امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
مهندس احمدی معاون شهرسازی و معماری شهرداری نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

پروژه به روز رسانی نقشه 1/2000 شهر نجف آباد

اطلاعات مکانی به عنوان یک زیرساخت، یکی از کلیدی ترین شاخص های برنامه ریزی و تصمیم گیری، به ویژه در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در زندگی امروزه می باشد. از این رو تولید داده های مکانی یکپارچه می تواند در پیشبرد اهداف ارگان ها و سازمان ها، در حوزه مدیریتی و نیز در زمینه های اجرایی سهم بسزایی داشته باشند.

نقشه های پوششی چراغ راهی هستند برای برنامه ریزی در راستای گردآوری و تکمیل داده های مکانی و غیر مکانی در حوزه های گوناگون و ارتباط این داده ها با یکدیگر و مدیریت و ساماندهی اطلاعات و همچنین ارائه تحلیل ها و گزارش های آماری مکان مبنا.

مهندس سید محمد ابراهیم احمدی معاون شهرسازی و معماری شهرداری با اشاره به موارد فوق در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری عنوان داشت : این ویژگی ها نقشه های پوششی را به ابزاری مهم در حوزه مدیریت شهری تبدیل نموده است ودر همین راستا در سال 1390 به سفارش شهرداری نجف آباد ، عکسبرداری هوایی رقومی1 با GSD 10 سانتیمتر از شهر نجف آباد توسط سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از دوربینUltraCam XPانجام گرفت و نقشه پایه فتوگرامتری2 در مقیاس 1/2000 تهیه گردید.

احمدی با اشاره ساخت و سازهای جدید و عملیات عمرانی در سطح شهر در سالهای اخیر و عدم بروز بودن نقشه شهر نجف آباد جهت تهیه نقشه طرح تفصیلی و نیاز واحدهای مختلف شهرداری در راستای سرویس دهی هرچه بهتر به شهروندان گفت : این موارد واحد GIS و نقشه برداری معاونت شهرسازی شهرداری نجف آباد را برآن داشت تا پروژه به روز رسانی نقشه 1/2000 شهر را انجام دهد، این پروژه در جهت تکمیل زمینی نقشه 1/2000 تهیه شده در سال 1390 در پنج فاز زیر و برنامه زمانبندی انتهای دیماه 1397می باشد:

1) تکمیل زمینی نقشه‌های با مقیاس 1/2000 بصورت SheetBase

2) به روز رسانی نقشه‌های با مقیاس 1/2000بصورت SheetBase

3) عملیات گویاسازی نقشه‌های با مقیاس 1/2000بصورت SheetBase

4) ساماندهی نقشه‌های با مقیاس 1/2000 بصورتSeamless

5) تصویر ماهواره­ای به روز ژئورفرنس(زمین مرجع) شده از کل حریم شهر نجف آباد به مساحت تقریبی 25000 هکتار

توضیح واژه ها:

1_دوربین‌های عکس‌برداری هوایی رقومی با ابعاد بزرگ یا متوسط برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ در نمایشگاه ISPRS شهر آمستردام به صورت تجاری به بازار عرضه گردیدند. این دوربین‌ها از نظر نوع CCD مورد استفاده به دو نوع دوربین با آرایه خطی و آرایه سطحی تقسیم‌بندی می‌گردند.

دوربین‌هایی که از آرایه خطی استفاده می‌نمایند بسیار مشابه سیستم‌های تصویر برداری ماهواره‌ها می‌باشند. در این دوربین‌ها بهره‌گیری از گیرنده تعیین موقعیت ماهواره‌ای GPS و تجهیزات تعیین وضعیت IMU ضروری می‌باشد. از انواع این نوع از دوربین‌های عکس برداری هوایی رقومی می‌توان به دوربین‌های Leica ADS ۸۰و DiMac اشاره کرد.

دوربین‌هایی که از آرایه‌های سطحی استفاده می‌کنند کم و بیش تصاویری با هندسه مشابه دوربین‌های آنالوگ تولید می‌کنند. بهره‌گیری از تجهیزات تعیین موقعیت ماهواره‌ای و تعیین وضعیت اگرچه مزایایی به همراه دارد اما در این دوربین‌ها به عنوان یک ضرورت مطرح نمی‌باشد. از انواع این دوربین‌ها می‌توان به دوربین‌های Vexel Ultracam و DMC اشاره نمود.

2_فتوگرامتری به معنای عملیات اندازه گیری روی عكس می‌باشد كه شامل عكسبرداری از اشیا، اندازه گیری تصاویر اشیا روی عكس ظاهر شده و تبدیل این اندازه‌ها به شكلی قابل استفاده(مثلا نقشه‌های توپوگرافی) می‌شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
۱ دیدگاه
 
ir
یاسر دارابی | ۵ سال پیش
سلام علیکم
پدر بنده شرکت سرویس مدارس داره میخواستم بدونم میشه این نقشه رو تهیه کرد یا خیر؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.