اصفهان-1355
8-تحلیل عدالت از نظر فیلسوفان اسلا می-مجموعه مقالات کنگره تحقیقات ایرانی فرهنگستان ادب وهنر ایران -1358
9-بزهکاری درنوجوانان وجوانان-مجموعه مقالات برگزیده دانشگاه آزاد اسلا می اصفهان -1373
10-نقد وتحلیل نظرات درفلسفه تاریخ-مجله علمی پزوهشی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه اصفهان-1377
11-نقد و تحلیل نظرات درفلسفه تعلیم وتربیت-مجله علمی پزوهشی دانشگاه اصفهان -1378
12-نقد وتحلیل تربیت اخلاقی ازنظر بعضی از متفکران اسلامی - مجله دانش و پزوهش دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان -1380
13-نفس وانسان شناسی از دید گاه ملا احمد نراقی -مجله بصیرت -1381
14-مسایل وبحران های تعلیم وتربیت در جهان امروز -مجموعه مقالات تازه های تعلیم وتربیت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان -1384
15-دید گاههای تربیتی مدرنیسم وپست مدرنیسم -مجموعه مقالات تازه های تعلیم وتربیت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان -1385
16-ارزیابی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان،دانش وپزوهش در علوم تربیتی -1385
17-مبانی و اصول علمی و فلسفی روش تحقیق - مجموعه مقالات همایش تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان-1385
18-نقد و تحلیلی بر دانشگاه آزاد اسلامی ، مجموعه مقالات ربع قرن فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی-1385
19-تحلیل آراء خواجه نصیرالدین طوسی و روسو ، مجموعه مقالات سومین همایش تازه های تعلیم و تربیت-1386
20-عشق از دیدگاه حکما ، عرفا و روانشناسان ، مجموعه مقالات دومین همایش تازه های تعلیم و تربیت-1385
21-تحلیل زیبایی و هنر موسیقی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی - مجموعه مقالات لُب آراء در مکتب نبوی ، دانشگاه هنر اصفهان -1385
22-تاثیر آموزش روش های تربیتی بر اساس دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییر نگرش مادران در تربیت فرزندان،دانش و پژوهش در علوم تربیتی اصفهان -1386
23-نقش علوم انسانی در ارتقای فرهنگی و اجتماعی جامعه ، مجموعه مقالات کنگره ملی علوم انسانی از انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی-1387
24-کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره ، به منظور ارائه چارچوب ادراکی مناسب برای نظام آموزشی کشور.مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی پاییز-1387
نویسندگان : محبوبه سادات فدوی ، سید هاشم گلستانی ، علیرضا یوسفی ، نادرقلی قورچیان
25-فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام با تکیه بر آیات قرآن کریم و نهج البلاغه ، فصلنامه قرآنی کوثر-1387
26-نقش وراثت بر شخصیت آدمی از دیدگاه سخن وران ایرانی ، مجموعه مقالات چهارمین همایش تازه های تعلیم و تربیت-1388
27-غزالی و اخلاق فضیلت دینی ، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی-1388
28-عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی زنان ودختران از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی-1388

29-عشق از دیدگاه فلسفه وعرفان وروان شناسی،مجموعه مقالات چهارمین همایش تازه های تعلیم وتربیت -1388
30-از مقلد تا محقق فرق ها ست،مجله برهان -1388
31-تحلیل معرفت عقلا نی مطرح شده در آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان و دلالت های آن بر اهداف برنامه درسی تربیت دینی
مجله پژوهش در برنامه درسی فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان شماره 33 تابستان 1391 نویسندگان : سید هاشم گلستانی ، نرگس کشتی آرای ، غلامحسین اعلایی
32-تبیین شخصیت و مقام علمی علامه محمد تقی جعفری ، وِیژه نامه مقالات همایش اندیشه ، آثار و ویژگیهای شخصیتی علامه محمد تقی جعفری . آبان 1393
33- رویکرد های تعلیمی مولانا در راستای ارتقای تفکر انسانی -1393
نویسندگان : دکتر سید هاشم گلستانی و فروغ منصوری ،فصلنامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان ادب فارسی - دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
آثاروتالیفات انتشار یافته عبارت است از:
1-علل ودرمان بیماریهای روحی_کتاب فروشی تایید1346
2-منطق قدیم وجدید_انتشارات مشعل1348
3-فلسفه علوم انتشارات مشعل 1350
4-فلسفه اسلامی از آغاز تا قرن پنجم هجری(مجلد اول)انتشارات مشعل
5-چگونه کودکان را تربیت کنیم؟-انتشارات بهار1360
6-فلسفه اسلامی ازقرن پنجم هجری تا دوران حاضر(مجلد دوم)انتشارات بهار1368
7-کلیات فلسفه وعلم کلا م-انتشارات فرهنگ مردم 1381
8-تاریخ تفکر معاصر-انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان-1389

