امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سهراب بیگدلی خدمات شهری شهرداری در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

تمهیدات ویژه کشتارگاه برای تب کریمه کنگو

تمهیدات ویژه کشتارگاه برای تب کریمه کنگو
معاون خدمات شهری شهرداری نجف آباد گفت: طبق روال سال های گذشته و همزمان با شروع فصل گرما، تمهیدات و اقدامات خاصی برای پیشگیری از انتقال یا شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی کننده کریمه کنگو در سطح کشتارگاه انجام شده و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.


سهراب بیگدلی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری این بیماری را در حیوانات فاقد علائم هشدار دهنده خاص دانست و گفت: بروز تب یا سقط جنین احشام در خصوص دیگر بیماری های عادی نیز می تواند صورت گیرد. تنها در صورت مشاهده ابتلای انسانی می توان به وجود بیماری در بدن حیوانات پی برد و همین موضوع مقابله با آن را مستلزم رعایت شرایط خاصی کرده است.
بیگدلی با اشاره به شیوع گسترده این بیماری در بین انسان ها در سال های 1944 و 1956 در کریمه روسیه و کشور کنگو اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته در بیست و شش استان کشور، استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس به دلیل نزدیکی به مبادی رسمی واردات دام و اصفهان نیز به دلیل حجم بالای ورود دام های خارجی به عنوان آلوده ترین نقاط کشور از این لحاظ شناسایی شده اند.
علائم و شیوه انتقال
کبیری دامپزشک کشتارگاه نجف آباد در خصوص علائم بالینی این بیماری می گوید: شروع ناگهانی تب و لرز، دردهای عضلانی و خونریزی های زیرپوستی در نقاط مختلف بدن به ویژه در مورد کسانی که در معرض بافت تازه یا خون دام ها بوده، سابقه گزش یا له کردن کنه ناقل داشته و یا به محیط های مستعد برای این بیماری همچون روستاها مسافرت داشته اند، می تواند هشداری برای ابتلا باشد.

وی از گزش مستقیم کنه دارای ویروس بیماری، تماس مستقیم انسان با خون و بافت تازه دام ناقل و یا تماس با خون و بافت بدن انسان مبتلا به عنوان مهمترین راه های انتقال بیماری یاد کرد و افزود: بر اساس شیوه انتقال ویروس، علائم بیماری بین ۹ تا ۱۳ روز پس از ابتلا خود را نشان می دهند و طی کامل دوره درمان شخص نیز بین سیزده تا شانزده روز طول خواهد کشید.
تاکنون واکسن خاصی نیز به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، تهیه نشده است.
پیشگیری موثر با پیش سرد
معاون خدمات شهری شهرداری نجف آباد از نگهداری گوشت و آلایش های دامی در واحد پیش سرد کشتارگاه به عنوان مهم ترین و موثرترین اقدام در پیشگیری از شیوع این بیماری نام برد و بیان داشت: بیات شدن در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتیگراد، تضمین مناسبی برای نابودی این ویروس در گوشت است. در حال حاضر گوشت دام به مدت ۲۴ساعت و قسمت هایی مانند دل، جگر، شکمبه و قلوه نیز برای بازه زمانی چهل و هشت ساعته در پیش سرد نگهداری شده و سپس وارد چرخه توزیع می گردند.


سهراب بیگدلی انجام اطلاع رسانی شامل توزیع تراکت و نصب بنرهای اطلاع رسانی در نقاط مختلف کشتارگاه را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه دانست و اظهار داشت: همزمان با تشکیل کارگروه بهداشت و سلامت در کشتارگاه، با همکاری شبکه بهداشت و درمان یک دوره آموزشی ویژه سلاخان، ذابحان و پرسنل کشتارگاه برگزار شده و با صرف هزینه ای نیز تجهیزات ویژه ای مانند دستکش، ماسک های فیلتردار مخصوص و عینک جهت نیروهای فعال در این مجموعه خریداری شده است.
انجام عملیات سمپاشی و ضدعفونی
کرمی سرپرست کشتارگاه ، مجموع افراد فعال در کشتارگاه را نزدیک به هشتاد نفر برآورد کرد و اظهار داشت: با هزینه بالغ بر پنج میلیون تومان و طی چندین مرحله کار سمپاشی محوطه و آغل ها به صورت یک روز در میان به همراه ضد عفونی کردن نقاط پر خطر انجام شده و در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.


اشاره به تاکید و پیگیری ویژه مدیران ارشد شهرداری برای اجرای مصوبات کارگروه ویژه شبکه بهداشت و درمان و اداره دامپزشکی دیگر موردی بود که سرپرست کشتارگاه با تشریح آن خاطر نشان کرد: حذف کامل پول از دسترس فعالین در کشتارگاه و الزام به استفاده از کارت های بانکی، بهسازی و مرمت حوضچه ورودی میدان دام کشتارگاه با هزینه دو و نیم میلیون تومانی، انجام دقیق عملیات کلرزنی در مورد آب مورد استفاده در کشتارگاه و هویت دار کردن کله و پاچه فرآوری شده از دیگر اقدامات قابل ذکر هستند.
در همین راستا و طی تفاهم نامه صورت گرفته مابین شهرداری و شبکه بهداشت، قرار است علاوه بر صدور کارت سلامت برای ذابحین، سلاخ ها و پرسنل کشتارگاه که همه ساله انجام می شده، طی هفته های آینده آزمایشات تخصصی و تکمیلی نیز برای این سه گروه انجام گیرد تا کوچکترین احتمال ابتلای انسانی به این بیماری نیز کنترل گردد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.