امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
محمد مغزی نجف آبادی شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

تهیه مرحله به مرحله طرح مرمت برج‌های دوقلو صفا

شهردار نجف‌آباد گفت: به دنبال تملک حدود به نیمی از مجموعه تاریخی برج‌های دوقلو صفا در نجف‌آباد با همت شورای اسلامی شهر نجف آباد و مجموعه شهرداری ، تهیه طرح مرمت و احیاء این اثر ارزشمند در چندین مرحله در حال مطالعه و تهیه است.

محمد مغزی نجف آبادی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اشاره به اخذ نظر کارشناسی رسمی دادگستری  و ا و پیگیری‌های لازم  برای خرید و تملک مابقی این اثر تاریخی دوران صفویه اظهار داشت: طی هفته‌های گذشته با چندین نفر از مسئولان استان و شهرستان هم‌چون معاون مدیر کل میراث فرهنگی استان از این اثر بازدید و جلسات متعدد کارشناسی داشته و در کنار آن گروهی از اساتید دانشگاهی و کارشناسان مرمت آثار تاریخی، کار مطالعات مراحل اولیه طرح را شروع کرده‌اند.


مغزی نجف آبادی شناخت بهتراز این بنای تاریخی ، مقایسه آن با دیگر آثار مشابه در کشور و جهان، بررسی کاربری‌های مختلف بنا و نقشه‌برداری دقیق اثر به منظور سه‌بعدی سازی این اثر را در زمره دیگر اقدامات انجام شده در خصوص برج‌های صفا خواند و اعلام کرد: با انجام این اقدامات و در اولین مرحله، طرح مرمت فوری برخی از بخش‌های آسیب دیده پروژه تهیه و اجرا خواهد شد و در مراحل بعد، بهسازی کل بنا انجام خواهد گرفت.
شهردار نجف‌آبادضمن تشکر از حمایت  مجموعه شورای اسلامی شهرنجف آباد برای  تملک این اثر منحصر به فرد افزود: از اولین روزهای تملک بنا، کار خروج نخاله های حاصل از تخریب قسمت‌هایی از بنا با احتیاط زیاد شروع شده و دقت می‌شود طی این‌کار آسیبی به بخش‌های ارزشمند بنا وارد نشود.


مغزی نجف آبادی در پایان با اظهار امیدواری برای تهیه هر چه زودتر طرح مرمت این اثر و تاکید بر ادامه روند برنامه‌های مدیریت شهری نجف‌آباد برای تبدیل این شهر به مقصد اصلی گردشگران افزود: با تصویب و اجرای کامل این طرح، مجموعه تاریخی برج‌های دوقلو صفا به عنوان اثری جذاب و متفاوت در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
شایان ذکر است برج‌ها دوقلوی صفا  جزء مجموعه بافت تاریخی  صفا شامل حمام ، مسجد وخانه‌های تاریخی است که در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ۳۴۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.