امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

چالش آبی پارلمان شهر در حضور مسئولان ارشد

چالش آبی پارلمان شهر در حضور مسئولان ارشد
عصر شنبه دوم تیرماه، طی جلسه ای که به میزبانی شورای اسلامی شهر نجف آباد و با حضور فرماندار، نماینده مردم در مجلس، رییس و اعضای شورای شهر، شهردار مدیر آبفا و ریاست شبکه بهداشت و درمان برگزار شد، موضوع آب شرب شهروندان و دیگر موارد مربوط به این عرصه مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری در این نشست که شصت و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی دوره پنجم محسوب می شد، نمایندگان مردم به بیان نقطه نظرات و انعکاس نگرانی های مردم در این خصوص پرداختند که در این میان تزریق آب چاه به شبکه شرب خانگی، کاهش سهمیه آب شهرستان، سلامت آب شرب شهر، وضعیت برداشت از چاه های آب کشاورزی و موضوع سهامدار شدن مردم در اجرای پروژه فاضلاب از شاخص ترین موارد مطرح شده بود.
میزان تخصیص بودجه های دولتی به بحران خشکسالی در شهرستان، محل هزینه کرد مبالغ دریافتی از شهروندان در قالب تبصره های دو و سه درج شده در قبوض آب برداشت بیش از حد و غیر اصولی آب زاینده رود در برخی استان های همجوار از دیگر مسائل مطرح شده توسط منتخبان مردم در پارلمان شهری بود.

آب چاه در جنوب شهر
حسین مجیدی مدیر آب و فاضلاب شهرستان در پاسخ به دغدغه های مطرح شده با اشاره به وجود یازده حلقه چاه آب در سطح شهر نجف آباد بیان داشت: از این تعداد که بیشتر آن ها در جنوب شهر قرار گرفته اند، پنج حلقه کاملا خشک شده و در چند مورد دیگر نیز شاهد بروز وضعیت نیتراته شدن هستیم. در مجموع ظرفیت برداشت ۶۹لیتر در ثانیه از این چاه ها وجود دارد که در شرایط خاص برای محدوده جنوب شهر مورد استفاده قرار می گیرد.


مجیدی فرسودگی شبکه و عدم پوشش مناسب محدوده جنوب شهر را از جمله مشکلات توزیع آب شرب تصفیه شده در نجف آباد دانست و گفت: هر گونه استفاده ای از آب چاه ها در شبکه شرب خانگی با هماهنگی و زیر نظر شبکه بهداشت و درمان انجام می گیرد و آزمایشات میکروبی و سختی سنجی به صورت روزانه از این منابع آبی انجام می شود.
تعریف و ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با بحران کم آبی در سه سطح مختلف دیگر موردی بود که مدیر آبفای نجف آباد با بیان آن ادامه داد: در شرایطی که سال گذشته در حدود ۱۱متر مکعب در ثانیه تحویل تصفیه خانه بابا شیخ علی برای مصارف شرب استان می شد، این میزان در سال جاری به ۹متر کاهش پیدا کرده و سهمیه آب نجف آباد نیز از حدود هفتصد لیتر در ثانیه به عدد ۴۲۰ رسیده است.
مجیدی همچنین به شفاف بودن منابع درآمدی تبصره دو و سه و مصرف آن ها برای خرید تجهیزات مورد نیاز اصلاح شبکه توزیع آب اشاره کرد و اذعان داشت: تاکنون در برخی نقاط با همکاری خوب شهرداری، شاهد اجرای خطوط انتقال آب و رفع مشکل فشار آب شرب بخش های زیادی از شهر بوده ایم و عمده ترین محدودیت موجود مربوط به جنوب شهر است که با اجرای خط نزدیک به دو کیلومتری در محدوده بوستان زندگی و خیابان شهدا این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

انجام 540آزمایش آبی در سه ماه
علیرضا غیور مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان که به همراه معاونش در جلسه حاضر شده بود، در ادامه خیال شهروندان از بابت آلودگی میکروبی آب را با توجه به کلرزنی صورت گرفته راحت کرد و بیان داشت: سلامت مردم خط قرمز ما است و به هیچ وجه در خصوص آن کوتاه نخواهیم آمد. در بهار امسال و طبق روال همیشگی باید نزدیک به 370مورد آزمایش بر روی آب چاه ها انجام می دادیم ولی عملا بیش از پانصد و چهل مورد نمونه گیری میکروبی و سختی سنجی انجام شده است.