دکتر مصطفی مهران در تاریخ سوم فروردین 1331 در نجف آباد متولد شد. پدرش غلامعلی و مادرش فاطمه بیگم از خانواده های اصیل و زحمت کش شهر بودند.
از حدود فروردین1321 تا شهریور 1322 در مکتب آقای شیخ باقر دو کلاس مکتبی را خواند و پس از پافشاری های خودش و پدربزرگش از مهر ماه 1322 تا 1326 چهار کلاس مانده ابتدائی را در دبستان دهقان شهر طی نمود.
سپس تا خرداد 1331 پنج کلاس متوسطه در دبیرستان دهقان و تا خرداد 1332 ششم متوسطه رشته طبیعی در دبیرستان مروی تهران را طی نمود.
از مهرماه 1332 تا 1335 دوره عمومی مهندسی کشاورزی را در کرج و سپس دوره کارآموزی های دو ماهه در دهات ورامین وگرمسار را پشت سر نهاد.
ایشان از اواخر پائیز 1335 تا اواخر 1338 در سازمان ترویج وزارت کشاورزی در سیستان و بلوچستان؛ به عنوان متخصص ترویج کشاورزی خدمت نمود.
پائیز 1338 به آلمان عزیمت نمود تا کسب درجه دکترا در صنایع و علوم غذایی از دانشگاه هوهن هایم ادامه داد.سپس به مدت نه ماه کار به عنوان اسیستان علمی در آن دانشگاه مشغول شد.
وی در اواخر سال 1343 به ایران مراجعه نمود و به استخدام دانشگاه تهران درآمد و در دانشکده کشاورزی به عنوان استادیار مشغول شد و با درجه دانشیاری و استادی تا سال 1361 ادامه فعالیت نمود.
مدتی پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی برنامه آموزشی دانشگاه، درخواست بازنشستگی کرد و سپس به آمریکا عزیمت نموده و در آنجا از خدمات جزئی تا رسیدن به استخدام رسمی با عنوان سنگین Research Scientist Scholar Professor)) و انجام طرح های تحقیقاتی در زمینه کنترل کیفیت آب آشامیدنی، به مدت هشت سال در دانشگاه بین الملی فلوریدا در میامی ادامه داد. وی سپس به ایران بازگشت و این بازگشت زمینه نگارش و نوشتن کتابهای بسیاری شد.

علاوه بر تدریس، از سوابق وی تدریس صنایع شیر و صنایع روغن های خوراکی و آموزش آزمایش این محصولات و نوشتن کتاب «صنایع شیر»برای هنرستانهای کشاورزی بوده است.
1- ترجمه کتاب صنایع روغن های خوراکی از آلمانی، نشر دانشگاه تهران
2- ترجمه کتاب آزمایش روغن های خوراکی از آلمانی، نشر دانشگاه تهران
3- تالیف کتاب لبنیات سازی برای هنرستان کشاورزی، نشر وزارت آموزش وپرورش
4-کتاب آزمایش لبنیات و نشر محدود در اداره استاندارد
5- کتاب صنایع بستنی سازی
6- انجام مقداری تحقیقات در زمینه روغن های خوراکی و لبنیات در دانشگاه تهران و نشر بسیاری از آنها در مجلات تخصصی در آمریکا
پس از مراجعه از آمریکا ترجمه وتالیف فرهنگ دو زبانه علوم کشاورزی ، مواد غذایی، و منابع طبیعی، (در نجف آباد)
دکتر مصطفی مهران چون از اواخر اقامت در آمریکا به مطالعه روانشناسی و روانکاوی پرداخته بود و مشکلات عمومی رفتاری زندگی انسان را بسیار مهم و سرنوشت ‌ساز می‌دید، پس از تکمیل و انتشار فرهنگ فوق، به ترجمة آنچه در زمینه‌ های رفتاری -از دید روانشناختی- به نظر مفید می¬رسید پرداخت.
از جمله کتابهای:
1-فرزند پروری کارآیند، نشر مهران
2- اندیشه بهتر= زندگی بهتر، نشر هیرمن پور
3-چگونه می توان کسی را تغییر داد، نشر هیرمن پور
4-زیست شناسی و باور، نشر دانشگاه تهران
5- فرزند پروری آرام ، آماده نشر
6- هنر فرزند پروری با خرسندی، آماده نشر
7- توانایی خواستن، آماده نشر
8- شناخت ذهن ناخودآگاه و بهسازی آن، آماده نشر
10- داستان های آموزنده و الهام بخش، آماده نشر
11- صد ویک داستان درمان¬بخش برای کودکان و نوجوانان، آماده نشر
12- چه کسی زندگی شما را راه می برد (ساختار روان و جراحات روانیِ دوران کودکی)، ترجمه شده و در دست آماده سازی برای نشر است.
دکتر مصطفی مهران در حال حاضر همچنان در زمینه تألیف و ترجمه کتب تخصصی و مشاوره فعالیت می نماید.

