امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از مجاهدی که شهید شد تا نماینده حامی فتنه

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در این گزارش به بررسی حوزه «نجف‌آباد و تیران و کرون» پرداختیم.
نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از مجاهدی که شهید شد تا نماینده حامی فتنه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفند امسال، درست ۴۰ سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها ۱۰ دوره انتخابات را تجربه کرده و هر بار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از ۴ سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این ۱۰ دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان ۱۵ حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع ۱۹ نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در نخستین قدم حوزه انتخابیه نطنز و قمصر را بررسی کردیم و در این شماره نمایندگان حوزه «نجف‌آباد و تیران و کرون» را از نظر می‌گذرانیم، منطقه‌ای در غرب کلانشهر اصفهان که از جمله حوزه‌هایی است که از نخستین دوره انتخابات مجلس یک نفر را به عنوان نماینده راهی مجلس کرده است.

این حوزه شامل دو شهرستان نجف‌آباد (شهر نجف‌آباد، مرکزی و مهردشت) و شهرستان تیران و کرون (شهر تیران، مرکزی، کرون) که مجموعاً نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نجف‌آباد از جمله شهرهای خبرساز معاصر محسوب می‌شود از دهه شصت و ماجرای قائم مقامی منتظری و اعدام مهدی هاشمی تا شهادت شهیدان کاظمی و حججی در دهه هشتاد و نود، در ادامه مروری خواهیم داشت بر نمایندگی که از این منطقه به مجلس راه پیدا کردند.

 

دور اول: محمدعلی منتظری نجف‌آبادی متولد ۱۳۲۳ توانست با کسب ۹۱.۶ درصد آرا به عنوان نخستین نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون به مجلس راه پیدا کند؛ محمدعلی منتظری در فعالیت ۲ ساله‌اش در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امور خارجه حضور داشت.

محمد فرزند ارشد آیت‌الله حسینعلی منتظری بود که البته مسیری متفاوت از پدر را دنبال کرد، او از آغاز دهه چهل و نهضت امام فعالانه در صحنه حضور داشت و در این راه بارها زندانی شد و مورد شکنجه قرار گرفت.

محمد منتظری در خردادماه ۱۳۵۰ طی یک تعقیب و گریز از چنگ مأموران ساواک متواری و پس از مدتی زندگی مخفیانه از مرز شرقی ایران و پاکستان به کمک هم‌رزمانش از کشور خارج می‌شود و در سال‌های بعدی بین کشورهای لبنان، سوریه، عراق و کویت در حال تردد بود.

محمد منتظری از همکاری سازمان فتح نیز برخوردار بود و خود در اردوگاه فداییان فلسطینی در لبنان آموزش نظامی دید. در لبنان، به همراه یاران خود در کنار مبارزان فلسطینی و لبنانی با رژیم صهیونیستی مقابله کرد. منتظری دامنه جهاد خود را از خاورمیانه به اروپا هم کشانید و در آن زمان با نام مستعار در پاریس و لندن هم رفت‌وآمد می‌کرد و پس از حضور امام در نوفل لوشاتو با ایشان همراه شد.

پس از پیروزی انقلاب با گروه‌های لیبرال و دموکرات و با نخست‌وزیری مهدی بازرگان و دولت موقت مخالف بود، منتظری موضع‌گیری‌های دولت موقت را اشتباه و خیانت‌آمیز و تصمیم‌های آن را در کارهای کشوری و سیاست خارجی نادرست می‌دانست. اردیبهشت ۱۳۵۸ ازدواج کرد که ثمره آن ازدواج، دو فرزند است، این مبارز انقلابی ۷ تیر ۱۳۶۰ در حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی با جمعی از یاران انقلاب به شهادت رسیدند.

امام راحل پس از شهادت او در پیامی خطاب به پدر فقیدش نوشت: «... گرچه تمام شهیدان انقلاب و شهیدان عزیز و معظم یکشنبه شب، از برادران ما و شما بودند و ملت قدرشناس برای آنان به سوگ نشستند و دشمنان اسلام در شهادت آنان شاد و اسلام عزیز سرافراز است لکن از فرزند عزیز شما شناختی دارم که باید به شما با تربیت چنین فرزندی تبریک بگویم. او از وقتی که خود را شناخت… ارزش‌های اسلامی را شناخت و با تعهد و انگیزه حساب شده وارد میدان مبارزه علیه ستمگران گردید…».

 

دور دوم: غلامحسین نادی متولد 1328 که پس از شهادت محمدعلی منتظری با نزدیک به ۹۰ درصد آرا وارد مجلس شده بود در دومین انتخابات نیز حاضر شد و این بار با ۷۵ درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد.

