امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

" نجف آباد؛ باغ شهر صفوی " شعار برند گردشگری نجف آباد

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری نجف آباد علیرضا خاکسار مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف آباد گفت با مشاوره متخصصان حوزه نشانگان تجاری شهری و با انجام مطالعات  گسترده، عنوان "باغ شهر صفوی" به عنوان شعار اصلی  طرح نشانگان تجاری گردشگری نجف آباد انتخاب شده است.

وی تصریح کرد به همین منظور و در جهت احیاء مجموعه صفوی باغ شهر زیرساخت هایی در نظر گرفته شده از جمله مهم ترین و شاخص ترین این زیرساخت ها مسیری هفت کیلومتری تحت عنوان مسیر گردشگری کوچه باغ زندگی می باشد.

وی افزود محور تفريحي گردشگری کوچه باغی و زندگی، مسیری است متناسب با گردشگری بدون خودرو از طرح های کلان گردشگری نجف آباد به عنوان طولانی ترین کوچه باغ احیا شده با کاربری هایی مانند تفریحی، ورزشی، مراکز گردشگری، اقامتی چون هتل و رستوران و دیگر امکانات رفاهی تفریحی به طول 7 کیلومتر و عرض شصت متر که از محل هفت لتی و پنج لتی شروع و به یادمان شهدای نجف آباد در خیابان آیت الله طالقانی ختم می شود.

 خاکسار افزود یکی از قنات های رسیده به نجف آباد در محل خیابان ساحل غربی (منطقه پنج نجف آباد) یا هفت لتی به 7 رشته یا جوی مساوی تقسیم شده تا باغات این منطقه و مسیر پروژه را آبیاری کنند.

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف آباد ادامه داد در پروژه کوچه باغ زندگی حدفاصل "ساحل" تا بخش "آب سوری" در سه فاز، بخش "بیشه" پیش بینی شده است. در این بخش از پروژه با وجود عناصری چون درختان تنومند و قدیمی چنار، نهرهای آبیاری منشعب از 5 لتی، باغ های سرشار از بادام، انار، به و ... امکان ایجاد مسیرهای استراحت خانوادگی، سکوهای مشرف به نهرها، امکان تهیه و سرو کباب سیخ انجیری(غذای سنتی و ثبت ملی شده نجف آباد) فراهم آمده است. وجود یکی از دو حوض خانه (پنگ خانه) باقی مانده، نمادهای نوستالژیک چرای گوسفندان، در این بخش از فاکتورهای تکمیل کننده برند گردشگری در حوزه غذای سنتی و معماری بومی به حساب می آیند.

ایشان در ادامه اظهار داشت بخش انتهایی کوچه باغ زندگی پس از "آب سوری" تا انتهای این مسیر 7 کیلومتری به نام "محمد آباد" شناخته می شود . شمال این منطقه به جوی خارون و جنوب آن به بیابان های جوزدان می رسد. باغات این منطقه با سه لت آب، قنات و چند حلقه چاه سیرآب شده و دو سوم باغات جنوب شهر را شامل می شود. بادام این منطقه قابل توجه و مرغوب است و عمده محصول بادام شهر از این باغات بدست می آید.

خاکسار گفت در این بخش با رویکرد محافظت از تمامی بافت کوچه باغ ها و فضای سبز موجود عناصری چون کوشک، نمونه ای از برج های کبوترخانه، حوض آب، مسیر دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی، رستوران های سنتی، اقامتگاه، پل زندگی و باغ ایرانی پیش بینی شده است.

وی در پایان بیان کرد در این طرح که به عنوان طولانی ترین کوچه باغ طبیعی کشور از آن یاد می شود علاوه بر تعبیه مسیرهای دسترسی محلی جهت تردد خودروهای سواری، اماکنی چون ورزش صبحگاهی و ایستگاه های تندرستی، آب انبار و آبنمای سه لتی، کافه گالری برج، تالار آب، عمارت های چوبی، برکه های ماه و ماهی، منظرگاه، میدان نقش گل، آمفی تئاتر، گلخانه گیاهان گرمسیری، میدان دوستی و ... پیش بینی شده است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.