دكتر هوشنگ معين
متولد آبانماه 1321 در شهرستان نجف آباد می باشد.
وی دوره دبستان و دبيرستان را در نجف آباد طي و در سال 1340 وارد دانشكده پزشكي دانشگاه اصفهان شد. سال 1347 با مدرك M.D. از دانشكده پزشكي اصفهان فارغ التحصيل و سپس بمدت 2 سال خدمت سربازي را در سپاه بهداشت
( منطقه سيمكان جهرم در استان فارس ) سپري كرد.
سال 1350 عازم انگلستان شد و بمدت 11 سال در رشته هاي جراحي عمومي و جراحي اعصاب در بيمارستانهاي آموزشي بنام انگلستان كه اهم آنها شامل : (Atkinson morley , National hospital for nervous diseases ,(Queen square) university college hospital , hospital for sick children( G.O.S.) و Ulster hospital..... ) در شهرهاي لندن ، ليدز، منچستر و بلفاست گذرانده و موفق به گرفتن مدرك F.R.C.S. ( عضو كالج جراحان سلطنتي انگليس ) از ادينبورگ شده است.
سال 1361 به ايران مراجعه و به استخدام دانشكده پزشكي اصفهان در آمد و در همین سال ازدواج کرد.
در بدو ورودش به ایران فقط يك جراحي اعصاب در دانشكده پزشكي مشغول بكار بود و در سطح استان 3 نفر بودند.
همكاران بتدريج ايران را ترك كردند و بار مسئوليت آموزش ، پژوهش و درمان جراحي اعصاب استان و استانهاي هم جوار بعهده وي گذاشته شد.

