امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

قدیمی ترین شهر جدید ایران در یونسکو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد، یکشنبه 16 آذرماه 1399، محمد مغزی نجف آبادی شهردار نجف آباد در تهران دیداری با دکتر حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو  بعمل آورد.
در این جلسه که مهندس فردوسی مدیرعامل  سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و لوح موسوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند با توجه به جلسه قبلی که در تاریخ 29 مهرماه سال جاری  پیرامون موضوعات متعددی از جمله شهرهای خلاق، دوستدار کودک ، دوستدار آب و موراد مرتبط برگزار شد، موضوعات مورد بحث مطرح و پیرامون آنها تبادل نظر شد .

در این جلسه درخصوص  ارائه گواهی قدرت شهر نجف آباد به عنوان قدیمی ترین شهر جدید ایران که در 400و اندی سال قبل تأسیس و قدمت آن به 1022 هجری قمری می رسد صحبت شد.
شهردار نجف آباد گزارشی پیرامون این موضوع ارایه نمود و ویژگیهای منحصر به فرد شهر نجف آباد در حوزه های مختلف از جمله معماری و شهرسازی را  برشمرد و ازنجف آباد بعنوان قدیمی ترین شهر جدید ایران یاد کرد که توسط شیخ بهایی، معمار و مهندس بناهای دوره صفوی بنیان نهاده شده است
مغزی ابراز امیدواری کرد با توجه به ارایه گواهی قدمت از سوی کمیسیون ملی یونسکو_ایران،  قدمت شهر نجف آباد ثبت گردد.
 دکترایوبی از نجف آباد به عنوان شهری ارزشمند و بزرگ و موثر در تاریخ انقلاب یاد کرد و از چند سفر خود به نجف آباد و دوستانی که در این شهردارد سخن گفت.
وی از نجف آباد به عنوان شهری با معماری متفاوت، که معماری منحصر به فرد آن منسوب به شیخ بهایی است، یاد کرد و ابراز امیدواری کرد بتوانیم نجف آباد را بعنوان نامزد شهر خلاق در حوزه معماری و شهرسازی مطرح کنیم.
در ادامه درخصوص نجف آباد که تأسیس آن  با آب گره خورده است و آب ، قنات ،5 لتی  ،7 لتی، باغ و باغات و.. جزء لاینفک آن بوده اند  صحبت شد.

 همچنین شهر دوستدار آب و ویژگی های آن در ادامه  مطرح شد و مقرر گردیدکه مراحل بررسی شهر دوستدار آب توسط یونسکو پیگیری گردد و نیز در آینده نزدیک گواهی قدمت شهر صادر  و همچنین نجف آباد به عنوان شهر خلاق در حوزه معماری و شهرسازی نیز به یونسکو معرفی شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.