امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

نجف آباد در مسیر شهر خلاق

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد، چهارشنبه 13 آذرماه 1398،  جلسه شهر خلاق با حضور مهندس محمد مهدی فردوسی مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ، سید حسن لوح موسوی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نجف آباد و جمعی  از اساتید فرهنگ و هنر شهرستان  به میزبانی فرهنگسرای خارون برگزار گردید.

این جلسه پیرو معرفی نجف آباد توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان شهر خلاق  در سه حوزه تشکیل شد.
خطاطی و خوشنویسی، نویسندگی و قلمزنی سه موضوع معرفی شده  جهت پیوستن نجف آباد به زنجیره فعال شهری خلاق بودند که اساتید در این حوزه ها دعوت شده به عنوان اتاق فکر، نظرات و پیشنهادات خویش را مطرح وارایه نمودند.
در این جلسه مقرر گردید که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته ها را در این سه حوزه تشکیل داده تا مراحل و فرمهای پیوستن به زنجیره شهرهای خلاق تکمیل شود.

در این جلسه شهردار و فرماندار نجف آباد به اتفاق آسیابانی عضو شورای اسلامی شهر نیز حضور یافتند و عنوان نمودند در همه زمینه ها حمایت لازم را در خصوص به نتیجه رسیدن شهر خلاق نجف آباد صورت خواهند داد.

گذری بر طرح شهر خلاق :
فرهنگ پربار ایرانی اسلامی در هر یک از شهرهای ایران جلوه های ویژه ای پیدا می کند و ظرفیت های متمایزی برای توسعه فرهنگی هنری اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌آورند که می‌تواند شناسایی و تقویت شوند تا هم زمینه رشد و بالندگی تازه‌ای پیدا کرده و هم نقش واقعی خود را در ارتقای مادی و معنوی زندگی مردم ایفا کنند.
مجموعه اسناد بالادستی از جمله« سند چشم‌انداز ۱۴۰۴»، « الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت »، و بیانیه «گام دوم انقلاب » مقام معظم رهبری به مردم ایران، اصول و ضروریت های تعالی بخشیدن به فرهنگ و هنر و سبک زندگی مردم بر مبنای توجه به ظرفیت‌های درونی و بومی را به خوبی روشن کرده است.
بر این اساس معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه های شهر برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با ابلاغ طرح شبکه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را با لحاظ اهمیت نگاه آینده محور و آمایشی در جهت توسعه عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و تقویت و کاربرد سازی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری موجود و حمایت از طرح های خلاقانه برآمده در بستر های محلی و بومی به اجرا می‌گذارد.
 گام نخست این مسیر شناسایی داشته‌ها، ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی،هنری و طبیعی در مناطق مختلف کشور است .
هر شهر بر مبنای گزارش هایی که ارائه می‌دهد و برنامه‌هایی که تدوین می‌کند مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و به عضویت یک شبکه خلاق فرهنگ و هنر در می آید.
 اعضای شبکه شهرهای خلاق ، در اولویت دریافت مجموعه ای از خدمات ، تسهیلات ، اعتبارات و منابع قرار می‌گیرند تا زیرساخت‌های لازم را توسعه داده و برنامه‌های معرفی شده را اجرا کنند.
 برنامه‌های هر شهر در زمینه های حوزه فرهنگی و هنری با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری شهر مستند و ارائه می‌شود که این مجموعه برنامه‌ها مبنای شرکت در این طرح هستند و مجموعه برنامه ها و سیر فعالیت‌های اجرایی شهرهای خلاق از طریق گزارش های منظم دوره ای  مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند

اهداف کلان این طرح شامل :
    کمک به برنامه ریزی برای توسعه پایدار مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران .
    کشف، جذب و پرورش فعالیت ها و حمایت از پیشنهاد های نو ،خلاقانه، اثر بخش و پایدار بومی.
    ساماندهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی_اسلامی.
    تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت های مردمی در فرهنگ.
    تبادل تجربه ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران.
    توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب و کارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق.

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.