امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گزارش اجمالی استفاده از انرژی خورشیدی و محاسن و معایب آن

گاهی به بالای سرت نگاه کن

در شرایطی که تولید برق آبی محدود شده و برخی معاهدات بین المللی نیز دست ایران را برای استفاده از سوخت های فسیلی در تولید برق تا حدود زیادی بسته، استفاده از منابع پاک در تولید برق، توجیه خوبی پیدا کرده است. در این گزارش بصورت اجمالی استفاده از انرژی خورشیدی و محاسن و معایب آن بررسی شده است.


- در میان منابع پاک از باد تا انرژی خطوط انتقال آب و پنل های خورشیدی را می توان مشاهده کرده ولی بیشترین قیمت خرید تضمینی متعلق به نوع خورشیدی با ۷۰۰ یا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلووات تولیدی است. این عدد در مورد نیروگاه های بادی 570 و خطوط انتقال آب 150 تومان است.
اگر یک نیروگاه ۵کیلوواتی خورشیدی در پنجاه متر مربع از پشت بام منزل خود با هزینه تقریبی ۲۸میلیون تومان اجرا کنید، دولت تا بیست سال از شما برق را خواهد خرید به طوری که در حدود سه سال سرمایه گذاری شما بازخواهد گشت.
- نیروگاهی که شما بر اساس نیازتان می سازید، اگر زیر ۲۰ کیلووات تولید داشته باشد، برق آن را هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان خریداری می کنند و اگر بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلووات باشد به مبلغ ۷۰۰ تومان.
- سالیانه بر اساس نرخ تورم، مقداری به قیمت خرید اضافه می شود ولی از سال یازدهم قرارداد به بعد، ۳۰ درصد از این قیمت کم خواهد شد.
- البته دولت اعلام کرده که با توجه به گسترش استفاده از این منبع انرژی، کاهش نرخ های خرید تضمینی را با توجه به اعتبارات خود دنبال می کند ولی این کاهش شامل قراردادهای قبلی نخواهد شد. خلاصه آن یعنی این که کسانی که زودتر قرارداد می بندند، با قیمت بهتری امکان فروش برق خواهند داشت و در سال های آینده این قیمت احتمال کاهش نیز خواهد داشت. اخیرا قیمت خرید را از ۱۰۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان کاهش داده اند.
- قرارداد خرید را شرکت برق هر استان منعقد کرده و هر دو ماه یک بار هزینه را به مشترک پرداخت می کند.
- برای هر کیلووات ساعت حدود ۵ میلیون تومان سرمایه گذاری مورد نیاز است.
- نیروگاه خورشیدی، معمولا هزینه نگهداری خاص ندارد و فقط ماهیانه بسته به شرایط محیطی باید چند بار صفحات را از گرد و غبار تمیز کرد تا بازدهی تولید کاهش پیدا نکند.

- این نیروگاه ها به دو شکل اجرا می شوند، یک نوع فقط برای مصرف مشترک و نوع دوم برای فروش به شرکت برق. این امکان از نظر فنی وجود ندارد که شما همزمان از پنل های خورشیدی برق منزل یا باغ و کارخانه خود را بگیرید و بخشی از آن را هم بفروشید.


- قیمتی که شرکت برق بابت خرید پرداخت می کند، بین ۱۴ تا ۱۶ برابری است که ما از طریق شبکه شهری دریافت می کنیم و به همین دلیل کارشناسان، اجرای نیروگاه خورشیدی برای مصرف همان خانه را توصیه نمی کنند.
- البته این کار برای باغات و مراکز تولیدی که از شبکه برق فاصله دارند، قابل توجیه است. برای یک باغ هزار متر مربعی، بین ۲ تا ۴میلیون تومان (بسته به نیاز باغدار) می توان نیروگاه ساخت و او را از هزینه تیرکوبی و انتقال برق معاف کرد.
- کارخانجات و مراکز صنعتی نیز امکان استفاده از این ظرفیت را دارند به طوری که اگر شما در ۱۰۰۰ متر مربع یک نیروگاه 100 کیلو واتی بزنید، حدود ۴۸۰ میلیون سرمایه گذاری کرده اید و در اولین سال 130 میلیون درآمد خواهید داشت. سرمایه گذاری شما در حدود ۴۰ماه بازخواهد گشت و از آن به بعد درآمد خالص خواهید داشت.
- کسانی که دغدغه قطعی برق دارند، می توانند به اندازه نیاز خانگی، تجاری یا صنعتی خود نیروگاه بسازند ولی امکان فروش آن را نخواهند داشت. در این حالت سیستم باتری هم به نیروگاه اضافه می شود تا برق مشترک در ساعات شب نیز تامین گردد.


- برای عقد قرارداد باید با کارت ملی، سند مالکیت، قبض برق و شماره حساب بانکی به اداره برق شهر خود مراجعه کنید.
- اجرای نیروگاه ها حدود ۵روز طول می کشد.
- وزن نیروگاه چندان قابل توجه نیست و بار اضافه ای را به سازه تحمیل نخواهد کرد.
- استقرار صفحات خورشیدی، تا حدودی از انتقال گرما به داخل خانه جلوگیری کرده و مصرف انرژی دستگاه های خنک کننده را کاهش می دهد.
- به گفته یکی از پیمانکاران، عروس و دامادها استقبال خوبی از این طرح کرده اند.
- حداکثر تولید و سوددهی نیروگاه های خورشیدی در شرایطی اتفاق می افتد که نور خورشید حداکثر تابش خود را داشته باشد که بیشتر نقاط ایران دارای این شرایط هستند. البته در مورد منازل برخی محدودیت ها وجود دارد. اگر کنار شما ساختمان بلندی وجود دارد، امکان دارد روی پنل ها سایه انداخته و میزان تولید شبانه روز را کاهش دهد.

- طبق بروشور یکی از پیمانکاران، سرمایه گذاری در احداث یک نیروگاه ۱۰۰ کیلو واتی، سالیانه بیش از ۲۷ درصد سود خواهد داشت. یعنی اگر شما 480 میلیون تومان را در بانک بگذارید، سالیانه بر اساس نرخ سود ۱۵ درصد به شما چیزی در حدود 76 میلیون تومان می دهد ولی اگر نیروگاه بسازید، هر سال نزدیک به 130 میلیون تومان سود خواهید برد.

برای کسب اطلاعات در این خصوص می توانید با شرکت توزیع برق شهرستان و دو پیمانکار مرتبط (سالمی: 09391312298، صادقی: 09138890416 )  ارتباط بگیرید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.