از جمله اقدامات انجام شده در طول سالهاي فعاليت
ايجاد بخش ضربه هاي مغزي و ستون فقرات و ICU دراورژانس بيمارستان آيت الله كاشاني و ايجاد دوربين مدار بسته در اطاق عمل جهت مشاهده اعمال جراحي توسط دانشجويان و راه اندازي بخش جديد جراحي اعصاب در بيمارستان الزهرا در سال 1372 . سالهاي اوليه خدمتش تا پايان جنگ تحميلي ايران و عراق مشغول مداواي مجروين و هفته اي يك روز در درمانگاه جانبازان نجف آباد مجروحين را معالجه مينموده است.
سال 1380 از درجه استادياري به درجه دانشياري و سال 1385 به درجه استادي (Professor) نائل شد. با توجه به عدم وجود مركزي براي اعمال جراحي بيماران مبتلا به صرع غير قابل كنترل در ايران و ايجاد چنين مركزي سال 1385 تصميم به گذراندن دوره هاي مورد نياز گرفت. در اين خصوص چهار دوره در مراكز مهم و شناخته شده كشورهاي انگلستان و كانادا ( National hospital , Royal London hospital و G.O.S. در لندن و Montreal Neurological hospital وابسته به دانشگاه مك گيل در كانادا) را گذراند.
بعد از بازگشت به ايران امتياز تاسيس بخش جراحي صرع در اصفهان را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي دريافت كرد و با همكاري همكاران اعصاب داخلي ، راديولوژي ، روانپزشكي و پاتولوژي اعمال جراحي صرع شروع و به ياري خداي يكتا از آن سال تا كنون بعنوان بنيان گذار جراحي صرع در ايران موفق به انجام بيش از چهار صد عمل جراحي صرع با نتايج بسيار عالي شده است كه در صدا و سيماي اصفهان و ايران بازتاب خوبي داشته است.
علي رغم شروع بخش نوپاي جراحي صرع در ايران وي در سال 1388 باز نشسته شد ؟!
با توجه به پيشرفتهاي قابل توجه در پيشبرد آموزش و پژوهش جراحي اعصاب بهنگام تصديش در يك نامه سرگشاده توسط جراحان اعصاب و دستياران و به رؤساي وقت دانشكده و دانشگاه وي را پدر جراحي اعصاب اصفهان و جراح پنجه طلايي ناميده و تقاضاي ادامه همكاري وي با گروه خواستار شدند . اين همكاري همچنان ادامه دارد.
حاصل اين سالهاي پر بار:
1- تربيت بيش از يكصد متخصص جراحي مغز و اعصاب كه حدود 3/1 آنها در استان اصفهان و بقيه در سراسر اين مرزو بوم مشغول بكارند و اين تربيت دستيار همچنان ادامه دارد.
2- بالغ بر بيش از شصت هزار اعمال جراحي اعصاب بزرگ و كوچك
3- تاليف چهار كتاب به تنهايي و يا با همكاري سايرين
• ضربه هاي مغز و ستون فقرات
• بيماري شايع در جراحي مغزو اعصاب
• CT. scan مغز به زبان ساده
• كمردرد
4- 34 مقاله در مجلات داخلي و خارجي
5- سرپرستي 9 برنامه پژوهشي
6- سرپرستي 38 پايان نامه رزيدنتي و اينترني
7- داوري 48 مقاله آموزشي و پژوهشي
8- ارائه 58 سخنراني در كنگره هاي جراحي اعصاب
9- گرداننده 9 پانل در كنگره هاي ساليانه جراحي اعصاب .
10- دبير برگزاري دو كنگره ميان دوره اي جراحي اعصاب ايران در اصفهان
11- بيست و يك تقدير نامه از طرف روساي دانشگاه و مسئولين وزارتخانه متبوع
مهمترين اختراعات و مقالات پژوهشي
1- تهيه چسب CRYO – CALCIUM – GLUE ( C.C.G.) براي ترميم سخت شامه
2- استفاده از پرده آمنيوتيك براي جايگزيني سخت شامه
3- بررسي علل ضربه هاي مغز و ستون فقرات و راه جلوگيري از آن
4- تكنيك جديد براي تخليه خونريزيهاي زير سخت شامه
5- تكنيك كشف محل دقيق جسم خارجي در بدن
6- اثر كندر در بهوش آمدن بيماران ضربه مغزي كه اين تحقيق با همكاري فرزندش دكتر پيام معين انجام و با توجه به اهميت آن در مجله Brain injury آمريكا در سال 2013 به چاپ رسيد.
مسئوليتهاي اجرايي و عضويت در كميته ها
1- عضو انجمن جراحان سلطنتي انگليس
2- رئيس بخش جراحي اعصاب بيمارستان آيت الله كاشاني اصفهان
3- رئيس بخش ICU جراحي اعصاب بيمارستان ايت الله كاشاني اصفهان
4- مدير گروه جراحي مغزو اعصاب اصفهان ( 1365-1388)
5- رئيس انجمن جراحان مغزو اعصاب اصفهان از بدو تاسيس تا كنون
6- داديار دادسراي انتظامي نظام پزشكي و پزشكي قانوني اصفهان
7- عضو هيات تحريريه مجله دانكشده پزشكي اصفهان (1362-1390)
8- عضو گروه تعيين مرگ مغزي به منظور پيوند اعضاء بيماران
9- عضو كميته علمي كنگره هاي جراحي مغزو اعصاب ايران از سال 1363
10- عضو هيات طرح سئوالات كتبي و شفاهي بورد تخصصي ( 1363-1390)
11- عضو هيات ممتحنه دانشنامه تخصصي جراحي اعصاب
12- عضو كميته علمي بررسي مقالات در كنگره ها
13- عضو كميته ارزشيابي بخش هاي جراحي اعصاب تهران و شهرستانها
14- عضو هيات مديره جامعه جراحان اعصاب ايران
15- عضو هيات رئيسه كنگره هاي جراحي صرع ايران