نادی سابقه فعالیت در کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون ویژه اساسنامه جهاد سازندگی و کمیسیون کار و امور اجتماعی و استخدامی را داشته است. نادی پس از کلاس پنجم به مدرسه مرحوم حاج شیخ ابراهیم ریاضی رفت و در آنجا با شهید محمد منتظری آشنا شد، نادی او را وسیله هدایت خود می‌داند.

وی پیش از سال ۱۳۷۶ به همراه عده‌ای از همفکران، حزب وفاق را تأسیس نمود و اکنون به بحث و درس خارج اشتغال دارد، مقالاتی هم در نشریات مختلف به چاپ رسانده است؛ او عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قم است که در انتخابات مجلس دهم نیز از قم نامزد حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی شد اما توفیقی نداشت.

دور سوم و چهارم: حسن مختاری متولد ۱۳۲۹ در نجف‌آباد در دور سوم با ۴۸ درصد و در دور چهارم با کسب ۵۷.۴ درصد آرا به مجلس ورود پیدا کرد، او در دوره نمایندگی خود در کمیسیون‌های کار و امور اجتماعی (سال اول و دوم)، کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس و کمیسیون تلفیق برنامه توسعه جهت بررسی برنامه دوم توسعه اقتصادی فعالیت داشت.

مختاری در سابقه کاری خود قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی، معاون وزیر صنایع، رئیس شهرک‌های صنعتی کشور و  مدیرعامل منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر را داشته، او سال ۹۴ و در انتخابات نهمین دوره مجلس نامزد شد اما نتوانست آرای لازم را به دست آورد.

دور پنجم: یوسف داودی متولد سال ۱۳۴۰ در فارسان در پنجمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۳۳.۸ درصد آرا را به خود اختصاص داد و در مدت چهار سال فعالیت خود در کمیسیون خاص بررسی طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری بندر آستارا و کمیسیون خاص طرح برخورداری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از امتیازات مناطق آزاد تجاری- صنعتی فعالیت کرد.

وی در پایان دوره نمایندگی در سال ۷۸ کتاب «باور سبز» که شامل خاطرات و سرگذشتش بود را به چاپ رساند.

دور ششم: مصطفی طاهری نجف‌آبادی متولد ۱۳۲۸ در نجف‌آباد نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی این حوزه انتخابیه با مدرک کارشناسی بود که با کسب ۵۲.۲ درصد آرا به مجلس شورای اسلامی راه یافت، وی در طول چهار سال نمایندگی خود در کمیسیون انرژی ایفای نقش کرد.

وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است، در جریان رد لوایح دوقلو از سوی شورای نگهبان در اردیبهشت سال ۱۳۸۲، از جمله نمایندگانی بود که در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار اعمال نظر ایشان در موضوع لوایح شد؛ او همچنین از جمله نمایندگان متحصن مجلس ششم در اعتراض به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات مجلس هفتم، در دی ماه همان سال بود.

اواسط خرداد ماه ۱۳۸۸، ۳۵۶ نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، از جمله مصطفی طاهری نجف آبادی، طی اعلامیه‌ای از میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حمایت کردند.

 

دور هفتم و هشتم: حمید سعادت متولد سال ۱۳۳۱ در رفسنجان، در دور هفتم مجلس شورای اسلامی با کسب ۴۸.۶۴ و در دور هشتم ۵۷.۲۷ درصد آرا توانست دو دوره پیاپی به مدت هشت سال نماینده مردم نجف‌آباد تیران و کرون در مجلس باشد.

وی با دارا بودن دکترای ریاضیات، در کمیسیون مشترک لایحه مدیریت خدمات کشوری، کمیسیون برنامه و بودجه (به مدت چهار سال) و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی فعالیت داشته باشد.

دور نهم و دهم:  ابوالفضل ابوترابی متولد ۱۳۵۵ در نجف‌آباد، آخرین نماینده حوزه انتخابیه نجف‌آباد تیران و کرون با تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق جزاء و جرم‌شناسی است که با کسب ۴۶.۱۸ درصد آرا در دور نهم و ۴۶.۸۷ درصد آرا در دور دهم به بهارستان راه پیدا کرد.

وی در دوره نهم در کمیسیون‌های تحقیق و قضائی و حقوقی به مدت چهار سال و در دوره دهم در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم به مدت چهار سال فعالیت کرده است؛ ابوترابی که برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس هم کاندیدا شده تلاش دارد تا ۴ سال دیگر به عنوان نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون وارد مجلس شود.

به گفته دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان، در این دوره از انتخابات مجلس از حوزه نجف‌آباد و تیران و کرون ۶۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که پس از احراز صلاحیت برای تک کرسی این حوزه به رقابت می‌پردازند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.