امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
محمد مغزی قائم مقام شهردار و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری گفت :

شهر هوشمند در قدیمی ترین شهر جدید ایران

شهر هوشمند در قدیمی ترین شهر جدید ایران
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد، شنبه 29 دیماه، محمد مغزی  قائم مقام شهردار میزبان اولین جلسه شهر هوشمند در دفتر خویش بود.
دراین جلسه که طرقی نایب رئیس شورای اسلامی شهر،مهندس فاضل معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری و جمعی از مدیران شهری مرتبط بهمراه مشاور طرح حضور داشتند، پیرامون مباحث و موارد شهر هوشمند بحث و تبادل نظر شد.

نایب رییس شورای شهر در این جلسه ضمن ابراز خرسندی ار اهتمام مدیریت شهری در پیگری و برگزاری جلسه درخصوص اولین جلسه شهر هوشمند که به میزبانی شورای اسلامی شهر برگزار شده بود توضیحاتی ارایه نمود و نظر مثبت ریاست و اعضای شورای اسلامی شهر دراینخصوص را ابراز داشت و ابراز امیدواری نمود  با کارشناسی شهرداری و استفاده از ظرفیتهای بالقوه شاهد هوشمند سازی شهر نجف آباد باشیم .
محمد مغزی قائم مقام شهردار در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد در تشریح جلسه  گفت : شهر هوشمند که اولین جلسه آن در شورای اسلامی شهر و با نظر مساعد و نگاه ویژه ریاست و اعضا برگزار گردیده است،  مباحث مورد نیاز جهت اجرایی شدن آن در شهر نجف آباد با همکاری مدیریت شهری ، ادارات و ارگانهای مختلف، شهروندان و تشکلهای مردم نهاد ، ظرفیتها و نیازهای شهری مطرح و پیرامون آن بحث و تباد نظر شد.
شهر هوشمند چیست :
قائم مقام شهردار گفت : شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید از جمله: اقتصاد هوشمند، حمل نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و در آخر یک مدیریت اداری هوشمند باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی  افزود : شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که ایده شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه است، برای بهینه‌سازی بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان است. تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.
قائم مقام شهردار با تشریح وضعیت مدیریت شهری ایران افزود در تصمیمات شهری وعرضه خدمات ، تنها شهرداریها متولی و تصمیم گیرنده نیستند و لزوم همکاری سایر ارگانها و ادارات در جهت نیل به شهر هوشمند الزامی است و در پروسه شهر هوشمند اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است، که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل و نقل،  طرحهای مدیریت پسماند ،خدمات اداری،  قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.
مغزی خاطر نشان ساخت  در شهر هوشمند همه شاخص‌ها از نوع دیجیتالی و هوشمند نیست (مثل میزان ترافیک، حمل و نقل عمومی، اکوسیستم تجاری و...)، اما بخش عمده شاخص‌ها به میزان توسعه‌یافتگی شهر‌ها در زمینه‌هایی، چون داشتن تاکسی‌های اینترنتی، داشتن سیستم پارک هوشمند، میزان استفاده از انرژی‌های پاک، دولت الکترونیک، داشتن نسل چهارم موبایل، سرعت اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت، ساختمان‌های هوشمند و... بازمی‌گردد.
فرهنگ سازی و مشارکت مردم در شهر هوشمند  
وی افزود : به کارگیری ساز و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری شهر هوشمند برای کشوری چون ایران که شهرهای آن بین مرحله گذار از الگوهای سنتی و مدرن و فرامدرن سرگردان هستند الزامی است اما زمینه‌های موجود برای حرکت در این مسیر از نارسایی‌های زیادی برخوردار است که می‌باید ضمن رسیدن به یک آگاهی درست از آن راهکاریابی سنجیده‌ای را پی گرفت که لزوم فرهنگ سازی و آموزش دراین روند از اولویت بالایی برخوردار است تا بعد از جمع آوری داده و اطلاعات مختلف ، پیاده سازی آنها با موفقیت روبرو شود.

مغزی ضمن برشمردن موارد انجام شده در این حوزه نظیر مباحث طرح تفکیک از مبدأ و طرحهای متنوع مطالعاتی مدیریت پسماند، دوربینهای هوشمند ترافیکی،سایت شهرداری و خدمات الکترونیک، سامانه ارتباطات (137 و 1818 )، مباحث فرهنگ شهروندی، المانها_نقاشی های دیواری _نورپردازیها و ..... از اقشار مختلف مردم و صاحب نظران در جهت ارایه پیشنهادات، نقطه نظرات و طرحهای متنوع در حوزه شهرهوشمند افزود ، علاقه مندان می توانند مطالب خویش را از راههای ارتباطی  متنوع شهرداری به روابط عمومی(42640041_3  شماره تلفن_سامانه پیام :30001360 ، Najafabad.ir )منتقل نمایند تا  پس از کارشناسی  و آنالیز ، موارد تایید شده در جلسات آتی استفاده گردند  تا شاهد حرکت قدیمی ترین شهر جدید ایران در راستای هوشمند سازی باشیم.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(2 امتیاز , میانگین: 3.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.