نامبرده رمز موفقيت خود را در :
• تصميم و پشتكار ، اعتماد و وقت شناسي ، برنامه ريزي صحيح ، وجدان كاري و مسئوليت پذيري ، احترام به بيمار و همكار ، اميد به خداي يكتا می داند.
دکتر معین به نسل جوان توصیه می کند:
• براي رسيدن به هدف برنامه ريزي كن و صبور باش
• مصمم باش و با اراده و پشت كار به كارت ادامه بده
• حسود نباش و به حقوق ديگران احترام بگذار
• پشت سر همكارت بدگويي نكن
• آنچه كه براي خود نمي پسندي براي ديگران نيز مپسند
• به بزرگان و پدر و مادر خود احترام بگذار
• و در نهايت ، مثبت فكر كن تا به هدفت برسي و در نظر داشته باش كه كار نشد ندارد و هيچگاه مايوس نشو

پروفسور سید مهدی نوریان
استاد مهدی نوریان در سال 1327 در خانه تاریخی نوریان در محله نصیر نجف آیاد به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم در نجف آباد در سال 46 به عنوان دانشجوی رشته فیزیک در دانشگاه شیراز پذیرفته شد ولی شدت علاقه‌اش به ادبیات باعث گردید این رشته را یک ‌سال بعد رها کرده و در نهایت سال 1350 مدرک کارشناسی خود در رشته ادبیات را از همان دانشگاه اخذ کند.
پروفسور سید‌مهدی نوریان در خصوص ریشۀ این عشق و علاقه می‌گوید: از موقعی که به یاد دارم، محیط خانۀ ما با شعر و ادبیات عجین بود. مادر در طول روز که مشغول امورات خانه می‌شد، اشعار زیادی که از حافظ و سعدی حفظ کرده بود را زمزمه می‌کرد. وقتی هم پدر به خانه بر می‌گشت، برنامۀ خواندن مثنوی برقرار می‌شد. هنوز به مدرسه نرفته بودم که تصاویر شاهنامه و خمسۀ‌ نظامی را با علاقه نگاه کرده و از بزرگترها سراغ داستانهایش را می‌گرفتم. اشعار پروین اعتصامی اولین و جدی‌ترین کتاب شعری بود که دوم دبستان دست گرفتم.
این استاد برجسته ادبیات در سال1352 مدرک کارشناسی‌ارشد خود را گرفته و پس از اتمام سربازی در سال 1354 همزمان با استخدام در دانشکده مکاتبه‌ای تهران، تحصیل در مقطع دکترای ادبیات را هم آغاز کرد. او مدتی در مدرسه عالی قم نیز تدریس داشته و در نهایت سال 1358 به عنوان استاد در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان مشغول کار گردید و همزمان با دیگر مراکز آموزشی همچون واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در نجف‌آباد، شهرکرد و خوراسگان در دانشگاه پیام‌نور نجف‌آباد نیز همکاری نموده است.
استاد سید مهدی نوریان همچنان بیش از چهل سال است که در حال تدریس در دانشگاهها و مجامع علمی کشور جهان
می باشد.
این چهرۀ فرهیخته که بیشتر سال‌های فعالیتش را به تدریس در دانشگاه سپری کرده، بارها در سمینارهای مختلف داخلی و خارجی همچون هند و کشورهای فارسی‌زبان آسیای‌میانه شرکت کرده و همواره با افتخار خود را یک نجف‌آبادی اصیل معرفی نموده است. وی همچنان سخنران اصلی و میهمان ویژه بسیاری از دانشگاه های فارسی زبان کشورهای همسایه است.
تدوین و ارائه ده‌ها مقاله در مجلات داخلی و خارجی در کنار تصحیح دیوان «مسعود سعد‌سلمان» در 2جلد و گزیدۀ اشعار او از جمله آثار این چهرۀ ادبی محسوب می‌شوند.
پروفسور نوریان با دعوت از تمامی اقشار برای داشتن روحیه‌ای شاد و با نشاط جهت ارائه بهترین عملکرد، می‌گوید: توصیه‌ام به جوانان، مطالعه کتاب و مقالات غیر‌درسی برای تعمیق و تقویت مطالب ارائه شده در محافل دانشگاهی است. باید از امکانات موجود که به نوعی انفجار اطلاعات محسوب می‌شود، بهترین استفاده را کرد.



+ 1
مخالفم - 1

 

بازدید: 268

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید