امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

نجف آباد سبزترین شهرداری استان / عکس /کلیپ

 نجف آباد سبزترین شهرداری استان
در اولین همایش استانی انتخاب برترین واحدهای صنعتی و خدماتی اصفهان در زمینه محیط زیست که پیش از ظهر شنبه بیست و نهم دی ماه همزمان با روز ملی هوای پاک برگزار شد، از شهرداری نجف آباد به عنوان واحد برتر دوستدار محیط زیست انتخاب شد و از مهندس مسعود منتظری نجف آبادی شهردارنجف آباد با اهدای لوح و تندیس تقدیر بعمل آمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری در این برنامه که با حضور جمعی از مدیران ارشد استان و شهرداران شهرهای مختلف در سالن محیط بان اداره کل محیط زیست استان برگزار شد، شهرداری نجف آباد بر اساس ارزیابی های کارشناسی صورت گرفته به عنوان سبزترین مجموعه در سطح شهرداری های استان انتخاب شد.
استفاده از ظرفیت پساب در توسعه فضای سبز
همزمان با فعال شدن مجدد پروژه اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب نجف آباد در دوره چهارم شورای اسلامی شهر نجف آباد پس از سال ها توقف، مجموعه مدیریت شهری همکاری و تعامل بسیار سازنده ای در مسیر اجرای طرح داشتند و با پیگیری های متعدد و گسترده، قرارداد اختصاص 120لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب به آبیاری فضای سبز شهری را برای بازه زمانی سی ساله نهایی کردند.

در ادامه نیز شهرداری به منظور استفاده از این ظرفیت در شبکه آبیاری فضای سبز شهری، اجرای خطوط انتقال پساب را با کمترین هزینه در دستورکار قرار داد و در همین راستا ضمن خرید برخی تجهیزات مورد نیاز، تعدادی از نیروهای فنی خود را هم راهی دوره آموزشی ویژه اجرای خطوط انتقال پساب کرد.

بر همین اساس، استفاده از ظرفیت دیگر پروژه های در دست اجرای شهرداری نیز مورد توجه قرار گرفت به طوری که در کشتارگاه صنعتی نجف آباد که بزرگترین مجموعه در غرب استان محسوب می شود، طراحی های لازم در خصوص فضای سبز کشتارگاه  و پیش بینی های لازم برای استفاده از پساب جهت آبیاری فضای سبز این مجموعه صورت گرفته است.

از طرف دیگر تکمیل و توسعه شبکه آبیاری تحت فشار به صورت بارانی و قطره ای در دستور کار مناطق پنج گانه شهرداری قرار گرفت و به تدریج سطح استفاده از این سیستم ها به سرعت افزایش پیدا کرد.
توسعه فضای سبز شهری
شهرداری نجف آباد طی دوره های چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر نجف آباد، همزمان با اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی گسترده به احیاء و گسترش فضای سبز نیز توجه ویژه ای داشته به طوری که در این مدت علاوه بر ایجاد فضاهای سبز جدید همچون پارک کوهستانی آبشار،

باغ گلها،

بوستان خدمت

و چندین پارک محله ای در سطح مناطق پنج گانه

در جنوب و شمال شهر نیز کمربندهای سبز با سرعت در حال تکمیل هستند.

طی بازه زمانی شش سال اخیر در مجموع بیش از هشتاد هزار اصله انواع درختان مثمر و غیرمثمر که دارای مقاومت بالا نسبت به کم آبی و بیماری های مختلف هستند در نقاط مختلف مناطق یا در فضای مشخص شده در طرح های مختلف کاشته شده و همزمان در فصول گوناگون سال، نقاط مختلف شهر شاهد کاشت گل های فصل بوده است.

از دیگر اقدامات شهرداری در این مورد می توان به اجرای فضای سبز در طرح هایی مانند تقاطع غیر همسطح شهیدان حجتی،

بلوار فجر،

تعریض و دو بانده کردن خیابان های شریعتی، بهسازی بازار،

ساماندهی امام شرقی

و احیاء قنات شیربچه

به همراه تقویت فضای سبز باغ بانوان

اشاره کرد.

مدیریت ترافیک شهری
با توجه به رشد روزافزون تردد وسایل نقلیه شهری، مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نجف آباد، بهبود امور ترافیکی را در قالب مجموعه ای از اقدامات در دستورکار قرار داده که از جمله آن ها می توان به تکمیل رینگ های ترافیکی شمال و جنوب شهر، تعریض معابر اصلی و فرعی، تجهیز تقاطع های اصلی و میادین به دوربین های نظارت تصویری و انجام گسترده اصلاحات هندسی اشاره کرد.

در همین راستا، ساختمان پنج طبقه حمل و نقل

به منظور تجمیع زیرمجموعه های مختلف شهرداری و کاهش ترددهای اداری در سطح شهر در طول کمترین زمان ممکن ساخته شد و همزمان اجرای گسترده مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی در نقاط مختلف در دستورکار قرار گرفت که این کار نقش مهمی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی داشته است.
مدیریت پسماندهای خانگی
از دیگر اقدامات شاخص شهرداری در مسیر کاهش آلودگی های زیست محیطی، بایستی به مدیریت بهتر امور مربوط به جمع آوری، دفن و بازیافت پسماندهای خانگی اشاره کرد که در همین خصوص با تدابیر پیش بینی شده، در حال حاضر بیش از هفتاد درصد از مجموع 140 تن پسماند خانگی که روزانه راهی کارخانه بازیافت می شود، تفکیک شده و بخش قابل توجهی از آن به صورت کود آلی به طبیعت بر می گردد.

با این کار علاوه بر کاهش میزان زباله دفن شده، مساحت زمین اختصاص داده شده به این کار و شیرابه تولیدی، کود طبیعی بیشتری تولید شده و میزان استفاده از کودهای شیمیایی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

امسال که برای اولین بار انتخاب واحدهای سبز در بین مجموعه های تولیدی، صنعتی و خدماتی در سطح استان برگزار شد، شهرداری نجف آباد به عنوان موفق ترین مجموعه در زیرمجموعه واحد های خدماتی استان در زمینه حفاظت از محیط زیست شناخته شد.
شایان ذکر است  آبان هر سال فرم های ویژه ای در بین مراکز مختلف توزیع شده و خواسته می شود اطلاعات مربوط به عملکردهای محیط زیستی خود را به ثبت برسانند و در ادامه نیز کارشناسان مربوطه به این عملکرد از یک تا صد نمره داده و در نهایت موارد مطرح شده در فرم ها توسط کارشناسان مربوطه به صورت بازدیدهای میدانی و بررسی های مطالعاتی مورد راستی آزمایی قرار می گیرد.

عکسهای بیشتر :



این مطلب چقدر مفید بود ؟
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.