امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد:

کمپوست‌سازی جایگزین مناسبی برای مدیریت زباله‌ها است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: کمپوست‌سازی جایگزین مناسبی برای مدیریت زباله‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نسترن ملا‌زاده در ششمین همایش پژوهش و فناوری با بیان اینکه افزایش سریع جمعیت شهری سبب افزایش چشمگیر زباله‌های شهری و لجن فاضلاب در سال‌های اخیر شده است، اظهار داشت: آلودگی محیط زیست ناشی از زباله‌های شهری و لجن فاضلاب تبدیل به یک مشکل جدی اجتماعی شده و این موضوع مانع توسعه شهری به ویژه برای شهرستان‌های بزرگ و در کشور‌های در حال توسعه شده است.

وی با بیان اینکه پیدا کردن راه‌هایی برای برخورد موثر با این معضل مانند استفاده مجدد از چنین ضایعاتی و نیز افزایش تاثیر آنها بر محیط زیست می‌تواند بسیار موثر باشد، خاطرنشان کرد: محتوای آلی زباله در مجموع در کشور‌های در حال توسعه بالا‌تر است و با توجه به این موضوع کمپوست‌سازی می‌تواند جایگزین مناسبی برای مدیریت زباله‌ها باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با تأکید بر اینکه تجزیه مواد زائد جامد ممکن است سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی بسیاری مانند انتشار گاز به عنوان عاملی غیر‌قابل کنترل از محل دفن زباله و نفوذ شیرابه محل دفن زباله به آب‌های زیر‌زمینی شود، تصریح کرد: این دو عامل بسیار خطرناک و کشنده است و با توجه به این موضوع نیاز به حذف و دفع مناسب زباله‌های شهری به شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لجن فاضلاب به عنوان ماده باقیمانده از تاسیسات تصفیه‌خانه فاضلاب تعریف می‌شود، ابراز داشت: لجن فاضلاب به صورت معمول دارای ویژگی‌های ساختاری متراکم است و با توجه به این موضوع لجن فاضلاب نیاز به مقدار بسیار بالایی از ماده‌ای حجیم مانند خاک اره، بقایای گیاهی و یا نی برای جذب رطوبت، ایجاد بافت اسفنجی و هوادهی دارد. ملا‌زاده با بیان اینکه بهره‌برداری شدید از زمین و استفاده از روش کشت نا‌مناسب و ماشین آلات سنگین سبب افزایش مواد آلی زائد و در نتیجه منجر به کاهش باروری زمین و کاهش محصول شده است، تاکید کرد: به همین دلایل جستجو برای مواد آلی جدید با هزینه پایین، قیمت مناسب و تولید ثابت و دقیق بسیار مهم می‌شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه روش‌های بیولوژیکی یک راهکار پایدار مقرون به صرفه برای زباله‌های آلی شهری ارائه می‌دهد، ابراز داشت: کمپوست‌سازی فرایند بیولوژیکی اصلی برای مواد زائد جامد بوده و کمپوست یک فناوری سازگار با محیط زیست برای درمان معضل پسماند‌ها و بازیافت زباله‌های آلی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در پایان با بیان اینکه در کمپوست‌سازی نه تنها بخش آلی زباله‌های جامد شهری می‌تواند استفاده شود، بلکه باقیمانده فعالیت‌های صنعتی نیز در آن قابل استفاده است، یادآور شد: پسماند‌های شهری و یا صنعتی، لجن فاضلاب و فضولات حیوانات و ضایعات محصولات کشاورزی نمونه‌هایی از مواد زائد جامد آلی مناسب برای کمپوست‌سازی هستند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.