امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
اصفهان امروز به نقل از فارس

شهرداری نجف‌آباد مالک برج‌های دوقلو صفا شد

پس از سال‌ها پیگیری امروز به صورت رسمی تملک بنای تاریخی برج‌های دوقلو صفا به شهرداری نجف‌آباد واگذار شد.

به گزارش فارس، برج‌های دو قلوی صفا نجف‌آباد از دسته ساختمان‌های گلی و بلند است که برای اسکان و نگهداری کبوترها، در باغ‌ها و مزرعه‌ها بنا می‌شده است.
برج‌های صفا با مساحت تقریبی هزار مترمربع از لحاظ معماری دارای ظاهری بسیار متمایز است. این برج‌هایی دارای پلان‌های مستطیل شکل هستند که در کل کشور کمتر دیده شده است در منزل متروکه‌ای واقع شده‌اند که معماری کاملاً مشابهی دارند.
در قسمت شرق بنا خانه‌ای با دیرینگی دوران صفویه است و از دست بی‌مهری و تخریب بی‌نصیب نبوده است.


 
بافت تاریخی صفا شامل حمام، مسجد، برج و خانه های تاریخی آن است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۷۹ به شماره ۳۴۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر این اساس امروز قسمتی از برج‌های دوقلوی صفا با هزینه بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال توسط شهرداری نجف‌آباد خریداری شد که این بخش در حدود نیمی از بنا است و در آینده نزدیک نیز سایر قسمت‌های آن نیز از مالکان خریداری شده و به صورت اصولی و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی خواهد شد.



این خانه از معدود خانه‌های باقیمانده با پنجره‌های ارسی شهر نجف‌آباد است و هر روز بیم تخریب کامل آن می‌رود. این بنا واقع در خیابان شریعتی شرقی در در کنار مجموعه صفا واقع شده است.
نجف‌آباد مقصد گردشگری خواهد شد
محمد مغزی شهردار نجف‌آباد در حاشیه بازدید از مجموعه برج‌های صفا ضمن تبریک به مردم نجف‌آباد برای تملک بخشی از این دو برج منحصر به فرد ابراز داشت: این مجموعه با وجود ثبت ملی بودن در حال تخریب است و بخشی از آن نیز از بین رفته اما با تلاش همگانی موفق شدیم حدود ۵۰ درصد از این ملک را خریداری کنیم و به دنبال توافق با سایر مالکان برای خرید کل این بنا خواهیم بود.


 
 
شهردار نجف‌آباد خرید بخشی از برج‌ها را بسیار مشکل دانست و افزود: به دلیل تعدد مالکان و ورثه آن‌ها مسیر خرید بسیار طولانی و سخت بود که با کمک اعضای شورای اسلامی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انجمن دوستداران طبیعت شهرستان نجف‌‌آباد این امر محقق شد.
مغزی، نجف آباد را مقصدی برای گردشگری خواند و افزود: این شهر با قدمت چند صد ساله و بافت قدیمی و دارا بودن خانه‌های بسیار کهن می‌تواند از شهر گذری به مقصد گردشگری و پذیرای مسافران گردشگران از سراسر کشور تبدیل شود. 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.