غیور وضعیت چاه های آب سطح شهر از لحاظ شاخصه های نیتراته شدن را بر اساس محل قرار گیری آن ها متفاوت دانست و اعلام کرد: برخلاف برخی شهرهای استان که شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب آن ها چندین سال پیش تکمیل شده و مشکل خاصی از نظر برداشت آب چاه ندارند، در نجف آباد با توجه به تکمیل نشدن فاضلاب و وجود چاه های جذبی، با مشکلات خاصی مواجه هستیم.
غیور اظهار داشت: برای شانزده تانکر سیار آب مجوز صادر کرده و روی فعالیت آن ها نظارت داریم ولی متاسفانه شاهد فعالیت افراد متفرقه زیادی در این عرصه هستیم.

انتقاد از حفاری های بد موقع
مسعود منتظری شهردار نجف آباد نیز در بخش دیگری از نشست شورای شهر با اشاره به درخواست آب و فاضلاب شهری برای اجرای خط انتقال آب شرب در محدوده جنوب شهر گفت: سال گذشته حجم زیادی از بودجه تخصیص داده شده به موضوع آسفالت معابر را با مصوبه شورای شهر در دیگر عرصه ها هزینه کردیم و به دستگاه های خدمات رسان فرصت دادیم که حفاری های مورد نظر خود در محدوده های اعلام شده را تکمیل کنندو متاسفانه شاهد کوتاهی برخی از دستگا ه های خدمات رسان بودیم.


منتظری ایجاد ترانشه جدید در معبر تازه آسفالت شده را انتقاد به حق مردم از مدیریت شهری دانست و ادامه داد: بیشترین مشکل ما با آب و فاضلاب شهری است که عملا پروژه های ما را زمین گیر کرده. در ماه های اخیر و به دلیل مشکلات عدیده مردم و خرابی بسیاری از معابر سطح شهر، عملیات آسفالت را کلید زده ایم ولی متاسفانه همزمان شاهد اجرای برخی ترانشه ها در معابر تازه بهسازی شده هستیم.
منتظری با اشاره به همکاری های بسیار خوب مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر با آب و فاضلاب و پیمانکاران مربوطه در جریان اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب خاطر نشان کرد: طبق قانون ترمیم ترانشه های ایجاد شده با شرکت های خدمات رسان است ولی متاسفانه در برخی موارد که شاهد کم کاری این مجموعه ها هستیم، شهروندان این نقص را از چشم شهرداری می بینند.
اشاره به اجرای زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از ظرفیت پساب تصفیه خانه فاضلاب در موضوع آبیاری فضای سبز، دیگر مطلب مورد اشاره شهردار را تشکیل می داد.

انتقال ۵میلیون متر مکعب آب شیرین به مرکز کشور
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم در مجلس آخرین سخنران این نشست بود که با تقدیر از فرماندار بابت تشکیل اولین جلسه کاری اش در روز معارفه با موضوع بحران آب گفت: یکی از بزرگترین پروژه های ملی کشور در این عرصه، انتقال پنج میلیون متر مکعب آب شیرین شده خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه گذاری 6500 میلیارد تومانی است که تاکنون پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


ابوترابی با اشاره به آبرسانی هفده روستای بخش کرون به کمک تانکرهای سیار ادامه داد: بخش هایی از تجهیزات مورد نیاز برای شیرین کردن آب دریا در بنادر ایران تخلیه شده و تعداد دیگری نیز در حال بارگیری از کشورهای تولید کننده است. پروژه که اخیرا ۲هزار میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی مجری آن تسهیلات داده شده، به شرط عدم بروز مشکل خاصی تا دو سال آینده به ثمر خواهد نشست.
ابوترابی به برخی مفاد طرح ۹ماده ای شورای عالی آب استان که در مقطع استانداری زرگرپور تهیه شده بود، اشاره ای داشت و گفت:مهرعلیزاده استاندار جدید استان نیز به خوبی و با تدبیر عالی خود اجرای این سیاست ها را دنبال کرده و نمایندگان استان نیز با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود، رفع برخی موانع موجود در مسیر تحقق یافتن این سیاست ها را به دقت دنبال می کنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.