امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

گردهمایی شهردارن با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور

به گزارش نگاه شهر ، سید محمدعلی افشانی صبح پنجشنبه در گردهمایی شهرداران استان اصفهان در تالار شهروند با بیان اینکه امروزه اداره شهرها بدون شوراها امکان پذیر نیست، اظهار داشت: باید گفت این نهاد نقش بسیار مناسبی در اداره امور مردم داشته است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد خرد فردی را تأثیرگذارتر از خرد جمعی دانسته و نهادهای اجتماعی را غیر ضروری می‌دانند، افزود: نباید منافع شخصی، منطقه‌ای، حزبی و گروهی بر منافع شوراها غلبه داشته باشد، از این رو آن چیزی که سبب تقویت شوراها می‌شود خود آن‌ها هستند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: به هر اندازه شوراها منافع مردم را به منافع شخصی خود ترجیح دهند مورد حمایت و اعتماد مردم قرار می‌گیرند.

وی پسماند شهری را یکی از معضلات کنونی در سطح کشور دانست و بیان کرد: علاوه بر بحث آب که یکی از معضلات و بحران‌های موجود در کشور به شمار می‌رود اما در این راستا باید بیش از گذشته به موضوع پسماند توجه داشته باشیم چرا که پسماند و شیرآبه‌هایی که از زباله تولید می‌شود آب‌های زیر سطحی را آلوده می‌کند.

افشانی با اشاره به ضرورت توجه به اهمیت پساب‌ها و شیرآبه‌ها ادامه داد: در شرایط خشکسالی نباید حتی یک لیتر از پساب بدون استفاده بماند چرا که این آب طی سال‌‌های آینده یکی از منابع پایدار شهری محسوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور زمانی که یک بحران به وضعیت فوق حاد و خطرناک رسید تازه به فکر حل آن معضل می‌افتیم که از جمله این معضلات در کشور که به مرحله حاد رسیدند آب و پسماندها هستند که می‌توان پسماندها را هشدار جدی برای کشور عنوان کرد، چرا که بسیار خطرناک بوده و منابع آبی و نیز زیست محیط را آلوده می‌کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه باید با زمین خواری در حاشیه شهرها مقابله و برخورد کنیم، گفت: با تقویت شوراها و سازمان‌های شهرداری می‌توانیم جلوی بسیاری از مشکلات را بگیریم، در این راستا باید گفت با توسعه شهرها نه تنها مشکلات حل نخواهد شد بلکه مشکلات و فجایع بیشتری رخ می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به جذب نیرو و انجام عدالت در این راستا اظهار داشت: چگونه می‌توان انتظار داشت نخبه‌های کشور به دیگر کشورها پناهنده نشوند در صورتی که افراد متخصص را به کار نمی‌گیریم.

افشانی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به سمت درآمدزایی پایدار پیش بروند، ادامه داد: امکان توسعه ملی با چشم داشتن به بودجه نفتی و دولتی محقق نمی‌شود، نباید به چاه‌های نفتی به عنوان درآمد نگاه کرد چرا که از چاه‌های نفتی تنها می‌توان یارانه‌ها و حقوق‌ها را پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه استانداری‌ها باید تدبیر جدی برای عدم رشد سکونتگاه‌های غیر رسمی بیاندیشند، اضافه کرد: عدم رشد سکونتگاه‌های غیر رسمی یکی از ضروری‌ترین موضوعات است که باید استانداران به این موضوع توجه و جلوی این گونه اقدامات را بگیرند.

رئیس شورای شهر اصفهان نیز گفت: امروز استان اصفهان دارای 107 شهرداری بوده و جمعیت شهرنشین در استان اصفهان 80 درصد است و این نیازمند آن است تا مدیریت و تمهیدات لازم صورت گیرد.

فتح ا... معین شوراها را عاملی برای مشروعیت و ایجاد اعتماد در مردم خواند و از معاون وزیر کشور خواست تا بیش از پیش از شوراهای اسلامی پشتیبانی کنند و آن را توسعه دهند. وی همچنین خواستار مطالعه و بررسی بیشتر لایحه خودکفایی شهرداری ها گردید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان برخی مشکلات، برای تصویب مصوبات شوراها از سوی فرمانداری و استانداری گفت: ما 7 درصد به قیمت بلیط اتوبوس شهری اصفهان اضافه کردیم که در استانداری و فرمانداری اصفهان حذف شد.

معین افزود: امروز شهرداری ها در پرداخت حقوق کارکنان خود مانده اند و در لایحه بودجه هم برای شهرداری ها ردیفی نیست. بنابراین با توجه به اینکه شهرداری ها امروز صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند انتظار داریم به ما کمک کنید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می گوید: ما روزانه 1/5 میلیارد تومان هزینه صرف نظافت شهر و فضای سبز می کنیم. این درحالی است که اکثر ارگان ها، توقع کمک مالی از شهرداری ها دارند.

■■■

شهردار اصفهان نیز در سخنانی گفت: در اصفهان پروژه های عمرانی با قدمت بیش از 17 سال همچون مترو، میدان امام علی(ع) و... بر زمین مانده و شاید هیچ پروژه بزرگی در شهر اصفهان به طور کامل خاتمه نیافته است. این درحالی است که امروز ما معادل یک سال بودجه شهرداری اصفهان بدهکار هستیم و نصف نیروها در شهرداری اصفهان مازاد هستند.

