امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

مهارت آموزی شَهر، یاران کوچک در مدارس مناطق پنجگانه

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف آباد گفت : آموزش ‌فرهنگ شهروندی ‌و ‌تربیت ‌شهروندی دانش ‌آموزان  یکی ‌از مهم ترین ‌وظایف نظام آموزشی محسوب می ‌شود، به ‌نحوی که ‌در بسیاری از کشورهای جهان، این ‌فعالیت بخش ‌عظیمی از دغدغه های مسئولان ‌آموزشی ‌را تشکیل می دهد. در واقع آموزش ‌شهروندی عامل مهمی ‌در نهادینه شدن ‌حقوق شهروندی است ‌و منجر به تحکیم و تقویت نظام ارزشی ‌مهارت‌های شهروندی ‌و مشارکت ‌پایدار شهروندان می شود. ‌

مهندس علیرضا خاکسار بیان نمود که : آموزش فرهنگ شهروندی به دانش اموزان نجف آباد آغاز راهی است تا بتوان طی آن شهروندانی را تربیت کرد که نه تنها شهروند نمونه باشند بلکه بتوانند تصمیمات درست را با توجه به مسئولیت های فردی اجتماعی خود اتخاذ کنند .از این رو، در پرتو مجموعه فعالیت‌های هدفمند و سنجیده سعی بر آن شد که دانش آموزان را به عنوان شهروندان امروز و فردا به مهارت‌هایی مجهز کنیم که بتوانند در عرصه زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و شغلی نقش مؤثری داشته باشند.
وی هدف اصلی از آموزش شهروندی را ، آماده‌سازی شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست و گفت : آموزش شهروندی به شهروندان می‌آموزد که چگونه یک شهروند فعال، آگاه و مسئولیت ‌پذیر باشند. در واقع مبنای این آموزش‌ها تنها پرورش یک شهروند نمونه یا شهروند خوب یا ارائه یک الگوی شهروندی نیست بلکه به آنان می‌آموزد که چگونه تصمیمات خود را با توجه به مسئولیت هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی خود اتخاذ کنند.
خاکسار با اشاره به اینکه مدرسه از مهمترین ‌مکان هایی است که به واسطه آن ‌و با یک برنامه ریزی درست ‌و حساب شده می توان مسائل مهم اجتمایی ‌و فرهنگی را به دانش آموزان ‌آموزش داد گفت :  در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و راهکارهای سند تحول ‌بنیادین تفاهم نامه ‌ای بین اداره آموزش و پرورش شهرستان ‌و سازمان فرهنگی، اجتماعی ‌و ورزشی شهرداری نجف آباد در آبان ماه1401با حضور مسئولین شهرستان در مراسمی در محل سالن مجلل شهروند منعقد گردید که طبق این تفاهنامه " طرح مدرسه  شهروندی " در ابتدای طرح در 50 مدرسه مقطع دبستان  از آذرماه 1401 آغاز گردد .
وی گفت : طرح "مدرسه شهروندی "، آموزش و توسعه مهارت های شهروندی  با 4 موضوع اصلی ترافیک، بازیافت ‌و حفظ محیط زیست ، ایمنی ، فضای سبز و وندالیسم در مقطع دبستان مناطق پنجگانه شهر نجف آباد  را در بر می گیرد .
این آموزش ‌ها با هدف افزایش حس مشارکت‌، ارتقا حس مسئولیت و ارتقا حس تعلق و همچنین توسعه و ترویج مهارت های شهروندی ‌در دانش آموزان دوره ابتدایی، ‌ارتقا سطح علمی ‌و آگاهی ‌مدیران، مربیان، آموزگاران مدارس مجری؛ غنی سازی و تثبیت آموخته ها و استمرار یادگیری ‌با توجه به اهداف طرح "مدرسه شهروندی " در سه سطح " صبحگاه شهروندی یا دوشنبه های شهروندی " -  اردوهای شهر ، یار محله - در محل هفت برج خارون و " پویش های شهروندی " برنامه ریزی و در حال اجرا می باشد .
مهندس خاکسار در پایان اشاره نمود طرح" صبحگاه شهروندی " که از آذرماه 1401هر دوشنبه در مدارس دبستان با حضور معین های شهروندی و با همکاری اداره آموزش و پرورش برگزار می گردد . در این برنامه کارشناسان مختلف از ادارت آب ، برق ، گاز، پلیس راهور، آتش نشانی ، حوزه خدمات ، بازیافت و پسماند ، خدمات شهری ، روانشناسی ، محیط زیست ، بهداشت و درمکان و ...  بر اساس موضوع تعیین شده حضور دارند .همچنین هفت برج خارون از 4 تا 24 اردیبهشت ماه 1402 پذیرای گروه های 100 نفره دانش اموزان  جهت برگزاری "اردوهای شَهر ، یار محله"  می باشد . در این اردوها تیم حرفه ای شهروندی در قالب یک محله مفاهیم شهروندی را به صورت کارگاهی در شکل بازی ، مسابقه ، جشن های محله ای با مشارکت دانش آموزان اجرا می کنند .


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.