امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

سومین جلسه معارفی درسهایی از نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد صبح پنجشنبه چهارم آذرماه ۱۴۰۰ سومین جلسه معارفه درسهایی از نهج البلاغه در مجموع هفت برج خارون برگزار گردید.
در این جلسه که با حضور مدیران ارشد شهرداری و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار گردید حجت الاسلام حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد اصفهان پیرامون ادامه مبحث حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه صحبت نمود و عنوان داشت امیرمومنان ویژگی های فرد مومن را به این صورت عنوان می‌کند که مرا برادر مسلمانی بود(که در ادامه به ویژگی های شخصیتی و اخلاقی وی می پردازد):
وَ قَالَ (علیه السلام): كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، وَ كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ، وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ، فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ، وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ، وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً، فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ، لَا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً، وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ، وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ، وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ، وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ، وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ، وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى، [فَخَالَفَهُ] فَيُخَالِفُهُ. فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا، فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِير.
و فرمود (ع): پيش از اين مرا برادرى بود، در راه خدا كه خرد بودن دنيا در نظرش او را در چشم من بزرگ داشته بود، هرگز بنده شكم نبود. چيزى را كه نمى يافت، آرزو نمى كرد و چون مى يافت، بسيار به كار نمى برد.
بيشتر روزگارش در خاموشى مى گذشت و اگر سخن مى گفت بر ديگر گويندگان غلبه مى يافت. و عطش پرسندگان را فرو مى نشاند.
مردى افتاده بود و همه ناتوانش مى انگاشتند. چون زمان كوشش فرا مى رسيد، شير بيشه را مى ماند و مار بيابان را.
تا نزد قاضى نمى رفت، حجت نمى آورد.
كسى را كه خطا مى كرد و مى دانست عذرى دارد، تا عذرش را نمى شنيد، ملامتش نمى كرد.
از درد شكوه نمى نمود، مگر آن گاه كه بهبود يافته بود.
اگر كارى را مى كرد، مى گفت و اگر نمى كرد، نمى گفت.
اگر در سخن مغلوب مى شد، در خاموشى مغلوب نمى شد. همواره به شنيدن حريصتر بود تا به گفتن.
هرگاه دو كار براى او پيش مى آمد مى نگريست كه كدام يك از آن دو به هواى نفس نزديكتر است تا خلاف آن كند.
بر شما باد به اين خويها، آنها را فرا گيريد و در فراگرفتنشان با يكديگر رقابت نماييد. اگر نتوانستيد به همه آنها برسيد، بر گرفتن اندك بهتر از ترك كردن همه است.
در این جلسه عنوان شد دنیا نشانه و آیه آخرت است و خدای اکرم درس کرامت را با قرآن کریم به انسان  درجهت رسیدن به مقام کرامت می دهد.
همچنین عنوان گردید طغیان انسان در بی نیاز دانستن خود است و مواردی از سوره علق عنوان گردید و پیرامون منیت و نفس انسان صحبت شد.
شرک و توحید ، اخلاق بد و نیک و بخشیدگی ، امراض و سختی‌ها ، غرور انسان ، سختیهای پایان عمر  ، وابستگی انسان ، پاکی انسان ، سختی مرگ ، برزخ ، قیامت ، ولادت با مرگ ، حلال و حرام ، نماز و اعمال ، انسان ، تقوا ، وجدان ، آزادگی انسان کوچک بودن دنیا در چشم مومن ، روح الهی در وجود انسان ، بهشت و جایگاه اعمال در آن و همچنین قیامت و جایگاه اعمال در آن ، تعارض اعمال نیک و بد توفی خواب و تصویری از قیامت ، وحشت و شادی ، وجدان درون خطبه متقین ، معرفت انسان و معنای دنیا از جمله مواردی بودند که در این جلسه پیرامون آنها صحبت گردید.
کوچک بودن دنیا در چشم مومن وآزادگی انسان ، روح الهی را در وجود او را نمایان می سازد و در برابر شیطان که دنیا را اسباب بازی برای وی قرار داده است محافظت می کند دنیا را هدف قرار دادن مورد تایید نیست دنیا محلی برای انجام کارهای صالح است و حقیقت مزد انسان و جاودانگی قیامت و بهشت است.
در پایان عنوان کرد کسی که در کارها نیازمند به شماست امتحانی الهی است و کارگزاران نظام اسلامی و الهی باید ارباب رجوع را رسول و فرستاده از جانب خداوند دانسته و همه را برادر خود بدانند تا در کارها برکت الهی شامل آنها شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.