قدرت ا... نوروزی ادامه داد: ما در نظام حقوق اداری پنج نوع استخدام ولی در شهرداری ها 13 نوع استخدام داریم و متأسفانه همه اینها بلاتکلیف است که برای تعیین تکلیف آن لایحه ای هم به کمیسیون اجتماعی مجلس داده شد ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه شهرداری های استان اصفهان، 19 هزار شاغل دارند گفت: از این 19 هزار نفر، 12 هزار نفر در شهرداری اصفهان هستند که در حقیقت فقط 4500 نفر آنان کارمندان رسمی هستند که البته قرار بود آزمونی هم در اردیبهشت برگزار شود تا این عده تعیین تکلیف شوند که این آزمون هم برگزار نشد.

شهردار اصفهان می گوید: شهرداری ها 471 میلیارد تومان از دولت مطالبات دارند که 60 درصد آن مطالبات شهرداری اصفهان و بقیه مطالبات 37 شهر دیگر است که بلاتکلیف مانده، درحالی که شهرداری ها نیازمند یک ریال آن هستند که امید است محقق گردد.

وی خواستار ایجاد و شکل گیری اتحادیه شهرداری ها شده تا شهرداری ها بتوانند متولی امور خود باشند.

نوروزی اذعان داشت، قانون شهرداری ها در سال 1334 وضع شده و با شرایط فعلی انطباق ندارد و باید اصلاح شود که در این صورت مؤثر خواهد بود و اگر قانون شهرداری ها اصلاح نشود، نتیجه آن اتفاق افتادن جرایم و... است.

وی مهمترین منبع درآمد پایدار را برای شهرداری ها، ارزش افزوده خواند و گفت: ارزش افزوده به حساب خزانه رفته و سازمان همیاری شهرداری آن را توزیع می کند ولی مدل توزیع آن مشخص نبوده و ما توقع داریم بدانیم بر چه اساسی ارزش افزوده محاسبه و پرداخت می شود.

■■■

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیز با اشاره به مشکلات شوراها، درآمدهای پایدار شهری، اصلاح قانون شهرداری ها، ضرورت ایجاد اتحادیه شهرداری های کشور، ضمانت اجرایی قوانین و مصوبات شوراها، بیمه اعضای شوراها و اجرای مدیریت شهری را خواستار شد.

عبدا... کیانی گفت: امروز سهم کمک دولت به شهرداری ها زیر 10درصد است و درآمد پایدار باید قانونی، شفاف و دقیق باشد.

■■■

شهردار نجف آباد به عنوان نماینده شهرداران در این گردهمایی نیز با معرفی و ویژگی های استان اصفهان در زمینه های مختلف گفت: 10 درصد شهرداری های کشور در استان اصفهان واقع شده اند و استان اصفهان بعد از تهران، بیشترین مالیات را وصول و به خزانه واریز می کند.

مسعود منتظری با بیان اینکه شکل شیوه نامه مشارکت ها در حوزه درآمد پایدار برای موفقیت در همه عرصه ها به روز نیست گفت: این شیوه نامه برای شهرداری ها، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی و تجهیز ایستگاه های آتش نشانی به نردبان های هیدرولیکی در شهرهای میانی باید مدنظر قرار گرفته و به آنها توجه شود.

شهردار نجف آباد بروکراسی اداری، چارت سازمان نیروی انسانی و... را از مشکلات برشمرد و گفت:تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و تأمین اجتماعی منعقد شده که تأمین اجتماعی استان اصفهان مقید به آن نیست که لازم است این امر پیگیری شود.

شهردار نجف‌آباد گفت در گردهمایی شهرداران گفت:

شهردار نجف‌آباد گفت: مشکل شهرداری‌ها درزمینهٔ درآمدهای پایدار، شیوه‌نامه تهیه‌شده در حوزه مشارکت‌ها است، بنابراین برای رسیدن به موفقیت در این دوران رکود، می‌بایست دامنه مشارکت مردمی را در همه عرصه‌ها فراهم کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان، مسعود منتظری در گردهمایی شهرداران استان که در تالار شهروند برگزار شد، استان اصفهان را در تمامی عرصه‌ها همچون کشاورزی، صنعت و ایثارگری موفق دانست و گفت: 10 درصد از شهرداری‌های کل کشور در استان اصفهان قرارگرفته و پس از تهران، دومین استانی است که بیشترین مالیات را وصول و به خزانه واریز می‌کند.

وی در ادامه افزود: اگرچه به‌تمامی موضوعات همچون اعتلای جایگاه مدیریت شهری، مشکلات در حوزه درآمدهای پایدار، حمل‌ونقل و ارتقای حمل‌ونقل پرداخته‌شده، اما شیوه‌نامه مربوط به حوزه مشارکت‌ها، شهرداری‌ها را در حوزه درآمدهای پایدار با مشکل مواجه کرده است.

شهردار نجف‌آباد اظهار کرد: نکته‌ای که در استان اصفهان و تمامی شهرداری‌های استان با توجه به مدیریت کلان استان شاهد هستیم، برنامه‌ریزی و اقداماتی است که در حوزه مشارکت‌ها انجام می‌شود و واگذاری بسیاری از بخش‌ها همچون مطالعه قطارهای حومه‌ای توسط بخش خصوصی را به دنبال دارد.

منتظری عنوان کرد: اگر این شیوه‌نامه مجدداً" بررسی‌شده و به‌صورت لایحه تقدیم مجلس شود تا به قانون تبدیل شود، راهکار مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات شهرداری است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به شهرهای میانه اذعان کرد: اگرچه در دوره‌های گذشته به شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار و صد هزار توجه شده است، اما در استان اصفهان با توجه به بافت فرسوده و کم‌درآمد بودن این شهرها مشکلاتی برای شهرهای میانی به‌ویژه در زمینه‌های ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی ایجاد کرده است.

شهردار نجف‌آباد در این نشست رفع مشکلات ناشی از بروکراسی اداری، اصلاح ساختار حقوقی و چارت سازمانی در حوزه منابع انسانی و استخدامی در شهرداری‌ها را خواستار شد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.